Bort med direktverkande el?

2k läst  5 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Funderar på vad man kan göra åt ett hus med direktverkande el. Huset är byggt 1909 och har två murstockar med sammanlagt 5 kakelugnar. Dessa är idag inte i bruk men vi vill fixa detta också.

Någon som har ett förslag? :)

2. D
    Medlem Nivå 2

Re: Bort med direktverkande el?

Hur stort är det ?
    Nuvarande förbrukning ?
    Isolering ?

Ifall det är dåligt isolerat / dragigt är det bra att börja där.

Har man öppen planlösning så kan man sätta in L/L värmepumpar, det är en relativt billig åtgärd, men hur den är komfortmässigt måste man själv ta reda på.

Ett annat, jobbigare och betydligt dyrare alternativ är att dra in vattenburen värme. Då kan du ju som bekant värma villa med vad du vill...

Ifall ni har lite att göra så kan ni elda i alla kakelungar samtidigt.. ;D

Vi bor också i en direktelvilla och funderar på vad vi skall göra.  Ett tag var jag inne på  att sätta in 2 L/L värmepumpar ( 1 på övre plan, 1 på nedre ) samt att byta varmvattenberedare till en med frånluftsvärmepump. Detta skulle ha kostat runt 60000:-, och sparat oss 10-15000 kWh/år ( total förbr. runt 30000 ). Min tjej tycker dock inte om dessa pumpar ( och allvarligt talat inte jag heller), så nu håller vi på och kikar på en konvertering, men det blir helt andra pengar ifall man inte på ett eller annat vis gör själva konverteringen själv.

3. N
    Medlem Nivå 2

Huset är 180 kvm och är i två plan. Vet inte hur förbrukningen ser ut idag. Vi har inte köpt huset än men jag skulle vilja veta vad/om man kan göra något.

Enligt uppgift från mäklaren är el- och värmekostnaderna ca 25.000:-/år. Men tydligen har ägarna aldrig mer än 19 grader inne på vintern. Lite kallt kan man tycka.....

Hade också funderingen att sätta in 2 L/L-enheter men vet inte hur det funkar på detta huset?

Man kanske inte ska vara rädd för att köpa huset pga av detta eller?

4. D
    Medlem Nivå 2

Hej igen !

Vi köpte vårat hus i dec. ifjol och vi har kikat på hus i flera år innan, men aldrig kommit till skott. Vi har alltid tyckt att det varit för dyrt, för nära en väg, för nära en järnväg, för långt från stan o.s.v. För nästan 2 år sedan så var vi väldigt nära att skriva på kontraktet för ett liknande hus, men då kändes inte läget rätt, låg inne i skogen i en dalgång. Det huset hade bergvärmepump och ett jättestort garage, men läget kändes inte rätt. Vi ställde oss helt enkelt frågan " vill vi bo här ?", och svaret blev nej.

Det hus vi till slut köpte, och som vi nu bor i, har direktverkande el + lite annat som måste göras, men läget känns rätt och vi bedömmer att vi har råd med det, fast köpeskillingen inte är lägre än på det hus jag skrev om tidigare.
    Alltså: Att köpa hus gör man inte bara med hjärnan, utan med hjärtat också. Känns läget rätt och att man vill bo där, ja då kan man köpa huset även fast det har direkverkande el. Om det däremot finns 20 andra hus i samma om¨råde som ser likadana ut, ja då skulle jag dra åt mig öronen för ett direktelhus.

Man skall däremot vara medveten om den nackdel det är med direktverkande el, dyrt att byta bort, är elementen gamla så fungerar troligtvis inte termostaterna o.s.v.
    ( finns nya att köpa för 300:-/st. på Clas Ohlson )

Tänk på det vid eventuell budgivning, det är mitt råd!

25000:- låter inte så farligt, är huset tilläggsisolerat ? Har de eldat i kakelugnarna ?
    Var ligger huset ?

5. N
    Medlem Nivå 2

Hej!

Som det är nu finns det tre problem med huset.

1. Direktverkande el.
    2. Kakelugnarna har inte varit i bruk sedan 1990, då provtryckning visade att murstockarna inte var täta. Inget värme tillskott från dom alltså.
    3. Besiktningsprotokollet visar att det finns rötskador på syllarna.

I övrigt är detta vårat "drömhus". Jag måste bara bli klar över vad det kostar att åtgärda problemen och om det är möjligt. Tänker då särskilt på det sista med syllarna. När man sen har bilden klar för sig så vet man var man ska lägga ribban i en eventuell budgivning. Jäkligt roddigt bara att få koll på dom här grejorna så snabbt. Mäklaren ringer säker i morgon......

Använde jag bara hjärtat skulle jag köpa direkt!

6. B
    Medlem Nivå 9

En hint om värmen.
    Installation av 3 fläktkonventorer ca 25-30000
    Installation av bergvärme 6 kW plus el-patron 6 kW ca 100-110.000:-
    Komplettera för kyla på sommaren för kanske 4-5 tusen till (måste köra isolerade rör, geggigt och jobbigt att installera)

Syllarna kan gå att byta om det inte finns andra åtgärder.
    Jag har bytt syll hos en polare, domkraft och tankekraft plus lite pengar till nya är allt som behövdes.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: