Nibe 410P???

2k läst  1 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Jag undrar ifall det finns någon som har erfarenhet av denna pump?

Då menar jag egna erfarenheter från prestanda, ljudnivåer etc...

Är väl medveten om att den inte ger lika stor besparing som andra värmepumpar men den skulle vara ett smidigt alternativ i mitt hus som utbytespump :)
    Jag har idag ett Bahco minimaster system (FTX) och elvärme via kanaler på vind.
    Eftersom systemet snart har 20 år på nacken är det dags att agera innan man en vacker dag står där utan värme >:(
    Har tittat på alla alternativ som finns men insett att det hur man än vänder och vrider på saker helt enkelt är omöjligt att få ekonomi i någon dyrare investering av värmesystem (bergvärme, luftvatten etc...)
    Jag förbrukar idag ca 20-22 000 kWh (inkl hushållsel) i ett hus från -88. Vi är 2 vuxna och 2 barn.
    Det smidiga med Nibes 410P är att den har förvärmning för tilluft :D Alltså den fungerar som ett FTX rent ventilationsmässigt. Den gör sedan radiatorvatten och varmvatten. Radiatorvattnet tänkte jag köra mot ett nytt luftvärmeaggregat (vattenburet).
    Är det rimligt att tro att vi kan spara 5 000 kWh per år eller är det orimligt?

Skall förrästen även in med någon eldstad också för mestadels mysfaktor men också naturligtvis lite energibesparing ;D
    Tänkte köra Vp:n med innegivare för att kompensera eldningen.

Vad tror ni?

(Obs! kan köpa pumpen för ca 33 000 :-. Installationen gör jag själv).

Vilken ny värmekälla kostar så lite?

2. R
    Medlem Nivå 6

Re: Nibe 410P???

http://www.comfortzone.se/ denna kanske är något för dig, ska man tro allt man läser är denna pump överlägsen Nibes men troligtvis dyrare oxo.

Du kan säkert spara 5 000kwh per med en Nibe 400P ser inte detta som alls omöjligt tvärtom.
    rogge

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: