spocks_beard
spocks_beard: Någon som gjort det? Tänkte köpa en lite billigare än den 20tkr-pumpen vi köpt av VKG. För att kunna värma upp snickarboa. Om man köper den på CitCop tar sig någon installatör sig an installationen? Nåt annat att tänka på ?
0 svar · 2,9k läst
H
halvproffset: Hur mycket av ditt gamla minimaster system kommer du att byta ut jag har lite samma tankar som du har skrivit ett inlägg om det och de flesta verkar rekomendera en luft/luft pump, men då har jag ju kvar samma fläktar elbatteri varmvattenberedare etc borde finnas en smartare lösning. Har du kommit till skott än och vad blev det i så fall
2 svar · 1,9k läst
C
CarMan: det enklaste är att köra värmpumpen mot fast kondensering, men då ger den uselt cop annars så väljer man att inte systemet ska slå över automatiskt, men får helt enkelt själv välja vilket system som ska arbeta. fins andra lösningar, men dom blir onödigt kompliserade. sen så tvivlar jag på att nån vill kombinera en frånluftsvärmepump med ett annat system, den är ju usel på att
5 svar · 2,4k läst
C
CarMan: ja du har helt klart rätt, ska man veta exakt, finnns inga genvägar. själv har jag andväntmig av ett effekt diagram jag fått av nibe o gjort ett överslag utefrån dom värden på KB, VB jag har o antalet driftstimmar i olika förhållande. utefrån diagramet har jag sedan fått en hyfsad bild av vad jag har "stoppat in" i värmepumpen (vad som kommer ut vat jag ju inte) jag har desan lagt
40 svar · 8,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] :D men det förutsätter att flaskan är kallare än luften. och hur kan den vara det hela tiden? :confused:
14 svar · 6,0k läst
haddirajan
haddirajan: Skicka mig ett PM med din mail så ska jag skicka den. Du jämför lite galet då den ena pumpen (IVT) endast ger 4 kW med kompressor, medans Nibevarianten är en äkta berg-/ jordvärmepump som ger 6 kW. Om du ligger så pass nära i pris så är det ingen tvekan om att du skall välja Niben, den kommer att täcka ditt behov medans IVT kommer att spetsa med elpatron när det är kallt ute. Men
6 svar · 3,5k läst
G
GPA: Hej "2an" Tack för dina siffror. Mitt pris verkar ganska ok då antar jag. Hur långt det är till grundvattnet vet man ju inte ännu. En klart spännande fråga. Hej "CarMan" Ja sprit och slang ingår. "Klart hål, som sagt. Slang ingår även från hålet till huset men inte grävningen och rörmokeriet.
3 svar · 4,9k läst
D
Donald Trump: En person jag pratade med ville sätta VVXen på vinden för att det där som kallast kanske bara blev nollgradigt vilket då skulle markant öka effektiviteten på pumpen. Så långt kanske det lät bra men vad man måste tänka på är att de grader som skiljer verklig ute temp från den på vinden eller som i ditt fall andra änden av ladan är ett resultat av att du värmer den andra delen.
6 svar · 7,7k läst
P
Pepparkaka: Inlägget flyttat till "värme, allmänt".
0 svar · 3,3k läst
zno
zno: Ventilationen blir det nog inget fel på, den brukar dimensioneras för att byta luften varannan timma. Däremot bör du tänka till en extra gång på om du verkligen ska ha en 490. Som du säkert känner till så är det nya energiregler nu efter halvårsskiftet och en 490 på 2kW grejar nog inte biffen i Västerbotten, även om det "bara" är 135kvm. Så vitt jag vet har ComfortZone de enda
2 svar · 3,8k läst
2
2an: Visst kan du kompensera om du lägger slingorna tätare, Men du behöver då mer slang... Det går bara utvinna visst mycket värme/energi ur varje m2 yta...
1 svar · 4,2k läst
A
andersmc: Hmm... vad är det du funderar på? En värmeVÄXLARE återvinner värmen (i detta fall i frånluften) och använder den för att värma upp inluften. Den tillför alltså ingen värme till huset. En värmePUMP tar energi från någonting (luften utanför, vatten, jord) och använder den för att tillföra värme till huset.
1 svar · 4,8k läst
7
79:an: I och för sig så sa reparatören att om vxl-ventilen är trasig så läcker det emellan vvberedare och värmesystem och ur ekonomisk synpunkt så var det inte så bra. En annan sak läste jag här nånstans på forumet, i det ena huset så är det bara golvvärme med rumstermostater och ventilmotorer till varje rum, och det skulle inte vara så bra, funderar på att ta bort dom och shunta så
4 svar · 7,2k läst
G
geddan: Ha pumpen avstängd,stäng ventilen till det smala röret,starta pumpen och sätt på full kyla.Låt pumpen gå i c:a 2 minuter,därefter stänger du ventilen till det grova röret och VIPS har du samlat all "gas" i ytterdelen.Lätt som en plätt!:D Glöm ej att vacuumsuga som du gjorde när pumpen installerades när den sen är flyttad!!
2 svar · 2,3k läst
2
2an: [citat] Va o kollade in bygget idag o rörfirman va på plats så jag fick läge att fråga om det skulle monteras innegivare men det hade dom inte tänkt el som dom sa "det kommer ju att finnas rumstermostater på varje slinga" Då jag började lite lätt med att det måste väl va bra med rätt instrypta slingor o att värmen bara styrs av inne/utegivare så sa dom att det blir ju samma sak..
