2 948 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Val bergvärmepump
Hej Vänner
Jag har en 70-tals kåk på 212 kvm 1 plan med källare direktverkande el.
Jag ska konvertera till vattenburet och installera bergvärme.
Skulle vilja ha rekommendationer på vilket märke man ska välja på värmepumpen.
/mike
Jag har en 70-tals kåk på 212 kvm 1 plan med källare direktverkande el.
Jag ska konvertera till vattenburet och installera bergvärme.
Skulle vilja ha rekommendationer på vilket märke man ska välja på värmepumpen.
/mike
Märket har ingen betydelse, nåja, det viktiga är att du får en pump som passar ditt hus. De stora svenska märkena är bra och har fungerade serviceorganistion och de är gjorda med tanke på vårt klimat.
Det jag tycker är viktigt eftersom du ska göra en relativt stor installation är att välja en rörfirma med omsorg, ta hjälp av vänner, bekanta, grannar för en första runda och ta sedan själv kontakt med några utvalda firmor för att snacka installation och värmepumpar. Fråga gärna efter referensanläggning när du börjar närma dig. Försök att få fast pris på hela installationen.
Det jag tycker är viktigt eftersom du ska göra en relativt stor installation är att välja en rörfirma med omsorg, ta hjälp av vänner, bekanta, grannar för en första runda och ta sedan själv kontakt med några utvalda firmor för att snacka installation och värmepumpar. Fråga gärna efter referensanläggning när du börjar närma dig. Försök att få fast pris på hela installationen.
Har fått en offert från en firma som flera har rekommenderat.
Kan jag få lite kommentarer:
Betr. Totalentreprenad, Installation av värmepump och nydragning av vattenburet
värmesystem.
Härmed har vi nöjet att inkomma med anbud på
installation av värmepump och nydragning av vattenburet värmesystem.
Till ett pris av:
Kronor 257.000:-
Gällande mervärdesskatt ingår med: 51.400:-
I anbud ingår:
Nibe Fighter 1235-8
180m borrhål varav 170m aktivt (30m borrhål för pool uppvärmning igår)
9m foder rör till berg
619:-/m ink1.moms tillkommer för foder rör utöver 9m
Avgår 619:-/m ink1.moms för foder rör under 9m
Grävning och indragning av slangar från borrhål till hus, hål tagning för slangar
Container för borrslam
18st radiatorer med koppel och termostater
Håltagning för värmerör
Förbered med avstick och ventiler för värme till pool och komfort kyla
Isolering av samtliga monterade rör (pannrum)
El-arbete (inkoppling av värmepump, demontering avel-radiatorer och el vid el-central)
Demontering av befintlig varmvattenberedare
Ansökan om tillstånd för installation av värmepumps anläggning (Bygg & miljökontoret)
Information och injustering av värmepump
Nibe 6 års trygghetsförsäkring
Installationen omfattas av 2års garanti på material och arbete
/Mike
Kan jag få lite kommentarer:
Betr. Totalentreprenad, Installation av värmepump och nydragning av vattenburet
värmesystem.
Härmed har vi nöjet att inkomma med anbud på
installation av värmepump och nydragning av vattenburet värmesystem.
Till ett pris av:
Kronor 257.000:-
Gällande mervärdesskatt ingår med: 51.400:-
I anbud ingår:
Nibe Fighter 1235-8
180m borrhål varav 170m aktivt (30m borrhål för pool uppvärmning igår)
9m foder rör till berg
619:-/m ink1.moms tillkommer för foder rör utöver 9m
Avgår 619:-/m ink1.moms för foder rör under 9m
Grävning och indragning av slangar från borrhål till hus, hål tagning för slangar
Container för borrslam
18st radiatorer med koppel och termostater
Håltagning för värmerör
Förbered med avstick och ventiler för värme till pool och komfort kyla
Isolering av samtliga monterade rör (pannrum)
El-arbete (inkoppling av värmepump, demontering avel-radiatorer och el vid el-central)
Demontering av befintlig varmvattenberedare
Ansökan om tillstånd för installation av värmepumps anläggning (Bygg & miljökontoret)
Information och injustering av värmepump
Nibe 6 års trygghetsförsäkring
Installationen omfattas av 2års garanti på material och arbete
/Mike
ser mycket seriöst ut. tycker det är sällan dom redovisar så där noga vad det är dom tänker göra.
om du har plats så skule jag rekomendera en separat varmvatten beredare, istället för en pump med inbyggd beredare.
då får bättre drift på anläggningen då & får mer varmvatten.
motsvarande pump heter då 1135-8, sen till kommer varmvatten beredare som heter VPA & finns i olika storlega, du får även köpa växelventil & elpatron separat (alla dessa ingår i en 12xx pump, men köps separat i en 11xx pump)
om du har plats så skule jag rekomendera en separat varmvatten beredare, istället för en pump med inbyggd beredare.
då får bättre drift på anläggningen då & får mer varmvatten.
motsvarande pump heter då 1135-8, sen till kommer varmvatten beredare som heter VPA & finns i olika storlega, du får även köpa växelventil & elpatron separat (alla dessa ingår i en 12xx pump, men köps separat i en 11xx pump)
är din 70 tals kåk till läggs isolerad?
om den ej är det så kan pumpen vara i minsta laget, den ger nämligen inte 8 kW när det är vinter ! Jag vet ju inte hur mycke energi ditt hus drar, men det är vanligt att man har lite varmvare o gör av med mer energi när man har bergvärme, mot när man har direkt el.
kanske du ska en 1135-10 istället ???
om den ej är det så kan pumpen vara i minsta laget, den ger nämligen inte 8 kW när det är vinter ! Jag vet ju inte hur mycke energi ditt hus drar, men det är vanligt att man har lite varmvare o gör av med mer energi när man har bergvärme, mot när man har direkt el.
kanske du ska en 1135-10 istället ???
Tycker offerten visar på ett bra och proffsigt företag och en överkomligt pris. Värmepumpens storlek har säkert tagits fram med Nibes kalkylprogram och fungerar troligen alldeles utmärkt om du uppgivit rätt kw-siffror. Sedan kan man ju diskutera hur mycket varmvatten man behöver, normalt klarar man sig bra med denna pump. Har du större badkar etc så är det extra tank enligt carman inlägg.
Och hur många offerter har du setta där vvs firmorna verkligen tar reda på om siffrorna komer att stämma med kundes fröbrukneng efter bergvärme instalationen (någre ankla frågor får snabt ägaren att förstå vikten i att ge rätt siffror & att hans siffror kanske faktiskt inte stämmer med verkligheten)rogge_vvs skrev:Tycker offerten visar på ett bra och proffsigt företag och en överkomligt pris. Värmepumpens storlek har säkert tagits fram med Nibes kalkylprogram och fungerar troligen alldeles utmärkt om du uppgivit rätt kw-siffror. Sedan kan man ju diskutera hur mycket varmvatten man behöver, normalt klarar man sig bra med denna pump. Har du större badkar etc så är det extra tank enligt carman inlägg.
sen ska man ta reda på om kunden kan ha bergvärme överhuvud taget (fel radiatorer så kan man inte ha värmepump)
Här har jag sett många som inte fått frågan eller haft nån ute o kollat på huset, jag blir förvånad över hur många som faktiskt lämnar ofert utan att ens åka till huset.
o ska ma sen få rätt borrdjup så måste man tareda på vilken bergart det är på platsen, har inte sett en enda som gör det...
Är det en seriös firma så stämmer siffrorna till 98 % de frågar kunden de rätta frågorna och de kommer snabbt underfund med om de lämnade uppgifter stämmer eller inte genom att jämföra med sin kunskapsbank.CarMan skrev:Och hur många offerter har du setta där vvs firmorna verkligen tar reda på om siffrorna komer att stämma med kundes fröbrukneng efter bergvärme instalationen (någre ankla frågor får snabt ägaren att förstå vikten i att ge rätt siffror & att hans siffror kanske faktiskt inte stämmer med verkligheten)
sen ska man ta reda på om kunden kan ha bergvärme överhuvud taget (fel radiatorer så kan man inte ha värmepump)
Här har jag sett många som inte fått frågan eller haft nån ute o kollat på huset, jag blir förvånad över hur många som faktiskt lämnar ofert utan att ens åka till huset.
o ska ma sen få rätt borrdjup så måste man tareda på vilken bergart det är på platsen, har inte sett en enda som gör det...
De ser också enkelt om huset har för små radiatorer och kan råda kunden isf.
Angående att man inte behöver åka ut till kunden så funkar det också, ställer man rätt frågor och kunden har en digitalkamera så han kan ta foto på kritiska punkter så är det inga problem.
Bergarten skiljer sig inte så mycket inom samma ort och man verkar oftast inom en kommun. Är man undrande frågar man sin borrare, de har ofta "stenkoll" på sånt.
Klicka här för att svara