Hej,

Har ett nyinstallerat VP-system Thermia Optimum som har fungerat bra med de fabriksinställda värden. Jag har vid några tillfällen frågat installatören (säljaren) om det inte skall finjusteras efter våra behov och fått till svar att inga ändringar skall göras.

Egentligen är det inget självändamål att skruva och röra något som (man tror) fungera bra. Anledningen att jag ställer frågan är att experterna här på forumet (Carman m fl) trimmar in och gör ändringar på inställningarna. Det borde vara skillnad på inställningar vid -10-20 grader och nu när det börjar komma upp i sommartemeraturer.

Slutligen bör/skall jag optimera mitt system? Vem i Gbg med omnejd är speciellt duktig på att utföra eventuella ändringar?

Tacksam för svar!

Pontus

Skaffa dig en rumsgivare, samt ett loggerkit från Husdata.

Då har vi möjlighet att hjälpa dig på distans.

Linnex skrev:
Här hittar du nog det mesta av informationen du söker.

Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
Det finns tyvärr en del felaktigheter i Bertils optimeringsbeskrivning.

Jag kan bara Nibes pumpar, så jag har svårt att ge exakta råd.
men prinsipen är att pumpen ALDRIG ska göra varmare vatten än vad som behövs, på detta sätt får du högt COP.

för att uppnå detta så ska pumpen själv styra inomhustempraturen = du ska inte ha rumstermostater på radiatorerna/golvslingorna om du har golv värme.

har du 2 krets system till radiatorerna & får för varmt i nått rum, så ska bara elementet strypas med den fasta strypningn
= du ska alltså först optimera in radiatorsystemet & här ska det vara fult flöde i kallaste rummet, samt 4-6 graders diff mellan in o ut på radiatorerna.

ca 6-7 graders diff på hela radiatorsystemet, om du läser av värmedan när värmepumpen är i drift (gäller även diffen för radiatorerna!)

Du ska välja så låg kurva du kan, för låg kurva ger kalt inne o tvärtom.
men man behöver också fibla på nån finjustering o här vet jag inte hur din pump är konstruerad, så jag tar det liteytligt.

kurvan är den man först ändrar för att försöka nå rätt inomhus tepratur, men det är inte säkert att denna kurva ger rätt innohus tempratur vid alla utomhus tempraturer. så du ska igentligen leta efter en kurva som ger samma inoomhustempratur vid alla uromhus tempraturer, sen om denna kurva är för låg, så du får kallare än vad du vill ha inne, så finjusterar man (man paralelförskjuter kurvan så den kommer högre upp & då får du rätt tempratur.)

hög kurva ökar tillexempel radiator tempraturen med 5 grader / grad det blir kallar ute, medans en låg kurva ökar 0,1 grad för varje grad ute.

så om du vet/ mätker att 32 grader på VB-f (börvärde) ger dina 21 grader inne som du vill ha, när det är -5 ute, så notera det. när det blir -10 ute kanske VB-f står på 40 grader o du har 24 gradet inne, då är kurvan för hög, gå då ner en eller 2 kurvor, men finjustera så du har 32 grader vid -5 (här finns ofta ett diagram i instruktionboken som kan hjälpa dig, då det sällan/ aldrig är rätt/samma tempratur ute när man väl ska ratta in värdena.)

när en några månader upp till en hel vinter har gått, så brukar man ha hittat rätt & det är inte fören man hittat rätt som man ska instalera inne givaren, då ialla fall Nibas inna givare inte styr blint mot givaren, utan dom bara paralell förskjuter värdena, när innomhustempraturen av viker & man förskjuter med dom antal grader men stält in. så om men inte är rätt från början, så kommer inne givaren inte göra saken bättre.

många har säkert hört att man inte behöver inne givare, eller att dom bara stället till problem, men detta beeror endast på att dom helt enkelt inte fungerar om inte anläggning i sig är injusterad för ditt hus, vilket dom aldrig är om dom står på default & radiatortermostaterna styr hustempraturen

Tack för era svar!

Carman - du menar att man inte skall installera rumsgivare/termostater i varje rum? Jag har redan köpt men ej installerat trådlöst system från Wirbo CoSy Radio och rumsgivare till alla rum på golvslingan. Försämrar dessa diftsekonomin för pumpen? Finns det någon/några fördelar?

Plexus - kommer att följa ditt råd och satsa på ett system från Husdata.

Mvh Pontus

En värmepump har bästa COP vid låga framledningstremperaturer d.v.s. den ger högre uteffekt med lägre förbrukning.

Måste du strypa golvslingorna med termostater, har värmepumpen producerat onödigt varmt vatten.

Utegivaren bör sitta på norrväggen, och en solig dag med aktiva termostater på golvslingorna kan ge onödiga starter d.v.s. värmepumpen startar när det inte finns värmebehov.

Optimalt är rumsgivare ansluten till värmepump med "öppna" golvslingor....eller endast någon/några aktiva termostater till golvvärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.