43 svar · 19,7k läst
·
T
Tessabeth: Hej, Vi har problem med tappvatten, det är runt 20 grader men enligt termometern står det på 50 grader och vi kan få full effekt på element-värme. Vad kan vara fel? Varför kommer inte något varmvatten i kranen?
0 svar · 5,5k läst
N
nic2: [citat] Jag tycker att kompletta luft/vatten -system är för dyrt i jämförelse med bergvärme. Vi betalade 110000:- för bergvärme, Nibe 1230-6kW, 150m borra. Gjorde inte ett dyft själv. Docka mot din "nya" oljepanna, ihop med en spetsberedare för varmvattnet. Gör du jobbet själv så blir det relativt billigt. Mitt tips: CTC ecoair 105, 5,7kW , 35400:- (rinkabyrör) CTC ecologic för
14 svar · 13,7k läst
P
Plexus: Nej, inte alls. CZ hämtar sin energi i frånluftens energi i form av temperatur och fuktighet. Du skulle behöva öka inomhustemperaturen och/eller fukthalten, om pumpen ska lämna mer energi. Det du gör med markrör, är att minska husets energibehov i form av lägre ventilationsförlust när utetemperaturen är lägre än luften som kommer genom markröret.
1 svar · 1,8k läst
P
Plexus: Luftflödet ut, sker genom Niben. Har du ett fönster öppet, så är risken stor att det eftersträvade undertrycket uteblir d.v.s. luftintag i de venttiler som finns utspridd i huset ej tillför huset frisk luft. Om du håller sovrumsdörren stängd, kan du med gott samvete hålla fönstret öppet. Att Niben suger ut mer luft för att ett fönster står öppet, tror jag är marginell. Om du ber
1 svar · 4,0k läst
P
Plexus: [citat] Aktivt djup, är djupet från grundvattennivån till botten. Det kan ibland ta några dagar innan det är mätbart, från det att borrgubbarna har packat ihop grejerna.
1 svar · 3,5k läst
S
Shadow: Jag bor i samma klimatzon och har varit i din situation hela våren.. Mitt val efter 5 offertar blev en Nibe VVM300 och en Fighter 2020 - Luft/vatten-VP alltså. Den billigaste installatören skulle ha straxt under 100k för luftvatten och den dyraste bergvärmen hamna på närmare 140k. Jag blev sur och beställde allt via nätet och installerade själv över semestern. Summa: 75k. Nu är det ju
6 svar · 3,5k läst
P
Plexus: [citat] Har du en förbrukning för värme och varmvatten på 14 000 kWh, ska du inte ha någon värmepump. Möjligtvis en luft/luft. En luft/vatten kostar ca: 90 000 kronor, om du vill ha en som fungerar.
3 svar · 2,6k läst
P
Plexus: [citat] Jag skrev att VBX ger 2 kW till köldbäraren d.v.s. 2 kW delat med nominellt flöde köldbärare delat med 4,18 J/s eller formel för IVT HT 7:a (2 kW / 0,38 l/s) / 4,18 J/s = 1,259°C Den höjer ingående brine med ~1,2°C (beroende på ingående temp från borra/markslinga och VBX-effekt) Värmepumpen ger 7,3 kW i uteffekt och 1,6 kW i driveffekt d.v.s. den hämtar 5,7 kW där VBX
9 svar · 4,1k läst
L
Linnex: Min Thermia låter ungefär som en gammal 80-tals diskmaskin.
2 svar · 3,3k läst
T
Tobias-A: Tackar så här långt för råden! Era svar rimmar väl ungefär som jag hade tänkt mig. Jag fick även redan på av Nibe idag att det finns en rumsgivare att komplettera med och det skulle ju vara ett bekvämt alternativ kanske.
3 svar · 3,5k läst
P
Plexus: Om nämnda värmepump har jag noll koll. Får en känsla av att den är okey, men när man inte har någon erfarenhet av den...så det är bättre att varken säga bra eller dålig. Om man tittar på COP vid +2°, och då jämför utgående temp +35° och +50°. (det dom kallar kondenseringstemperatur) Då ser man att verkningsgraden har fallit från 3,3 till 2,6, på grund av att värmepumpen
6 svar · 3,1k läst
M
mfem: Är det någon som har något positivt eller negativt om luft/vattenpumpen NIBE Fighter 2020?
0 svar · 4,1k läst
C
CarMan: jag skulle välja 300 liters VVB. även om den inbyggda räcker för ert varmvatten behov, så går värmepumpen mycke gybsamare vid varmvatten värmning om den får lite större yttermantel att arbeta mot, som den har i en 300 liters bereare. Sen är det ju skönt att inte behöva tänka/snåla för att varmvattnet inte ska ta slut, barta vrida på, så kommer det alltid varmt vatten. det är
2 svar · 3,5k läst
N
nic2: Vad skall fjärrvärmemodulen användas till då?
2 svar · 3,2k läst
P
Plexus: [citat] Toppen! Det var en mycket mycket bra förslag. 2770 ohm vid inställd rumbör 22°. 2090 ohm vid inställd rumbör 11°. Testade vridpotten med avstängd VP, men med kablarna kvar i "RG 20". Då jag fick rätt värde från NTC (2400 ohm = 23°) så antar jag att vridpottens motstånd också är de rätta.. Ett 400-700 ohm motstånd parallellt med vridpotten bör fungera. Tusen tack
134 svar · 21,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.