C
CarMan: Det är klart du ska ha frikyla. du ska ha det för komforten, inte för att du får högre COP frikyl agrigatet & cirkpumpen komer att dra mer energi än vad du tjänar i varmare KB
28 svar · 14,1k läst
M
magnuso: Jag ville ha det som var absolut bästa lösningen för mitt hus då jag inte vet så mycket själv om det la jag mig i handen på husleverantören som rekommenderade 495twin, det var min borrare som ifrågasatte och först då jag började läsa på lite och nu blivit så tveksam då många säger som du...tänk inte ens tanken på annat än bergvärme, en riktig bergvärme
7 svar · 5,8k läst
C
CarMan: [citat] "Integralen" :D Min Thermia Diplomat 12kW slår vanligtvis till på -660. Men snål som man är stängde jag av tillsatsen. Enligt loggen var kurvan nere och nosade på "botten" under några timmar under den gångna veckans nätter när det var minus 18-20°.[/quote] Jag har min tillsats på, så jag har backupp om nått händer med värmepumpen. jag kör på -1200 ;D har inte kollat så
5 svar · 23,8k läst
matbr107
matbr107: Hej! Ska bygga ett soutterränghus med lecamurad källarvåning och gjutet mellanbjälklag. Golvvärme i båda planen. Huset är totalt ca 180 kvm (90 + 90 kvm). Kommer att installera en Contura 660T (täljstenskamin med konvektionsfront och fläkt) på överplanet. Tomten ligger i en södersluttning på en gammal rullstensås utanför Norrköping, Östergötland och är på ca 1800 kvm. Har
0 svar · 4,6k läst
B
BAS: Kom ihåg att du ska sänka på varma sidan. Det är där du kan göra något (det är svårt att påverka värmen i hålet) Försök komma under 40 grader C i alla fall på varma sidan. Hög temp i radiatorerna suger mycket el till kompressorn som dessutom slits i onödan.
2 svar · 3,9k läst
C
CarMan: [citat] en värmepump är ett kyslkop. bak på kylskopet finns slingor om du tittar, dessa blir vatma & kyls av luften som passerar, inne i kylskopet blir det kallt. ditt garage kommer att bli ett kylskop om su gör som du beskrev. inne tempen i garaget kommer ett vara +15 i 10min man kan inte trolla fram energi. garaget komer efter några timmar att vara kallare än utomhus tempraturen.
2 svar · 4,6k läst
O
__OJ__: Hej jag hade en elpannha Focus PV 13 från 00 tror jag den hette. De dom sa till mig var så här. Själva elpannan kostar ca 20.000kr Om jag skulle docka bra utedelen skulle installationen bli lite krångligare, jag var tvungen att köpa till styrdatorn ca 8000 kr och i min dåvarande elpanna kunde inte riktigt försörja det varmvatten vi ville ha. Samt för att få den optimala driften tror
5 svar · 9,8k läst
lier
lier: Det var det jag menade. ::)Däremot så har han juh all tid i världen för att kolla andra alt vatten radiatorer frånluftsvärmepumpar eller vad han nu vill ha. Stackarn han blir nog inte klokare av våra kommentarer :-/ Håller fullständigt med dig att livslängden på en frånluftsvärmepump inte är långvarig. ;)
5 svar · 9,9k läst
S
sunemangs: [citat] Gummigum, man kan köpa Comfortzone utan inbyggd vattentank för att iställer docka till en separat Ack-tank, tro jag i alla fall, någon som kan konfimera. Hur har era Comnfortzone fungerat. Hur är det med ljud och sånt? /Sunemangs
6 svar · 3,9k läst
ClasseClas
ClasseClas: Tänk på att tomgångskostnaden för ett värmesystem sticker iväg en del. I mitt fall, 1 cirkpump för golvvärme + 1 cirkpump för radiatorer + fläkt i FLVP. Det blir (60W + 60W + 100 W) * 24 * 365 = 1927 kWh/år eller ev. ännu värre beroende på hur CP + fläkt är inställda: (90W + 90W + 150 W) * 24 * 365 = 2891 kWh/år Resonemanget är likvärdigt oavsett om du har VP + FLM eller FLVP.
4 svar · 2,7k läst
U
UppsalaAnders: Tack för tipsen, det låter som att jag får passa på att utnyttja grävmaskinen även till grävning/plöjning (ej under markstenen) :) /Anders
2 svar · 3,3k läst
S
Svante: [citat] hur djupt hål man sk ha beror på hur mycke energi ett hus drar & det varierar även om husena är lika stora till ytan + att olika bergarter kan leverera olika mycke energi + att man ska lägga på dom metrar man har till grundvattnet så att säga en exakt djup för en ort är fel! pumpstorleken varierar också beroende på husets energi åtgång & radiatorsystemets strolekk
17 svar · 9,6k läst
S
Svante: Du kan göra vilket som, men med platta på mark skulle jag borrat så jag fick all rördragning fixad snyggt under plattan. En skicklig borrare riskerar inte kronorna med för mycket luft, så de kör på i sin takt. Till och med min klena platta i källaren klarade det galant.
