S
snysop: Here I go again... Ni som inte läst mina otaliga värmeinlägg, här är bakgrunden: Skall bygga ny villa om 119 kvm som kommer bli 197 kvm inom 2-3 år. Pannan som ingår är Nibe 360p. Avdraget för denna är 15 500 kr och ventilationskanalerna sitter kvar. Har funderar på CZ-variant, men då det sägs att den låter mkt + att mellanskillnaden blir ca 50 000 kr så känns det lite halvtrist.
0 svar · 2,7k läst
L
larsostman: Så här ser situationen ut idag. Källare, stort sett helt kall, 1 element i tvättstugan samt 1 på toaletten. Konstant 16c året runt. Hallen är byggd på gamla altanen, mao torpargrundslösning med ordentligt kallt golv, det satt ett litet 2000w olje element från jula där när vi flyttade in, det elementet stod för typ 50% av vår elförbrukning så det åkte ut & jag har inte märkt
4 svar · 2,3k läst
·
L
LuddeNo1: Jag kör oxå vatten/luft samt luft/luft, för då får man ju kall-luft på sommaren oxå, så att man kan sova utan att svettas ihjäl...
10 svar · 5,2k läst
H
Hatte: Har haft dom funderingarna också, men har ingen möjlighet att lagra pelletsen i bulkförråd utan måste då ha mindre föråd i pannrummet och bära ner säckarna en och en. Blir nog en hel del säckar att bära eftersom huset är på 250m2.
9 svar · 3,9k läst
Ö
öland: Vi funderar på att köpa en luft/vatten värmepump av märket thermia. Är det någon som har en sådan och har åsikter om den? Vad kostar en sådan? Vårt hus är på 260 kvadratmeter och är i 4 halvplan. Thermias återförsäljare är nämligen på semester och vi har fått pris på en CTC på 119 000.
0 svar · 3,0k läst
B
B6304S1: Tack för svar :)
3 svar · 3,3k läst
Abuquir
Abuquir: Ta en titt i denna tråden om Comfortzone ce 50 FLVP istället: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/71285-vaermesystem-till-naestan-200-kvm.html
4 svar · 4,0k läst
P
pleqtiz: [citat] ja runt det priset har jag för mej, nu minns jag inte den räkne biten, vi bara betalade o var glada vi :D japps en VPA 200/70 kopplad till en fighter 1130
16 svar · 6,1k läst
P
Plexus: Eftersom borran inte återladdas till 100%, så hämtar den energi (utjämningsområde) från längre avstånd varje år. Jag skrev så här på VP-forum ------------------------ Det gäller ett exempelbrunn som har varit aktiv i 17 år. Aktivt djup är 118 meter, samt utjämningsområdet år 17 är 4 000 m². Bergart granit med grundvatten i foderrörets topp, dock ej artesisk. Värmepumpen
13 svar · 4,1k läst
P
PatrikJ: Är nog en bra idé att ej montera på fasad. Vi gjöt en liten betongplatta för utedelen, det kändes seriösast! / P
9 svar · 4,8k läst
M
mälaren: Allklimat Svenska AB. Ligger i Solna, Stockholm. Då installatören står för garantier och enligt kreditupplysning de ligger risigt till. Har hört att de inte har betalat leverantörer bra heller. Jag har däremot hört att monteringspersonalen är mycket bra....
0 svar · 3,6k läst
2
2an: Gör 2 slingor istället på 2x300 meter vilket bör göra att risken för "tjälryggar" minskar, Det räcker även till 9 kW pump...
11 svar · 7,7k läst
E
elmont: Den energi som åtgår till att "torka" veden och omvandla vattnet till ånga och som försvinner ut genom skorstenen kan man inte tillgodogöra sig i en vanlig panna. Är veden nog fuktig åtgår ju så mycket energi till att "torka" att den inte kan fortsätta att brinna. Så energi tillförs inte men "spillet" blir mindre ju torrare veden är. Värdena är naturligtvis inte mina egna utan ur
5 svar · 6,7k läst
C
Crischnak: Tusen Tack!
