4 368 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Stänger ni av era pumpar sommartid ?
Jag ställer om till enbart varmvattentillverkning under sommaren. Annars går värmen onödigt igång nattetid då värmepumpen är inställd för att värmeproducera när utetemperaturen är under 12 grader.
Det är ingen fara när det gäller cirkulationspumpen då värmepumpen har serviceautomatik och kör igång cirkulationspumpen med jämna intervaller. Tror det är varannan vecka. Jag tycker att de flesta modernare maskiner borde ha denna automatik. Thermia har det i a f.
Det är ingen fara när det gäller cirkulationspumpen då värmepumpen har serviceautomatik och kör igång cirkulationspumpen med jämna intervaller. Tror det är varannan vecka. Jag tycker att de flesta modernare maskiner borde ha denna automatik. Thermia har det i a f.
Är pumpen avstängd fungerar väl inte automatiken...eller?Linnex skrev:Jag ställer om till enbart varmvattentillverkning under sommaren. Annars går värmen onödigt igång nattetid då värmepumpen är inställd för att värmeproducera när utetemperaturen är under 12 grader.
Det är ingen fara när det gäller cirkulationspumpen då värmepumpen har serviceautomatik och kör igång cirkulationspumpen med jämna intervaller. Tror det är varannan vecka. Jag tycker att de flesta modernare maskiner borde ha denna automatik. Thermia har det i a f.
Jag ser ingen anledning att stänga av pumpen. Utetempen är ändå så hög att pumpen inte behöver värma radiatorvattnet - den går således inte ändå annat än för att värma varmvatten.
Skönt med saker som sköter sig automatiskt....
Skönt med saker som sköter sig automatiskt....
Klicka här för att svara