Hej

Ska bygga ut huset med ca 70 kvm och i samband med det byta panna till en luft/vatten-värmepump.

Vattenburen golvvärme i hela utbygget. Platta på mark.

Bor i Blekinge.

Nån som kan förklara för mig hur det funkar med uppvärmning av vatten och begränsningar vad gäller låga utetemperaturer?

Klarar pumpen att värma vatten till exempelvis dusch och disk eller behövs det kompleterande värme t.ex elpatron, pellets eller vad?
Hur varmt kan vattnet bli med bara pumpens hjälp?

Ni kanske behöver mer info?
 
Hej

Vi har satt in en Airwell 9 kW som vi ställt in till 47 grader C i uppvärmning. Värmepumpen är ansluten till en 500 liters tank med en elpatron i. Denna kommer behövas under dom kalla dagarna.
Man kan sen om man vill ansluta en liten varmvattenberedare också om man vill ha upp temperaturen ytterligare.
Vi har för närvarande ca 80 kvm med vattenburen golvvärme och ett lika stort övre plan med radiatorer.
Vi ska även bygga ut ca 40 kvm till med golvvärme.

Vi har inte utvärderat hur allt fungerar när det är riktigt kallt men den klara ju helt klart att värma vattnet tillräckligt hittills...

Bor i Stockholm.

/patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.