8 svar · 2,9k läst
K
KalleT: [citat] Vadå räkna hem...;-) se det som en teknik och miljöinvestering det gjorde jag. Min frånluftare har vilat i en månad nu...(fick gå en stund igår och idag *suck*)...jag fick igång mina 40 vakummrör i slutet av Maj. OT men kunde inte låt bli... Solfångare och värmepump
20 svar · 18,8k läst
matbr107
matbr107: Tror att 180cm är till för inkopplingen av från- och avluft för ventilationen. Själva pumpen är 160 cm hög och för ventilationsinkoppligen krävs ca 20 cm = ca 180 cm.
4 svar · 3,9k läst
F
falcor: Titta på t.ex en Sanyo Argo
1 svar · 2,9k läst
I
isolde: Egentligen håller jag mig till jordvärme, men skulle gärna vilja höra era åsikter om förutsättningar för en bergvärmeinstallation på en rullstensås. Jag vet sedan tidgare att en 200m borra kostar ungefär det dubbla, jämfört med förläggning av 2x400m jordvärmeslang. På ett sätt vore det skönt att slippa gräva ner nästan en kilometer slang, men å andra sidan är jag lite
0 svar · 4,3k läst
K
karmajoyst: Här finns ett nygjort exempel på förberedelser för bergvärmeslinga. backfire.se Två gula 110 mm gula tomrör, ut ur grund. Bara att vänta på att borraren ska komma....ja och värmepump och sådana grejor också.
13 svar · 10,1k läst
Robert63
Robert63: Ahaa, tänkte väl att det fanns någon hake i min idé :-)
4 svar · 7,9k läst
D
Drängstugan: Lugn, Jag ska inte byta ut fönstrerna! De är handblåsta och huset skulle tappa hela sin charm om vi gjorde det. Ska försöka ordna innanfönster till verandan. Väggarna är timmrade. På insidan blir det en tunn gipsskiva eller papp och sedan tapet. Utvändigt idag sitter det panel. Inom 3år måste vi byta panelen pga att den är mycket dålig på vissa partier. I samband med detta kommer
15 svar · 6,0k läst
·
F
Fundersam: ok, då finns det inga serviceintervaller som man har tex på bilen. Bra att veta, tack!
4 svar · 3,7k läst
D
Drängstugan: Tidigare har huset bara värmts med vedspis och kaminer. Har ingen uppfattning av hur stor energiförbrukning vi kommer att ha när vi flyttar in. vad tror ni?
8 svar · 6,9k läst
·
C
coss: Min pump sitter i nedervåning och kyler snabbt ner när vi kommer hem på em. sen slår vi av den. Grannarna har sina i trappan så de blåser både uppe och nere. Så de får det svalare i sovrummen, skönt för dem.. Men som sagt ovan, vår värmer 140 kvm enligt pannasonic, men kyler bara 50..... /Sture
3 svar · 3,0k läst
Snailman
Snailman: satte in en panasonic he12 förra sommaren, den klarade ensam att värma mitt borohus från -90, luftvärmen, hade jag själva värmen avstängd på, men den avändes ju som vanligt för ventilatonen, min totala elförbrukning gick ner från 14000 till 9000 kwh ca nu när det varit varmt har jag kört den ett par timmar på kvällen för att få svalare i sovrummet.
2 svar · 4,5k läst
K
krille78: Luft/vatten kommer att fungera men med en del el-tillskott då de flesta luft/vatten pumpar går till 55 grader. Om ditt hus behöver 61 grader DUT på kallaste dagen kanske du skall fundera på fjärrvärme. Visserligen finns det pumpar på gång som klarar 65 grader med lämplig kilowattstyrka. vet dock inte vilket fabrikat.
1 svar · 6,0k läst
R
robertdigital: Här är ett borrföretag som har priser på hemsidan: GOBIS - Gräv och Borr i Sverige AB
13 svar · 9,9k läst
C
CarMan: [citat] På min nibe så drar man den rakt ut i överkant 8sinter några slags snäpp fästen där.
3 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Om ni får någon snö på Öland så är det en fördel om den får ligga kvar där kollektorslangen ligger, om det är grus gräs eller sten har nog ingen större betydelse. Prototypen
3 svar · 4,0k läst
T
tamas: Hejsan ! Har tagit in ett anbud på detta paket,komplett med el arbeten och bortforsling av befintilig panna,,,och det hamnar på 103,000 kr,,ÄR det ett rimligt pris tycker ni ?
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.