3 335 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
bergsvärme?
Jag har för mig att du måste kolla vad du har för borrdiameter. Jag är själv i samma sits, men kunde inte använda mitt hål för att det var för liten diameter. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka siffror det rörde sig om.
Det finns ett brunnsregister - där borde du kunna se vad du har för diameter på ditt borrhål.
Det finns ett brunnsregister - där borde du kunna se vad du har för diameter på ditt borrhål.
"ett mindre hus". Jag har kört 208 m2 på mina 100 meter i flera år nu.
Det stämmer i och för sig, jag tar ut ca 12000 kWh ur hålet, resterande värme kommer från kompressorn.
Ett tips är att du ringer en brunnsborrare och fråga om de kan komma och sätta slangen. Du kan då fråga hur stor diameter de kräver.
Det är bara ett "litet" problem med gamla hål. Det kan sitta en stenskärva någonstans på vägen och då kan det bli svårt att få ner slangen.
Men som sagt, ring en brunnsborrare och fråga, de har även utrustning för slangsättning inklusive grävmaskin och svets för plastkopplingarna.
Om du bor i Stockholmsområdet kan du skicka mig ett privatmedelande så kan jag ge dig kontaktuppgifter till slangsättare.
Det stämmer i och för sig, jag tar ut ca 12000 kWh ur hålet, resterande värme kommer från kompressorn.
Ett tips är att du ringer en brunnsborrare och fråga om de kan komma och sätta slangen. Du kan då fråga hur stor diameter de kräver.
Det är bara ett "litet" problem med gamla hål. Det kan sitta en stenskärva någonstans på vägen och då kan det bli svårt att få ner slangen.
Men som sagt, ring en brunnsborrare och fråga, de har även utrustning för slangsättning inklusive grävmaskin och svets för plastkopplingarna.
Om du bor i Stockholmsområdet kan du skicka mig ett privatmedelande så kan jag ge dig kontaktuppgifter till slangsättare.
Hej Plexus
Mitt hus är 20 år gammalt. Det är väl normalisolerat för den tidens byggnorm.
Värmepumpen gör inte varmvatten, den gör bara radiatorvatten. Vi är bara tre som duschar så det är inte mycket varmvatten att spara in pengar på. Investeringen att göra även varmvatten skulle ge allt för liten återbäring för att jag skulle göra den.
Mitt hus är 20 år gammalt. Det är väl normalisolerat för den tidens byggnorm.
Värmepumpen gör inte varmvatten, den gör bara radiatorvatten. Vi är bara tre som duschar så det är inte mycket varmvatten att spara in pengar på. Investeringen att göra även varmvatten skulle ge allt för liten återbäring för att jag skulle göra den.
Klicka här för att svara