Har en 360P i en enplansvilla med 135kvm boyta med betonggolv och ingjutna värmeslingor.

Belägen i stockholm, med en värmekurva på 5 samt en förskjutning på 0

Värmen i huset är helt ok med c:a 21grader dygnet runt. Lite varmare på dagen pga solens ljus.

Har haft automatik på årsväljaren (vinter, sommar höst/vår) och den verkar vid den här tidpunkten pendla mellan sommar på dagen och höst/vår på kvällen. Det är lite var annans dag säsong just nu.

Men är lite besviken på automatprogrammet. När vi kommer hem från jobbet efter att huset varit tomt mer eller mindre hela dagen så är det c:a 25% på varmvattnet enligt givaren - blä.

Har nu provat att tvinga in den i höst/vår-läge för att se om det hjälper. Har haft en Thermia (minns jag det som) i förra huset och vill minnas att den sötte sig helt själv. Verkar nu kunna läsa mig till att har man en NIBE så bör man ställa den i sovrummet då man måste konfigurera den dygnet runt för att den inte ska ruinera dig.

Kan det vara så att den dagtid kört på sommarprogrammet och gjort varmvatten, sedan faller temperaturen och vattnet kallnar så att när man kommer från jobbet så är det kallt. På vår gamla pump kunde man ställa in hur många grader varmvattnet ska vara.

360:an har inte fler inställnigsmöjligheter än vår nya dammsugare - och det suger verkligen.

Med 25grader i pannan så hinner man tväta händerna sedan är det kallt.

Har fler upplevt att Nibe:n ger dåligt med varmvatten, vad bör man göra.

Nibe 360p prioriterar inte varmvatten så man kan få problem när den står i höst/vår-läget och temperaturen sjunker snabbt utomhus.
Vilken temperatur har du utomhus när det här fenomenet uppstår?
Vilken elförbrukning/år har du? När är huset byggt har du mycket fönster och vilken takhöjd har du?

Vilket år installerades värmepumpen?

Det finns fler menyer i styrdatorn på Niben på nyare modeller (2004-), innan var det dammsugar-nivå.

Prioriterar är verkligen rätt ordval. Duscha i kallvatten, jag är upptagen med annat. Lite som Arne Tammer i Ugglas gamla slagdänga. Det är det där med att tugga tuggummi och gå på en gång.

Du får varmvatten på sommaren och vintern. Höst och vår får du duscha i kallvatten. Eller om du snor dig på så får 1:e man duscha i 25 gradigt i 10minuter och resten i kallvatten.

Nu är pannan en 2004:a så den har lite inställningar, modellen innan kunde konfigureras lika mycket som en mattkniv har jag förstått.

Temeraturen utomhus är c:a 15 på dagarna och kanske 6-8 på kvällarna i Stockholm idag.

Huset nybyggt så isoleringen är 40cm i taket och 145+45 i väggarna. 135kvm boyta men c:a 45kvm skjutpartier/isolerglas. Takhöjd 2,6 till 3,4m betongbjälklag.

Men det är väl så att har man en Nibe så måste man köpa en varmvattenberedare separat, eller slå en spik i knappen för extra varmvatten så att den producerar extra varmvatten varje dag.

Det jag inte förstår är att den skapar varmvatten om jag trycker på knappen, men kan ju inte behöva trycka på knappen varje dag. Den gamla pannan vi hade i förra huset var från 1996 och den hade långt fler inställningar, Niben framstår som en T-ford i jämförelse och är 8 år nyare.

Har du på el-patron? Det behövs då det blir kallare ute.

Jag har själv en Nibe 360 av årets modell och ska försöka förklara vad dett aberor på och hur du ska åtgärda.

Det finns 3 lägen på pumpen.
Sommar = Cirkulationspump avstängd, elpatronen avstängd
Vår/Höst = Cirkulationspump igång, elpatronen avstängd
Vinter = Cirkulationspump igång, elpatron igång vid behov

Det som händer dig och även mig i vår/höst läge är att värmepumpen inte orkar värma allt varmvatten som behövs till golvvärmen och vattenberedaren med enbart värmepump utan elpatron.
Detta uppstår för det mesta på morgonen för min del.
På dagen skiner solen och det blir varmt i huset, termostaterna slår ifrån, plattan kallnar.
På natten kommer kylan och kanske kl 01-03 slår termostaterna igång alla slingor och det ska värmas till inställd temperatur.
Varmvattnet i 170 litestanken går snabbt åt och enbart pumpen orkar inte värma det som går åt = varmvattnet sjunker ner mot 25 grader.
Detta fenomen anser jag beror mer på att man har golvvärme än att det är fel på pumpen. Golvvärmen är trög och det går åt mycket tid och varmvatten för att värma plattan då den kallnat.

Det finns som jag ser det 4 lösningar på detta.

Enklast
Sätt på läget Vinter

Enkelt:
Anpassa ditt duschande till pumpen :-)

Halvsvårt:
Justera in anläggningen enligt den princip som vi pratat om många många gånger.
Sätt alla termostater på fullt = alltid igång. Justera pumpens förskjutning till ett läge där du tycker temepraturen är så bra som du vill ha det.. Detta är tidsödande då du måste skruva ett hack på förskjutningen och sedan vänta några dagar och mäta temp och upplevd temperatur som optimal. Det kommer också medföra en hel del variation av innetemperatur, lite högre på dagen och lägre på natten, lite beroende på olika rum, fönster, sol eller inte osv.
När du är nöjd så låter du detta vara och vrider bara ner de termostater i tex sovrum där du vill ha svalare, alla andra står kvar på fullt. Detta ger bra ekonomi. Med detta kan du ha vår/höst läge lite längre in på hösten och tidigare på våren men till slut måste du slå på vinterläge för denna pump klarar inte alltför låga temperaturer. Använder du mycket varmvatten så kommer det inte att räcka till.

