5 549 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Energiåtgång bergvärmepump
Hallå, jag tror mig ha fattat följande. En bergvärmepump spar en massa energi jämfört med till exempel olja då den bara drar el för att driva "pumpen" (om vi räknar bort elpatronen). Men skiljer sig energiåtgången beroende på om pumpen jobbar för att värma upp vatten respektive om den bara "står och går"? Pumpen går väl alltid och det är kompressorn som stängs av och på? Eller är jag fel ute? Hur stor del står i så fall kompressorn för? Dvs om jag till exempel värmer en pool med bergvärme (utan tillskottsel), spelar det då någon större roll för min energiåtgång om jag låter poolvärmen vara på alltid eller om jag bara kör den ibland?
Förvirrad...
Förvirrad...
Något förenklat fungerar en VP för berg/jordvärme som följer:
Den har två cirkulationspumpar och en kompressor. En pump för att cirkulera köldbäraren i kollektorn (slangen ned i borrhålet eller i marken) samt en för att cirkulera värmebäraren i radiatorerna/golvvärmen.
Cirkpumparna drar i storleksordning 100 W /st
Kompressorn ca 2 - 4 kW starkt beronde beroende på storlek på VP och vilken temperatur den skall leverera vid.
När det inte finns något ytterliggare värmebehov så stannar cirkpump för köldbärare och kompressorn, värmebärarpumpen fortsätter att gå.
En stillastående VP drar alltså ca 100 W och när den är i drift 2 - 4kW.
Det har alltså mycket stor betydelse om kompressorn står eller går.
Den har två cirkulationspumpar och en kompressor. En pump för att cirkulera köldbäraren i kollektorn (slangen ned i borrhålet eller i marken) samt en för att cirkulera värmebäraren i radiatorerna/golvvärmen.
Cirkpumparna drar i storleksordning 100 W /st
Kompressorn ca 2 - 4 kW starkt beronde beroende på storlek på VP och vilken temperatur den skall leverera vid.
När det inte finns något ytterliggare värmebehov så stannar cirkpump för köldbärare och kompressorn, värmebärarpumpen fortsätter att gå.
En stillastående VP drar alltså ca 100 W och när den är i drift 2 - 4kW.
Det har alltså mycket stor betydelse om kompressorn står eller går.
oavsett om du har olja, ved eller värmepump. så måste du alltid ha en cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorerna, så den ciekulationspumpen går hela tiden & den kan vi räkna bort.
sen har vrmepumpen en till cikulationspump & den är för att dra runt vattnet i köldbäraren (borrhålet) denna cirkulations pump går endast när värmepumpen ska göra värme. hur mycke den drar beror lite på hur lång köldbärare man har, men räkna med att den drar 0,17 kW
när man pratar om att värmepumpen går, så är det kompressorn man menar, den drar olika mycke beroende på hur varmt vatten som behövs för till fället & beroende på pumpens effekt. (hur offta pumpen behöver gå & hur länge, beror på hur kraftig pumpen är & hurmycke effekt som för tillfället behövs, här blir alltså svårt att ge dig siffror!!!
mellan 1-3 kW drar kompressorn, men det är ju bar dom aldra kallaste dygnen på året som den behöver gå 24h/dygn
så här års kanske man ligger o snitar på 1,5 - 2kW i drift & den går kanske totalt 6 - 8 timmar / dygn
sen har vrmepumpen en till cikulationspump & den är för att dra runt vattnet i köldbäraren (borrhålet) denna cirkulations pump går endast när värmepumpen ska göra värme. hur mycke den drar beror lite på hur lång köldbärare man har, men räkna med att den drar 0,17 kW
när man pratar om att värmepumpen går, så är det kompressorn man menar, den drar olika mycke beroende på hur varmt vatten som behövs för till fället & beroende på pumpens effekt. (hur offta pumpen behöver gå & hur länge, beror på hur kraftig pumpen är & hurmycke effekt som för tillfället behövs, här blir alltså svårt att ge dig siffror!!!
mellan 1-3 kW drar kompressorn, men det är ju bar dom aldra kallaste dygnen på året som den behöver gå 24h/dygn
så här års kanske man ligger o snitar på 1,5 - 2kW i drift & den går kanske totalt 6 - 8 timmar / dygn
Carman:
Det är väl bara de varvtalsstyrda pumparna (t.ex nya X15) som arbetar med variabel driveffekt.
En on/off pump drar alltid lika mycket effekt vid drift.
T.ex en Nibe 1230-6 drar 1,5kW vid drift, oavsett hur mycket effekt som huset kräver.
Det är väl bara de varvtalsstyrda pumparna (t.ex nya X15) som arbetar med variabel driveffekt.
En on/off pump drar alltid lika mycket effekt vid drift.
T.ex en Nibe 1230-6 drar 1,5kW vid drift, oavsett hur mycket effekt som huset kräver.
Nibe 1230-6nic2 skrev:
Avgiven effekt vid 35°C VB-f och 0°C KB-in = 6.43 kW.
Tillförd effekt 1,3 kW
Avgiven effekt vid 50°C VB-f och 0°C KB-in = 5,22 kW
Tillförd effekt 1,49 kW
OBS! Endast kompressor.
Källa:
http://www.nibeonline.com/pdf/639156-1.pdf
Klicka här för att svara