7 828 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Daikin Altherma L/V-pump
Har fått en offert på en Altherma 9,6kw (deras största) för 95.000:-.
Finns det någon anledning att välja (eller inte) välja denna värmepump?
Vad jag förstår kan det vara en fördel med att den är "inverterstyrd" om det nu kallas så. Hur som helst var detta enligt säljaren ett stort plus mot konkurrenterna.
Någon som har kommentarer eller synpunkter vore jag tacksam.
Huset jag ska värma är på 245m2 inkl. garagedel (som ska hålla något lägre temperatur).
Vi är 2 vuxna och en pytteliten. Huset är ett nybygge så jag har ingen uppskattad förbrukning att komma med.
Vad jag förstår kan det vara en fördel med att den är "inverterstyrd" om det nu kallas så. Hur som helst var detta enligt säljaren ett stort plus mot konkurrenterna.
Huset jag ska värma är på 245m2 inkl. garagedel (som ska hålla något lägre temperatur).
Vi är 2 vuxna och en pytteliten. Huset är ett nybygge så jag har ingen uppskattad förbrukning att komma med.
Redigerat:
INtressant
FIck precis en offert på att installera en Daikin i stockholm i ett nybyggnation
8 kw enhten 97000 kr inklusive installation.
Då känns det som om du fått ett bättre pris.
Var i landet installerar du ?
/Oskar
FIck precis en offert på att installera en Daikin i stockholm i ett nybyggnation
8 kw enhten 97000 kr inklusive installation.
Då känns det som om du fått ett bättre pris.
Var i landet installerar du ?
/Oskar
Du finns ingen anledning att inte välja Daikin......om du har golvvärme.imported_Anders_S skrev:Har fått en offert på en Altherma 9,6kw (deras största) för 95.000:-.
Köp inga termostater till golvslingorna. Anlsut istället rumstermostat till värmepumpen.
Jag har redan rumstermostater till golvvärmen. Ska jag skippa dom och låta värmepumpen ta den funktionen? Vad är vinsten med att värmepumpen tar den funktionen?
Altherman jobbar med en uteffekt om 2,5-9,0 kW. Om du reglerar golvvärmen med termostater, kan den totala värmeavgivningen understiga 2,5 kW. Det i sin tur orsakar en orolig gång med start/stopp och dålig verkningsgrad.imported_Anders_S skrev:
Okej. Jag ska prata med Daikin och se om dom kan lösa det med min golvvärme jag har idag. Borde väl inte vara några konstigheter förutom att mina termostater jag har blir värdelösa. Kanske kan returnera dom...
Vi fick en 9,6 kwh Altherma installerad i februari förra året. Huset är gammalt men tilläggsisolerat, 125 kvm boarea, 60 kvm källare och 30 kvm garage. Vattenburen golvvärme i källare (dåligt isolerad), garage, farstu och kök, annars radiatorer från 1981. Två vuxna och fyra barn = mycket varmvatten går åt.
Vad har vi vunnit, då?
"Före"-siffran är litet osäker men baserat på vår elkonsumtion juli -05 - april -06 skattade Fortum vår årsförbrukning till 34000 kWh. April -06 till april -07 drog vi drygt 32000 kWh men då ingick två månader med Altherman, så låt oss anta att 34000 var ungefär rätt. Enligt Energimyndighetens norm ska en familj som vår dra c:a 7200 kWh hushållsel, vilket ger knappt 27000 kWh till värme och vatten.
April -07 till april -08 förbrukade vi totalt drygt 17000 kWh, vilket enligt antagandet ovan ger knappt 10000 kWh till värme och vatten. Enligt dessa siffror skulle vi ha sparat 17000 kWh och fått ut ett årsmedel-COP på c:a 2,7 ur Altherman.
Det är förmodligen lågt räknat. Visserligen var den här vintern en hel del varmare än den förra men det uppvägs mer än nog av att vi har haft mycket varmare inomhus - många grader - sedan vi fick Altherman. Detta dels därför att den gamla anläggningen var mycket snålt ställd, dels för att jag inte har haft tid att meka med kurvan på Altherman. Det tänker jag ge mig på till hösten och hoppas då förbättra resultatet ytterligare...
Och nej, vi har inte haft något som helst krångel med anläggningen och vi har haft mycket pålitlig tillgång till varmvatten.
Vi har bara utegivaren som är "default" på Altherma - var för snål för att köpa till innegivaren på en gång. Funderar dock på att komplettera med det, tror att det skulle göra det lättare att optimera innetemp och ekonomi. För övrigt hävdade någon av dignitärerna på Värmepumpsforum att Daikin Altherma funkar avsevärt sämre utan innegivare.
Vad har vi vunnit, då?
"Före"-siffran är litet osäker men baserat på vår elkonsumtion juli -05 - april -06 skattade Fortum vår årsförbrukning till 34000 kWh. April -06 till april -07 drog vi drygt 32000 kWh men då ingick två månader med Altherman, så låt oss anta att 34000 var ungefär rätt. Enligt Energimyndighetens norm ska en familj som vår dra c:a 7200 kWh hushållsel, vilket ger knappt 27000 kWh till värme och vatten.
April -07 till april -08 förbrukade vi totalt drygt 17000 kWh, vilket enligt antagandet ovan ger knappt 10000 kWh till värme och vatten. Enligt dessa siffror skulle vi ha sparat 17000 kWh och fått ut ett årsmedel-COP på c:a 2,7 ur Altherman.
Det är förmodligen lågt räknat. Visserligen var den här vintern en hel del varmare än den förra men det uppvägs mer än nog av att vi har haft mycket varmare inomhus - många grader - sedan vi fick Altherman. Detta dels därför att den gamla anläggningen var mycket snålt ställd, dels för att jag inte har haft tid att meka med kurvan på Altherman. Det tänker jag ge mig på till hösten och hoppas då förbättra resultatet ytterligare...
Och nej, vi har inte haft något som helst krångel med anläggningen och vi har haft mycket pålitlig tillgång till varmvatten.
Vi har bara utegivaren som är "default" på Altherma - var för snål för att köpa till innegivaren på en gång. Funderar dock på att komplettera med det, tror att det skulle göra det lättare att optimera innetemp och ekonomi. För övrigt hävdade någon av dignitärerna på Värmepumpsforum att Daikin Altherma funkar avsevärt sämre utan innegivare.
Hobbe,Hobbe_10 skrev:
Norr om Stockholm bygger jag.
Dock nämnde faktiskt säljaren att storleken på pump skilde oerhört lite i pris.
Jag har nu gjort mitt val, och det föll på en Nibe Fighter 2020 - 10kw med VVM300 inomhusmodul. Anledningen är priset och en hel del rekommendationer som jag ansåg trovärdiga.
Vad fick du för pris på din Nibe combo?
Mvh,
Johan
Mvh,
Johan
Klicka här för att svara