2 874 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
värmepump
en dum fråga...
om man har bergvärme exv...drar värmepumpen då en konstant mängd energi, eller påverkas det av hur mkt värme den ska ut med?
Jag förstår ju att man kan påverka energiåtgången gnm att se till att elpatronen inte går för ofta exv, men om man bortser frånm det...går det att påverka värmepumpens energiåtgång exv m en braskamin el dyl?
om man har bergvärme exv...drar värmepumpen då en konstant mängd energi, eller påverkas det av hur mkt värme den ska ut med?
Jag förstår ju att man kan påverka energiåtgången gnm att se till att elpatronen inte går för ofta exv, men om man bortser frånm det...går det att påverka värmepumpens energiåtgång exv m en braskamin el dyl?
Pumpen går bara när den behöver gå. Kompletterar du din anläggning med en innetempgivare och samtidigt eldar på med en kamin så slår värmepumpen av om allt funkar dom det ska.
När pumpen väl går drar den dock en iprincip konstant mängd energi (de allra senaste pumparna funkar lite annorlunda dock).
När pumpen väl går drar den dock en iprincip konstant mängd energi (de allra senaste pumparna funkar lite annorlunda dock).
ok så man kan spara en del på att exv elda i öppen spis m insats då?
vi har funderat på att dra in bergvärme, men om elen går upp ännu mer bblir det ju rätt dyrt ändå så vi tänkte att det kan vara bra att tilläggselda liet när det är som kallast...bor långt upp i norr
vi har funderat på att dra in bergvärme, men om elen går upp ännu mer bblir det ju rätt dyrt ändå så vi tänkte att det kan vara bra att tilläggselda liet när det är som kallast...bor långt upp i norr
thomas33 skrev:
Nja, inte riktigt.
en inne givare hjälper till att styra tampraturen, oftast bara genoma tt införa lite "data2 till styr programet. man behöver inte styra mad ON/OFF bara föra tt man har en sån
Så här står det i manualen för min frånluftvärmepump "Utegivare med förskjutning av framledningstemperaturens börvärde. Förskjutningen är proportionell mot skillanden mellan ärvärdet och börvärdet för inomhustemperaturen."LL2006 skrev:
Alltså med en innegivare kommer den temperatur som värmepumpen kör ut i värmesystemet att ex. sjunka ifall innetemperaturen ökar pga att du eldar i braskaminen. Mindre effekt behöver därför tillföras av pumpen.
Huruvidare det fungerar så här på andra pumpar vet jag inte men funktionen bör vara likartad..jag tror inte att det bara blir ON/OFF...det verkar primetivt.
tROLIGTVIS BLIR DET INTE on/off. DÅ REGLERINGEN I SIG SKER MED GRADMINUTER, SÅ KOMER JU BARA VÄRDERNA FÖRSKJUTASKalleT skrev:Så här står det i manualen för min frånluftvärmepump "Utegivare med förskjutning av framledningstemperaturens börvärde. Förskjutningen är proportionell mot skillanden mellan ärvärdet och börvärdet för inomhustemperaturen."
Alltså med en innegivare kommer den temperatur som värmepumpen kör ut i värmesystemet att ex. sjunka ifall innetemperaturen ökar pga att du eldar i braskaminen. Mindre effekt behöver därför tillföras av pumpen.
Huruvidare det fungerar så här på andra pumpar vet jag inte men funktionen bör vara likartad..jag tror inte att det bara blir ON/OFF...det verkar primetivt.
En värmepump har olika förbrukning beroende på temp i kb och rad krets detta pga kompressorn har olika motstånd beroende på trycket
Klicka här för att svara