5 850 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Nån som har IVT 495?!
Precis och i o m att din 495:a har en utegivare så känner den ju inte av att du eldar i allafall. Vi som har en Comfortzone CE50 får en "oönskad" effekt eftersom givaren sitter i frånluftskanalen och därmed ofta stänger av FLVP:en helt när vi eldar i kaminen. När vi sedan slutar får pumpen jobba på bra för att komma ifatt med det den "missat" när vi eldat!
Nej, även om rumstermostaten stänger av p.g.a. eldningen, så fortsätter värmepumpen att värma framledningsvattnet enligt utegivarens order...matbr107 skrev:Precis och i o m att din 495:a har en utegivare så känner den ju inte av att du eldar i allafall. Vi som har en Comfortzone CE50 får en "oönskad" effekt eftersom givaren sitter i frånluftskanalen och därmed ofta stänger av FLVP:en helt när vi eldar i kaminen. När vi sedan slutar får pumpen jobba på bra för att komma ifatt med det den "missat" när vi eldat!
= ingen besparing alls
Dessutom OM nu rumstermostaten stänger av slingan till vardagsrummet (efter t.ex. en halv dags eldning) så tar det en evig tid innan golvslingan orkar värma upp golvet igen. På grund av värmetrögheten i golvvärme...
Samma knäppa effekt får man t.ex. på våren. Hög värmestrålning genom fönster = rumstermostaten stryper golvslingan och golven svalnar så sakteliga.
När värmestrålningen försvinner mot kvällningen svalar rummet av snabbt.
När då rumstermostaten återigen öppnar golvslingan tar det en evig tid innan golvet blir varmt igen... ganska precis lagom till nästa morgons värmestrålning...
Därför kör jag även utan rumstermostater...
Men visst är det väl ändå så att pumpen känner av diffen på framleding & retur, och därmed avgör om det finns ett värmebehov i huset?
Så funkar vår Nibe iallafall och är det mycket folk hemma så tar pumpen rast till de gått hem. Dessutom får jag öppna fönster men det är en annan historia.
Denna diff mellan framl./returen är ju på sätt och vis en rumstermostat med den skillnaden att pumpen beräknar detta själv, och inte med samma fina tolerans i ett enskilt rum.
Tror iallafall jag tills någon annan säger nåt annat...
Så funkar vår Nibe iallafall och är det mycket folk hemma så tar pumpen rast till de gått hem. Dessutom får jag öppna fönster men det är en annan historia.
Denna diff mellan framl./returen är ju på sätt och vis en rumstermostat med den skillnaden att pumpen beräknar detta själv, och inte med samma fina tolerans i ett enskilt rum.
Tror iallafall jag tills någon annan säger nåt annat...
Klicka här för att svara