4 svar · 4,5k läst
L
Lykkefund: Nu har vi bytt kompressor! Mitsubishin är faktiskt lite tystare, inte mycket men klart märkbart. Det är när tillskottsvärmen slår på som det uppstår ett dovt, mkt lågt brummande. Vattnet är varmare och så här långt verkar det bara vara fördelar. Arbetstrycket ska vara lägre än i Copland pga av annan teknisk lösning enligt vad som sagts mig. L
5 svar · 4,0k läst
R
robocop: 4. Man kan ha en volymförstorare som lagrar värme och minskar antalet start/stopp. Jag brukar ibland när jag kör torktumlaren ställa upp varmvattentemperaturen och på så sätt ta tillvara värmen i frånluften även om inte huset för tillfället har något värmningsbehov. BJohan Gör du så hela sommarhalvåret också ::)
4 svar · 4,3k läst
I
inkognito: jag har nämligen också funderat på att införskaffa mig en luftvärmepump till garaget, mest för att jag inte behöver ha mer än 15-16 grader där, och det måste la bli billigare att värma upp än med el-element som det är där nu. I garaget gör det ju ingenting om man har en luftvärmepump heller, men i huset skulle jag inte sätta den, för inomhusdelen som sitter på väggen är ju
10 svar · 9,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43851/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,1k läst
P
petjon: Jag har en Nibe310P med solpaneler för tappvarmvatten som förvärmer vattnet. Lite kommer man ju att spara då inkommande vatten bara håller 6grader just nu, men vattnet från acken för solpanelerna till Niben höll förra veckan 30grader. All förvärming borde väl vara av godo? Då panelerna sitter lite taskigt till på en vägg med mycket skugga under 3månader så ger dom inte
4 svar · 2,3k läst
C
CarMan: hur mycke vatten som komer från pumpen beror ju på luftfuktigheten ! finns det ingen fukt kan det ju inte bli nått vatten! sen får du ju alltid mer vatten från en pump med högre kW då denna har större grejor & då har större anläggningsyte mot luften
2 svar · 2,0k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Skjuter lite från höften här men enligt mina mallar bör de dubbla ge ca 1 000 w vid 55°C framledningstemp och de enkla 600w enligt samma mall, svårt att höfta men jag ligger troligen inom marginalerna. Detta ger ett maximalt uttag på 9 200w om du sätter dit en värmepump. boyta 130m² x 60w = 7 800w (jmf nybyggt hus 40-50w/m²) Så enligt min kalkyl ska du klara att värma huset
5 svar · 2,2k läst
P
Poggan: Tjaba! Grannen här har en luft/vatten från Sanyo, utedelen står prexis utanför pannrummet, fast det är inte det "riktiga" pannrummet. Hade han behållt sitt gamla pannrum, hade rördragningen blivit mkt länge=dyrare. Samtdidigt tog han själv upp ett hål i en vägg, å fick därmed ner priset en liten slant. De är riktigt nöjda med Sanyo´n, de värmer ca 115 kvm, och är 2 personer i
3 svar · 22,8k läst
I
inkognito: [citat] Framförallt, så kan du köra kyla på sommaren om du har en komplett lvp(funkar väl på det flesta)
2 svar · 3,6k läst
G
Gustav1: Jag har Nibe 310 P och förbrukningen var ca 3000 kw dec - jan. Nibe 310 P är likadan Flvp som din fast jag har en annan tilluftsagregat vid sidan om. Huset är 125 kvadrat och garaget är 35 kvadrat. Inne är det 22 grader och i garaget ca 13 - 14 grader. Här är lite sifror från min panna så att du kan jämföra. Ute = 0 grader Framledning = 36 grader Förångningstemperatur = 5 grader
4 svar · 7,2k läst
P
Poggan: Kom å tänka på en polare till mig, han har placerat sin innedel i närheten av trappan i källaren, så källarn är varm, samtidigt som värmen smyger sig uppför trappan till övervåningen!
11 svar · 6,4k läst
B
BJohan: Se följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43954
1 svar · 2,3k läst
S
synpunkter: Kolla på värmepumpsforum.com så får du svar.
8 svar · 6,5k läst
E
ejwbegysv: finns en lista med installatörer på citcop.se
1 svar · 3,3k läst
B
Badger: [citat] Bor i södra sverige, småland. Välisolerat samt stenhus. Men är ändå lite förvånad. Grannen byggde med lösvirke och vår energiföbrukning skiljer sig radikalt (hans betydligt högre) och vi har ungefär samma yta. Har inte siffrorna på förbrukningen exakt, men dags att kika lite nogrannare på detta. Men fick ringa till elleverantören och be dem sänka den beräknade
8 svar · 8,1k läst
C
CarMan: [citat] tror inte detta beror på slingorna, har nämligen själv bott 20 år på en tomt med ytjordvärme. troligtvis beror det på jorden, det vart kanske annan jord i det hörnet man inte grävde
20 svar · 6,5k läst
B
BJohan: Det är det som är nackdelen med golvvärme i betongplatta - det blir mycket trögt att reglera. Vi hade samma problem som du med solinstrålning och vi löste det med att skaffa markiser med solautomatik.
6 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.