Olika breddgrader -olika pumpar?..

4k läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Det finns ju ett klart samband mellan effektiviteten och breddgraden man bor på när vi pratar värmepumpar.

Tänkte bygga nytt i södra blekinge 100+60 m2 blir det, en Nibe 360p medkommer.
    (Modulhus!)

Bör jag uppgradera pumpen eller lägga dit jordvärme med? Tänkte att det sällan är så kallt härnere, kanske det räcker med en 360p?

Om man stoppar dit jordvärme, ungefär vilken investeringskostnad brukar det bli?
    (Ska ju ändå gräva!)

Har hört att nibe har någon "sak" som man kan koppla till sin frånluftspump och i den även koppla in jordvärme slingan, någon som vet något om detta och vad det kostar?

Har dessutom fått erbjudande om fjärrvärme, men det ger ju ingen ventilation så jag litar inte på det.(och sätter man dit egen ventilation så drar det ju ut värmen!)...

Många frågor, hoppas det är ok och någon orkar svara!

2. R
    Medlem Nivå 6
  3. J
    Medlem Nivå 3

Re: Olika breddgrader -olika pumpar?..

Snacka om sammanträffande! Satt just och läste på Nibes sida och har just hittat det där med återvinnigs aggregat.
    Hur funkar de där aggregaten? Cirkulerar de luften eller behöver man en extra fläkt?

Som jag nämde kanske vi kan få fjärrvärme, skulle det då inte kunna vara ett bra alternativ med fjärrvärme och ett återvinnings aggregat? aggregaten verkar inte kosta mer än typ 10 - 12k...
    Lite underhåll, lång livslängd OCH bra luft! (återvinningsaggregatet håller kanske inte så länge, men det är ju inte så dyrt)

4. W
    Medlem Nivå 7

Ska du välja fjärrvärme så bör du använda FTX ventilation.
    Dyrare men då har du återvinning och ett hållbart och bra system.

Nackdelarna med FTX kontra Frånluft kan du läsa om under rubriken Värme på denna sida.

5. J
    Medlem Nivå 3

Jag har läst det nu, vad är det för skillnad på "FTX" och den återvinnings princip jag skriver om ovan? Ett aggregat som suger ut luft och återvinner värmen.

Och vad menar du med "dyrare"? I drift eller installation?
    Vår husleverantör kan byta ut pumpen som medkommer till fjärrvärmeväxlare för en tusing. Man får bara 15k om man väljer bort pannan helt, så jag gissar på en uppgradering av pumpen till tex jordpump skulle kosta massor...
    Sedan kanske vi kan få et special erbjudande av fjärr leverantören, 15k för inkoppling om fler än vi tar det....

Sedan har jag läst vidare...
    Nibe har ett eget förslag, om man har tillgång till fjärrvärme rekommenderar de att man även tar en Nibe Fighter 100 som återvinner värmen i luften, cirkulerar, och ger varmvatten!
    http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F100a.htm
    (Är det detta du rekommenderar med "FTX" system)
    Det fina här är att en dylik maskin kostar "bara" 18k.

Om man läser artikeln under värme står det att "FTX" inte är så bra efterssom det arbetar hela tiden och dessutom behöver man underhålla det med filterbyten?!?
    Men vaför ska man byta filter i en Nibe 100 och inte i en Nibe 360p?
    Både är ju vanliga frånluftspumpar med olika kapacitet!

Edit:
    Vad är det för skillnad(om det är det) mellen en F100 och ett "återvinningsaggregat"?
    I ett "återvinningsaggregat" verkar det inte finnas kompressor utam bara en fläkt. Detta borde fixa ventilationen och det borde vara längrelivslängd?(Byta fläkten kan väll inte kosta så mycket?)
    Ett sådant agg kostar runt 12K.

6. N
    Medlem Nivå 6

jag har fjärrvärme och återvinningsvärmepump som gör varmvattnet. fjärrvärmen står för värmen till radiatorerna och värmepumpen står för ventilationen. funkar bra, dock så tar det 14timmmar att återuppvärma varmvattnet om man tömt vvb på allt varmvatten, vilket går snabbt eftersom det är lägre tempererat. >:( det finns dock värmemantel på vvb som man kan utnyttja vid högt vv behov. :)

7. J
    Medlem Nivå 3

Det är inte den där Nibe F100 du har?, såg att de har en elpatron om det skulle behövas...

Hur ligger det till med kostnaden? Känns det ekonomiskt?

8. N
    Medlem Nivå 6

min pump är från 2000 och är en IVT elektrostandard 550. verkar funka bra och är tyst. Fördelen anser jag vara att den klarar att driva hela husets ventilation och det allra mesta av varmvattnet inkl. värmemanteln på 10A. Fläkten är på 165w och går hela tiden, kompressorn är på 360w och går bara när man tappar vattnet och värmesköldarna som du bestämmer själv om du vill använda är på 2X750w. Jag har mätt utblåsningstemperaturen och den är ungefär 10-12gr efter pumpen när den går.
    den värmen som jag återvinner känns som att jag redan har betalt för, så den känns som att det är ide att återvinna.

sen är det skönt att kunna skita i vad tysk kolkraftsel kostar vid toppeffekter. fjärrvärme är inte billig, men betydligt billigare än en elpatron som gasar på bara för att det är lite kyligt ute är det ;)

En riktigt injusterad fjärrvärmevärmd radiatorkrets är sååååå bekväm ;D, inget elda, inget slabb med oljetankar, inga elpatroner som ärgar sönder, typ inget service behov alls.

ställ in på 20,5 grader och du kommer få inomhusklimat som är toppen. ;D

förresten är tricket med värmesköldar att ingenting är i vattnet. Ingen risk för sönderärgning alltså. Särskilt viktigt vid reaktivt vatten

9. J
    Medlem Nivå 3

Låter ju bra.
    Fast behöver man inte underhålla pumpen ändå? Filterbyte och så?
    Och sedan är det ju dethär med återvinningen, det finns ju en kompressor i den, kompressor = begränsad livslängd! = kostnad för ny var 10-15år! eller?

Som jag ser det är fjärrvärme bra, det kostar i början men man behöver inte byta värmeväxlaren, bara återvinningsdelen.
    Har man bara pump måste man byta hele kittet var för sissodär 35k, o andra sidan kostar det inte lika mycket i inkoppling.
    Har man en återvinnings agg/pump måste den ju väll ändo servas?

10. N
    Medlem Nivå 6

svaret är att iaf min pump har filter som man bara suger rent med dammsugaren.
    och ja... livslängd på en värmepump är ca 10 år, men den lilla rackaren som vi snackar om kostade 10000 när jag köpte den ::)

11. J
    Medlem Nivå 3

Filter med damsugaren låter bra.
    Och just det där med livslängden är det som stör mig lite, den kostade 10k då, men nu? eller 2010? Kanske den blir dyrare eller kanske billigare, poängen är att man måste slå ut de på den tiden man har den, dvs knappt 1000 kr/år, å andra sidan sägs en dylik maskin spara sissodär 2000 Kwh/år. Med fjärrvärme priset här (53 öre Kwh) går det nästan jämt ut. Så igentligen skulle man kunna ha en vanlig fläkt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: