Finns liknande trådar men gör ändå en ny..

En kompis ska bygga ett nytt 2 plans hus (skidsta) på 206 m2 boyta + ett dubbel varmgarage på 60 m2, Dom är 2 vuxna o 3 barn (blir kanske ett 4:e)
På bottenvåningen blir det golvvärme o radiatorer uppe som ska dimensioneras upp så det motsvarar golvvärme, Huset ska utrustas med ett större bubbelbad..
Platsen där huset ska stå är mellan Umeå/Skellefteå o årsmedeltempen är ca 4,7°
Husleverantören har föreslagit en IVT Greenline HT Plus C7 (7,3 kW vid 0/35°)

Jag tycker det bör sättas in en E9 iaf som ger 9,1 kW vid 0/35° då dom vill ha kring 23° inne (tidigare hus konstant 24°) o en D300/160 beredare..
Jordslinga på 2x250 el 2x300 meter (det är lerjord)

Vad tycker ni som är mer hemma på VP??
 
Båda pumparna är i minsta laget, jag har 255 m2 med hyffsad isolering (25 cm) och 10kW ytjordvärmepump 460 m slang och vattenförande mark. Detta räcker ned till minus 10 långvarigt. Ort Umeå. Innetemp 20 grader.

Nu vet jag inte vad varmvattenderedare du föreslagit men min 190 liter värmd till 51 grader räcker inte till ett 2 personers bubbelbad. (bara nästan)

Prototypen
 
Hmmm Ok..
Kan tänka mej att det är liknande isolering i väggarna på detta hus men jag ska höra med han imorgon ved det är för isolering i tak o vägg..
Sånt här hus är det Myresjöhus
Det är mycket fönster som ska vara mot syd/väst men knappast så energisnålt då man inte har nån hjälp av solen under den kallare årstiden här i norr, På sommaren lär det inte vara några problem med värmen..

Men han borde då kanske välja en E11??
Den ger 10,9 kW vid 0/35°

Beredaren är en dubbelmantlad med 300 liters beredare vilket säkerligen lär behövas då det är ett 2 personers bubbelbad dom ska ha..

Bör man ha volymförstorare/acktank o på vilken volym??
 
Vi kör förvisso Nibe men deras varmvatten borde kunna klassas lika värd som IVT.
160 liter i pannan och en 210 liters beredare räcker gott och väl till vårt bubbelbad som rymmer 450 liter. Ni tippar man ju inte i 450 literbara för att det går, för då får bara badankorna bada eftersom det skulle rinna över annars...
Denna volym ligger på 55 grader och då finns gott om vatten kvar till duschning efteråt, kanske får att pumpen jobbar järnet på att återställa vattentankarna när vi badar...?
 
haddirajan skrev:
Vi kör förvisso Nibe men deras varmvatten borde kunna klassas lika värd som IVT.
160 liter i pannan och en 210 liters beredare räcker gott och väl till vårt bubbelbad som rymmer 450 liter
Har du en vv volym på 160+210 l = 370 liter??
 
Japp! Utblandat blir det mera...
 
2an skrev:
Finns liknande trådar men gör ändå en ny..

En kompis ska bygga ett nytt 2 plans hus (skidsta) på 206 m2 boyta + ett dubbel varmgarage på 60 m2, Dom är 2 vuxna o 3 barn (blir kanske ett 4:e)
På bottenvåningen blir det golvvärme o radiatorer uppe som ska dimensioneras upp så det motsvarar golvvärme, Huset ska utrustas med ett större bubbelbad..
Platsen där huset ska stå är mellan Umeå/Skellefteå o årsmedeltempen är ca 4,7°
Husleverantören har föreslagit en IVT Greenline HT Plus C7 (7,3 kW vid 0/35°)

Jag tycker det bör sättas in en E9 iaf som ger 9,1 kW vid 0/35° då dom vill ha kring 23° inne (tidigare hus konstant 24°) o en D300/160 beredare..
Jordslinga på 2x250 el 2x300 meter (det är lerjord)

Vad tycker ni som är mer hemma på VP??
En E9:a + 2x300 meter borde räcka långt.

Vad man kan göra, är att dra ner på ventilation de dagar som inte pumpen räcker till......om man är rädd för elpatrondrift.

Vill dom ha så varmt, kan det bli problem om det finns parkettgolv. Kolla så att dom inte sätter in för liten pusher, samt att det finns möjlighet att strypa flödet till övervåningen.
 
Plexus skrev:
En E9:a + 2x300 meter borde räcka långt.

Vad man kan göra, är att dra ner på ventilation de dagar som inte pumpen räcker till......om man är rädd för elpatrondrift.

Vill dom ha så varmt, kan det bli problem om det finns parkettgolv. Kolla så att dom inte sätter in för liten pusher, samt att det finns möjlighet att strypa flödet till övervåningen.
Hmmm tja det är inte lätt detta med VP, Det ska bli optimalt med så lite förbrukning samt att man bör ta i så där lagom (lättare med ved/pellets då det alltid räcker)

Ja det skulle ju gå med sänkt ventilation dessa få dagar, Skulle bara funnits en klara styrning som skött det då ägaren inte är mer intresserad än billig drift o att det ska funka utan att behöva göra nått..

Ska kolla vad det blir för pusher (tack för tipset)
 
2an skrev:
Hmmm tja det är inte lätt detta med VP, Det ska bli optimalt med så lite förbrukning samt att man bör ta i så där lagom (lättare med ved/pellets då det alltid räcker)
Uppvärmningssystemet måste alltid räcka och det gör det med elspetseffekt.

Det är en balansgång mellan effekten från VP och från tillsatsvärmen.

En värmepump går att dimensioner för 20kW men då är det ingen som är intresserad av att köpa. En pellets eller vedpanna är inte propotionellt dyrare för att man dubblar effekten.

Prototypen
 
självklart ska dom ha en värmepump utan intern beredare o sen ha en STOR extärn dubelmantlad bereare (ingen seriakopplad elberedare!)

detta ger billigaste varmvettnet & desutom hanterar det effketen på en stor värmepump bättre en vad dom interna beredarna gör.
 
CarMan skrev:
självklart ska dom ha en värmepump utan intern beredare o sen ha en STOR extärn dubelmantlad bereare (ingen seriakopplad elberedare!)

detta ger billigaste varmvettnet & desutom hanterar det effketen på en stor värmepump bättre en vad dom interna beredarna gör.
OK då bör det bli en sådan pump då
 
CarMan skrev:
självklart ska dom ha en värmepump utan intern beredare o sen ha en STOR extärn dubelmantlad bereare (ingen seriakopplad elberedare!)

detta ger billigaste varmvettnet & desutom hanterar det effketen på en stor värmepump bättre en vad dom interna beredarna gör.
Har väntat på att du ska skriva CarMan :)

Ja det låter väl smartast att ha en "ren" VP o en extern dubbelmantlad beredare, Hoppas jag kan få kompisen att få ut lite fakta om huset o dess förbrukning..
Då garaget kommer på plats blir det rätt stort ändå (206+55 m2) o då det står i norrland så kan jag tänka mej att toppeffekten (ner mot -30°) för huset blir 10-11 kW iaf..
Huset blir ju ett "standard" isolerat vilka jag inte är så imponerad över förbrukningen på, Verkar va typ samma som i äldre hus..

Vill ju slippa tillskottselen utan att för den skullen ta i på tok för mycket med storleken på pumpen..

Volymförstorare på 200 liter blir det lagom??
160 m2 golvvärme (20 mm slang) o 100 m2 radiatorer..

Vad är det för gångtider man strävar efter att få med VP??
 
2an skrev:
Har väntat på att du ska skriva CarMan :)

Ja det låter väl smartast att ha en "ren" VP o en extern dubbelmantlad beredare, Hoppas jag kan få kompisen att få ut lite fakta om huset o dess förbrukning..
Då garaget kommer på plats blir det rätt stort ändå (206+55 m2) o då det står i norrland så kan jag tänka mej att toppeffekten (ner mot -30°) för huset blir 10-11 kW iaf..
Huset blir ju ett "standard" isolerat vilka jag inte är så imponerad över förbrukningen på, Verkar va typ samma som i äldre hus..

Vill ju slippa tillskottselen utan att för den skullen ta i på tok för mycket med storleken på pumpen..

Volymförstorare på 200 liter blir det lagom??
160 m2 golvvärme (20 mm slang) o 100 m2 radiatorer..

Vad är det för gångtider man strävar efter att få med VP??
200 liters volymförstoring brukar bli bra.
om vi tittar på tilexempen en Nibe 1215, så har den inbyggd beredare & där är beredaren på 160 liter & yttermanteln på 45 liter. om man nu har en värmepump som avger 8-10 kW så kan ju vemsom helst räkna ut att dom där 45 litrarna snabbt når max värme & pumpen stannat, långt innan dom inre 160 litrarna fått upp tempraturen. Detat orsakar flera efterförljande starter för att värma vattnet = ogynsamt.

när det gäller gångtider så vill man ju ha så få starter som möjligt, men mans ka ju också kolla på så att man inte får upp framlednings tempen onödigt högt.
Om man justerar så pumpen får få starter så kommer den att gå långa tider, ju längre den går, ju högre blir ju framlednings tempen. En högre framlednings temp försämrar COP.

har man under det mest ogynsamma förhållandet mer än 20 starter/ dygn, bör man justera eller bygga om något. (pumpen bör alltså gå som kortast ca 20 minuter inan den stannar)
 
Vad räknar man att pumpen ska jobba med för tempdiff?? (start/stopp temp)

Ska man försöka att ströva då efter att ha tillräcklig vattenvolym i systemet så gångtiderna på minst 20 min blir vid 0° ute el då värmebehovet är som lägst??

Tänkte bara på att systemvatten volymen bör hamna kring 150 liter + volymförstorare/tank vilket gör om pumpen jobbar upp tempen på 350 liter vatten 5° bara gör 2 kW, En pump på t.ex 12 kW jobbar upp det på ca 10 minuter...
 
Det är konstigt att inte rörläggare har koll på nackdelen med intern beredare, våran röris slog ifrån tanken på att ha en extern acktank eftersom jag ändå inte kom till skott med solvärmen. Kanske man borde gå emot o sätta in en tank istället?

Vad innebär "dubbelmantlad" och "volymförstorare", har inte koll på termerna här riktigt?

Ska ha jordvärme, Nibe har beräknat 400 m till 84 + 84, golvvärme på bv o radiatorer på öv. De föreslår 1230 på 6-7 kW, vilket skulle ge uppvärmningskostnad på 7 000/år, sen tillkommer varmvatten kan jag tänka mig, det är ju lite olika förbrukning, kanske 3-4 000? Är Nibes beräkning vettig?

Vi är tre vuxna i hushållet o har väl normala vanor, ingen som långligger i badkar (svårt eftersom vi valt bort det).

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.