4 875 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
överdimensionera radiatorer?
Verkar som att många som får väldigt bra effekt på sina värmepumpar har överdimensionerat radiatorerna.
vi ska sätta in vp. Har nu golvvärme (vattenburen) i halva huset och ska sätta radiatorer i andra halvan. Frågan är, vad är egentligen att "överdi,ensionnera"? Hur stora ska man välja?
CarMan och ni andra som verkar fått så bra resultat...kom med synpunkter!
http://www.purmo.com/se/produkter.html
vi ska sätta in vp. Har nu golvvärme (vattenburen) i halva huset och ska sätta radiatorer i andra halvan. Frågan är, vad är egentligen att "överdi,ensionnera"? Hur stora ska man välja?
CarMan och ni andra som verkar fått så bra resultat...kom med synpunkter!
http://www.purmo.com/se/produkter.html
det beror ju på hur mycke energi huset drar.
normalt dimensionerar man så det krävs 50 grader vid dut (den lägsta tempen på en normal vinter)
men om du istället dimensionerar för 40 grader så får du bra effekt.
et mordernt hus kanske klararsig med 40W/m2 för vid normal dimensionering, så om du istället räknar på 60W/m2 så blir det säkert bra, förutsatt att du har ett nyare hus.
är rumer 20 M2 & du vill ha 60W/m2 så blir det 1200W rummet ska ha, har rumet bara ett fönster (en radiator) så ska du ha en som ger 1200W
normalt dimensionerar man så det krävs 50 grader vid dut (den lägsta tempen på en normal vinter)
men om du istället dimensionerar för 40 grader så får du bra effekt.
et mordernt hus kanske klararsig med 40W/m2 för vid normal dimensionering, så om du istället räknar på 60W/m2 så blir det säkert bra, förutsatt att du har ett nyare hus.
är rumer 20 M2 & du vill ha 60W/m2 så blir det 1200W rummet ska ha, har rumet bara ett fönster (en radiator) så ska du ha en som ger 1200W
Ok, vi har ett 70-talshus, räknas det som nyare?Eller ska vi räkna med ett högre tal än 60?
Så om jag förstått det hela rätt....
Ett rum på 20 kvm med 2 fönster så kan jag alltså välja 2 radiatorer på 600 vardera? Sen spelar det mindre roll hur tjocka de är?
Vi har ett rum med 4 fönster och 40 kvm -> 40 x 60 = 2400 w
Alltså bör vi ha exv. 3 på 700 w och ett på 300 w i det rummet?
Så om jag förstått det hela rätt....
Ett rum på 20 kvm med 2 fönster så kan jag alltså välja 2 radiatorer på 600 vardera? Sen spelar det mindre roll hur tjocka de är?
Vi har ett rum med 4 fönster och 40 kvm -> 40 x 60 = 2400 w
Alltså bör vi ha exv. 3 på 700 w och ett på 300 w i det rummet?
http://www.thermopanel.se/
Längst ner till höger har du en excelfil som kan vara till hjälp, värmeavgivningtabeller. Normalt vid värmepump dimensionerar man 55°c tillopp. 40°C retur vid dut. Här kan du leka med olika tilloppstemperaturer och se vilka raddar du kan välja.
rogge
Längst ner till höger har du en excelfil som kan vara till hjälp, värmeavgivningtabeller. Normalt vid värmepump dimensionerar man 55°c tillopp. 40°C retur vid dut. Här kan du leka med olika tilloppstemperaturer och se vilka raddar du kan välja.
rogge
Tack det var en bra sida. Har ej Excel, men kunde använda detta:
http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_00_dimensionering_101.pdf
för att räkna ut värmebehovet.
En dum fråga bara, det här med att ha låg framledningstemperatur (för att få så bra ekonomi som möjligt i pumpen) hur vet man att det blir det då????
http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_00_dimensionering_101.pdf
för att räkna ut värmebehovet.
En dum fråga bara, det här med att ha låg framledningstemperatur (för att få så bra ekonomi som möjligt i pumpen) hur vet man att det blir det då????
nu tror jag att jag förstår 
man kollar vad olika element ger för värme vid exv 75/65, 60/45 eller 55/45???
http://195.216.47.27/tp/pdf/1/1_55_varmeavg_tp1121_103.pdf
Förstår att det är nån av de två sista värdena man ska gå efter isf...men vilket?
man kollar vad olika element ger för värme vid exv 75/65, 60/45 eller 55/45???
http://195.216.47.27/tp/pdf/1/1_55_varmeavg_tp1121_103.pdf
Förstår att det är nån av de två sista värdena man ska gå efter isf...men vilket?
Kolla även på Purmos hemsida då behöver du inte excel för att testa tror jag. Då kan du ställa in tex att elementen får 40 gradigt vatten och se vilken effekt olika sorter/storlekar på elementen ger. Då vet du vilken effekt de avger med den framledningstemeperaturen. Sätter du så samma framledningstemperatur som din golvvärme så ser du hus tora element du behöver för att värma upp ett visst rum om du tex räknar med 60W/kvm
Jeg har regnet endel på dette tidligere og funnet ut at om du vil komme ned mot samme temperatur i radiatorene som i gulvvarmen så må du dimensjonere radiatorene til å gi 85-90W/m2@dt30. Dvs. at et rom på f.eks 20m2 trenger totalt 17-1800W avgitt radiatoreffekt ved dt30. Det høres mye ut men avgitt effekt blir jo mye lavere siden temperaturen blir lavere.
Gulvvarme gir omtrent 50W/m2 ved dt20 etter hva jeg har skjønt, du kan evt. også regne med det samme i Purmos program. 45 grader ut, 35 grader tilbake, 20 grader romtemp. og 50W/m2. 50W/m2@dt20 tilsvarer omtrent 86W/m2@dt30.
Gulvvarme gir omtrent 50W/m2 ved dt20 etter hva jeg har skjønt, du kan evt. også regne med det samme i Purmos program. 45 grader ut, 35 grader tilbake, 20 grader romtemp. og 50W/m2. 50W/m2@dt20 tilsvarer omtrent 86W/m2@dt30.
Klicka här för att svara