5 913 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Solfångare till IVT 490
Solvärme är alltid ett bra alternativ, dock kan man inte ha samma payoff-tänk som vid värmepumpar t.ex. Här får du tänka längre livstid på din frånluftspump och en reell besparing med kanske 3-4000 kw /år. Solvärmepanelerna har också en lång livslängd så de kan vara både 2 o 3 frånluftspumpar (40 år)
Helt fel!rogge_vvs skrev:Solvärme är alltid ett bra alternativ, dock kan man inte ha samma payoff-tänk som vid värmepumpar t.ex. Här får du tänka längre livstid på din frånluftspump och en reell besparing med kanske 3-4000 kw /år. Solvärmepanelerna har också en lång livslängd så de kan vara både 2 o 3 frånluftspumpar (40 år)
Går inte att spara 3-4000kWh/år med solpaneler till en 490.
Under maj-sep tillverkar 490 varmvatten väldigt billigt, gissar på max 1000kWh. (till en familj)
Det är alltså detta du kan spara om solen täcker 100% av varmvattnet under denna period.
det här med solpaneler o besparing ihopp med tilexempel en frånluftsvärmepump, är det ju många som vill ha.
men det här var nog den absolut tydligaste förklaringen till varför man inte ska ha / varför payoffen blir lång..
jag har försöt på andra sätt, men inte komit på att beskriva det så här tydligt
men det här var nog den absolut tydligaste förklaringen till varför man inte ska ha / varför payoffen blir lång..
jag har försöt på andra sätt, men inte komit på att beskriva det så här tydligt
Vet inte hur mycket det går att spara med en 490 jag själv sparar cirka 4000 kw per år. då går den in och täcker en del av värmebehovet också.nic2 skrev:
Men som sagt payoff och solvärme går inte ihop i "dagsläget" men varje krona man kan fixa själv är värd minst dubbelt upp.
Klicka här för att svara