4 444 läst ·
70 svar
4k läst
70 svar
174m2 IVT495+bergvärme rätt?
Jag brukar hävda att man ska räkna summan av investeringen, räntan på investeringen och köpt el under en viss tidsperiod. Frågan är bara vilken tidsperiod, 10 år, 20 år ? Allt handlar om vad man tror om framtiden. Blir elpriserna väldigt höga kanske det inte är värmepump man ska ha utan t ex pellets.
pellets kommer nog alltid vara billigare än el per kwh men bara lite dummare än så är inte pellets fabrikanterna. De är också vanliga mäniskor och vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
BJohan skrev:Jag brukar hävda att man ska räkna summan av investeringen, räntan på investeringen och köpt el under en viss tidsperiod. Frågan är bara vilken tidsperiod, 10 år, 20 år ? Allt handlar om vad man tror om framtiden. Blir elpriserna väldigt höga kanske det inte är värmepump man ska ha utan t ex pellets.
oavsett om investeringen räknas hem på ell eler 50 år, så är man väll ute efter att totalt sett ha haft så billig upvärmnings kostnad under den tiden man bor i huset.
om jag bor 40 år i ett hus så är det ju ointresant om en luft/luft värmepump har en payoff på 3 år, om jag under dessa 40 år ändå totalt betalar en mille i uppvärmning.
då måste det ju vara bättre att köpa nått som har 10-15 års payoff & bara betala 500 000:- i uppvärmning på 40 år.
ni fattat hur jag menar hoppas jag, siffrorna tog jag bara ur luften
Sorry för delayet, vi har väl ungefär 20.000kWh/år men har nog ganska mycket hushållsel, vi har ganska varmt inne c:a 22grader, fem personer, idrottande barn som gillar att duscha...
Många har gjort CE50 till religion, både här och på andra forum, är säkert hur bra som helst men rimligtvis borde det vara lite osäkrare att köpa av en liten tillverkare och man kan ju naturligtvis fråga sig, eller någon som vet, varför inte de etablerade tillverkarna släpper en likadan produkt om det bara är fördelar?
Många har gjort CE50 till religion, både här och på andra forum, är säkert hur bra som helst men rimligtvis borde det vara lite osäkrare att köpa av en liten tillverkare och man kan ju naturligtvis fråga sig, eller någon som vet, varför inte de etablerade tillverkarna släpper en likadan produkt om det bara är fördelar?
En av de få nackdelarna med CE50 är att givetvis den kommer från en liten tillverkare. När jag köpte för 2 år sedan var jag väldigt osäker pga detta, men numera tror jag inte det är någon risk. Produkten är så intressant för de andra tillverkarna, att skulle CZ komma på obestånd, köps de upp av någon av drakarna som fortsätter producera CE50. Vem som helst skulle säkert vilja komma över patenten som hindrar de andra att lancera en liknande produkt. Men det finns ju även fördelar med att köpa av en liten tillverkare, framför allt servicen.
Pratar vi religion anser jag att bergvärme är en av de största. Här biter inga argument. Ingen kan väl motsäga att det smäller högre att ha bergvärmepump än frånluftsvärmepump, även om man har nästan samma besparing till halva kostnaden med CE50.
Pratar vi religion anser jag att bergvärme är en av de största. Här biter inga argument. Ingen kan väl motsäga att det smäller högre att ha bergvärmepump än frånluftsvärmepump, även om man har nästan samma besparing till halva kostnaden med CE50.
Patentet hindrar inte dom stora drakarna det är bara ändra konceptet lite komponenterna är ju standard prylar drakarna håller nog bar å att förfinar sina motsvarande pumpar lite mer avancerad styr lite bättre verkningsgrad snyggare design sen släpper dom sina under dunder och brak.
Skulle däremot cz hamna i trubbel kommer det köpas upp och läggas ner en mindre konkurent till bergvärmepumparna!
Skulle däremot cz hamna i trubbel kommer det köpas upp och läggas ner en mindre konkurent till bergvärmepumparna!
Vad jag förstår har CZ patent på inverterstyrd frånluftsvärmepump. Och inverterstyrningen är kärnan i att få så hög cop som de har jämfört med andra flvp:ar. Drakarna har nu kommit med inverterstyrda bergvärmepumpar, så den tekniken har de lärt sig. Det ska bli intressant att se om de kommer förbi CZ:s patent och kan tillämpa inverterstyrning även på flvp:ar. Det är förutsättningen för att kunna konkurrera med CZ. Annars får dom köpa CZ och deras patent.
Jag tror det finns en annan dimension som gör att de stora drakarna inte tar fram en liknande produkt. Om de lägger till en frånluftsvärmepump i sitt sortiment i klassen 5-6kW så blir strategin för säljarna/marknadsavdelningen mycket svårare. Hur differentierar man produkterna på bästa sätt utan att börja kannibalisera på sina egna välinarbetade produkter i samma effektklass?
Jag tror inte det har att göra med att man konkurerar med en anna av sina egna produkter! (för man har ju redan idag flera andra prosdukter som i sånna fall konkurerar med si själv & det går ju bra!)
för så är risken att dom där snåla hustilverkarna köper av den som har den billigaste produkten & om man tilverkar en frånluftsvärmepump på 5kW så konkurerar man ju ut sin egna på 2kW
ska man marknadsföra en 5kW:are så måste man ju ta fram att argument om at 2kW är för lite & hur ska man då kunna sälja denna?
hustilverkarna vill ju ha den billigaste investeringen, så dom köper ju från den levrantör som kan ge den billigaste frånlufts/varmvattenberedaren "modulen"
för så är risken att dom där snåla hustilverkarna köper av den som har den billigaste produkten & om man tilverkar en frånluftsvärmepump på 5kW så konkurerar man ju ut sin egna på 2kW
ska man marknadsföra en 5kW:are så måste man ju ta fram att argument om at 2kW är för lite & hur ska man då kunna sälja denna?
hustilverkarna vill ju ha den billigaste investeringen, så dom köper ju från den levrantör som kan ge den billigaste frånlufts/varmvattenberedaren "modulen"
Pratade med vår husleverantör igår, det visade sig att det kostar 25tkr extra i installationskostnad att installera en bergvärmepump framför en 495:a.
Så där gick gränsen för vår del. Ingen bergvärme, det blev alldeles för stor extrakostnad.
Så där gick gränsen för vår del. Ingen bergvärme, det blev alldeles för stor extrakostnad.
´jessicaodanne skrev:
frågan är vad det är som kostar extra!
det är ju exakt sama inkoppling som görs!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden