Har lite funderingar ang sjövärme.

Går det att att köra sjövärme utan kollektorslang på botten?
Jag skulle bara vilja ha en slang in och en ut, är det görbart?
Finns det något liknande på marknaden? Antar att det
ställer en del krav på filtrering.
Har ca 30-40m till Havet.

Mvh
Mathias

Jag antar att du har tänkt dig att pumpa upp sjövatten till huset och där filtrera och köra det i värmeväxlare?
De problem som uppstår är att kalla sidan på en värmepump är under -10 grader C och du skulle få ispåväxt, något man slipper då man blandar sprit i slangarna.
Det skulle kunna gå att undvika med en tillräckligt stor värmeväxlaryta och så stort flöde på sjövattnet att det inte fryser på.
Jag känner inte till någon som har gjort det men jag är övertygad om att det finns de som testat. Hoppas du får in ett svar, skulle vara kul att höra någon ute i verkligheten.

Precis så hade jag tänkt mig det!!

Tänkte dock inte på dom -10 graderna på utvattnet....men jag ger inte upp utan letar vidare :)
Får se om det är någon annan som kan ha någon bra idé.

Mathias

-10 blir det sällan man det lär nog kunna bli en eller 2 minus, vilket är tillräckligt för is, då vattnet står stil när pumpan stannar.

kan du på nått sätt säkerställa att vattnet in är tillräckligt varmt, så blir det inte för kalt på vägen ut. man försöker lige på en tempdif på 3 grader, men det kan lätt halka iväg 5 grader. så om det aldrig blir kallaren än +6 grader in, så funkar det

BAS skrev:
Jag antar att du har tänkt dig att pumpa upp sjövatten till huset och där filtrera och köra det i värmeväxlare?
De problem som uppstår är att kalla sidan på en värmepump är under -10 grader C och du skulle få ispåväxt
Kan man inte vända det till något positivt? På samma sätt som man i en värmepump uttnyttjar att energi avges när en gas övergår till vätskeform, så borde det väl avges energi när vätska övergår till fast form? Och sedan får man förstås mekaniskt hacka man bort isen som byggs på. Men det kanske skapar andra problem, som t.ex. vad man skall göra av alla isklumpar.:(

Faidros skrev:
Kan man inte vända det till något positivt? På samma sätt som man i en värmepump uttnyttjar att energi avges när en gas övergår till vätskeform, så borde det väl avges energi när vätska övergår till fast form? Och sedan får man förstås mekaniskt hacka man bort isen som byggs på. Men det kanske skapar andra problem, som t.ex. vad man skall göra av alla isklumpar.:(
Det här är ju en rikitgt vass tanke. Energin för att omvandla från vatten till is är ju dessutom mycket större än den för att bara sänka temperaturen ett par grader på vattnet. :D

Carman.
Kolla med en infratermometer vid expansionsventilen. Du kommer att häpna.
Kolla även varma sidan. Det blir en bra bit över 110 grader C.
Faidros. Du har helt rätt. Att göra is eller smälta is tar ca 80 ggr så mycket energi som att förändra vattentempen en grad.
Tyvärr så är ju värmeväxlaren av plattvärmetyp, lite svår att hacka is ;-)

BAS. Vilka tempraturer vi har vid gas sidan är ointresan. det är tempraturerna i värme växlarna som är intresanta & efter dessa.
vattnet i värmeväxlarna rörsig & fryser inte lika lätt (desutom är värmeväxlarna monterade inne i huset, attt få en påfrysning utomhus är värre)

Hej Carman. Jag syftar givetvis på värmeväxlarna i värmepumpen. Att koppla in fler värmeväxlare försämrar effektiviteten drastiskt.
Som du vet så går gasen(köldmedia) igenom värmeväxlaren. På andra sidan går brinet. Det som skiljer är plåt på någon mm Om du tror att en mm plåt är bra isolering så är du fel ute.
Värmeväxlarens uppgift är att ÖVERFÖRA värme (växla som det heter).
Köldmedian har väldigt mycket inverkan vätsketemperaturen.

Jag tror att Kommunala värmepumpen i Umeå (avloppsvatten) kör med öppen värmeväxlare, vattnet spolar över förångaren.
Får man isbildning så ökar man flödet på sjövattnet så att isen smälts. Det behöver aldrig bli minusgrader.

Protte

Trådskaparen skriver att han har 30-40 meter till havet.
Med tanke på hur allt som har kontakt med havsvatten ser ut, så känns det
inte som man får en underhållsfri anläggning utan kollektor.

Har man ett bra filter som skyddar värmeväxlaren så måste det filtret bytas ganska ofta?

/Hasse

Slutsatsen man ska dra av fakta ovanför är enligt mig:
Jo, det går att göra så.

Men till vilken nytta?

För att det ska fungera krävs, vad jag kan se:
Självrengörande filter innan värmeväxlaren.
Ett avancerat styrsystem som klarar hantera risken för påfrostning. (Troligtvis saknas den i standardsystem för villor eftersom dom är framtagna för att jobba med kollektor)
Värmeväxlare, pumpar och filter som klarar havsvatten, dyrt.

Att sakerna finns och används i mer industirella sammanhang gör det inte lämpligt för villabruk. Min gissning är att det blir betydligt dyrare än att lägga ut en slang. Slangen klarar sig nog med betydligt mycket mindre underhåll också, så länge ingen ankrar på den.

Fast någon annan kanske drar en annan slutsats?

Du har rätt.
Kom ihåg tyngderna till slangen. Den måste tyngas ner för att inte flyta upp samt dras med av strömmar.
Det finns färdiga tyngder att köpa, givetvis kan du även göra dem själv.

Problem kan finnas med slang t.ex. nötning mot stenbotten eller förtöjning i hav. Grundfrågan liknar grundvattenvärme. Det fungerar enligt bekantar som har installerat det. http://energifakta.nu/grundvattenvarme/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.