Svårt:
Mickla med inställningar. Du kan ställa in extra varmvatten enligt ett schema. Du kan ställa om ett antal parametrar där cirkulationspump ska slå på, du kan justera temperatur där elpatron tillåts och inte mm mm. Detta har jag provat enligt andras inrådan men resulterade bara i ännu sämre prestation ifrån pumpen. Alltså inget jag lyckats bra med än så länge.

Du avgör själv vad du vill göra, men en sak är säker att din värmepump orkar inte värma huset och samtidigt ge dig mycket varmvatten om temperaturen utomhus är för låg ca 5 grader. Om du inte bryr dig om energiförbrukning kan du köra sommarläge så länge du inte behöver värma huset Juni-Aug och sedan vinterläge. Vill du ha lite mindre förbrukning kör du vår/höst och trimmar in anläggningen alternativt lever med att varmvatten inte alltid finns.

Fotnot: Det enda som händer då du trycker på extra varmvatten är ju att elpatronen går igång och producerar varmvatten upp till en högre temperatur än normalt. Denna trycker man in i nödfall då man vet att man ska fylla ett stort badkar med hett vatten tex. Den använder jag själv ytterst sällan.

Sök på forumet här eller i Värmepumpsforum om du vill fördjupa dig i detta ämne.
Här är en tråd:
http://forum.byggahus.se/vaermepumpar/31236-hur-staella-vaermekurvan-pa-ivt490.html

• Gilla
Karlbusen
  • Laddar…
Håller med WeeBe om allt.
Men innan dubörjar mixtra. Läs manualen.
Om du inte har någon manual? Ta bort frontplåten (den plåten som det står NIbe 360p på) och där ska det finnas ett fack med en manual som täcker just din årsmodell eller använd länk:
http://www.nibe.se/Villaprodukter/Sok-dokument/

Steg 1
pricka för
Inkludera tidigare modeller

Steg 2
Välj produkt:Frånluftsvärmepumpar

Välj dokumenttyp:Monterings och skötsel anvisning

Datum: 2006-06-01

Meny 7.22 och 7.23 bör vara högintressant.
Gör rent filter det brukar ge lite mer effekt från värmepumpen. Öppna upp tilluftsventilerna i huset.

Om du redan har stenkoll på allt det här är det bara ignorera det här inlägget.

Har nu läst in det mesta som gäller FLVP Nibe 360P.

- Filtret hade ja gredan rengjort.
- Har satt ner framledningstemperaturen till 27grader (från 42 som den var inställt på)
- shuntgrupperna till golvvärmen hade jag redan öppnat max.
- Panna är i Autoläge (som ger vår/höst nu). Stopp pump = 17 grader, stopp elpatron = 6 grader.
- Ska köpa till en innegivare (fast å andra sidan så är betonggolv så långsamma så att en innegivare har lite svårt har jag förstått. När givaren känner att det är dags och värma så kommer det att ta en evighet att värma upp. Fast å andra sidan har panna gjort annat under tiden så det finns nog skäl för givaren)

Jag har en Nibe 360 och måste säga att jag har aldrig varit med om fenomenet du beskriver. Kan det vara något fel på den ?
Min är årsmodell 2004, men jag har inte golvvärme utan radiatorvärme, vet inte om det är din golvvärme som slukar så mycket varmvatten. Jag har alla termostater helöppna utom i sovrummet där jag har skruvat ner den lite för att få lite svalare. Jag brukar köra vår/höst - sommar - vår/höst från april till oktober ungefär. Har ca 19 grader inomhus och väldigt jämn temperatur, och tappvattnet brukar ligga på ca 54-55 grader om nu inte frun nyss har tagit en lång dusch.

Det låter väldigt konstigt det du skriver, men det kanske är golvvärmen som ställer till det...

Lite skillnader. Ett betongbjälklag behöver en del extra energi kan jag tänka mig. Sedan vill frugan ha 21 grader inne.

Har skruvat ner max framledning till 26 grader så vi inväntar resultatet.

Men det jag inte fattar när det gäller Nibe är det som en del andra också skriver. Jag köper fullt ut att den inte orkar alla gånger, helt ok för min del. Men kör elen då för bövelen. Att den inte producerar varmvatten om den inte orkar med patronen. Men anna verkar ganska eniga när det gäller nibes pannor. Lika mycket inställningar som en näve grus läste jag i en annan tråd.

Hade tidigar en annan FLVP från 1996 som var rena mixerbordet i jämförelse. Tragiskt att Nibe inte kan prestera bättre när så många har åsikter om detta.

Kan ni dela med er av era parametrar ur menyn och posta det som inlägg? Kul att jämföra, nedan följer mina och tacksam för idéer.

Nerskrivna klockan 21:00 söndagen den 23 september.Har just haft 24 timmar med extra varmvatten aktiverat och lever lite på eftervärmen där. Solig och varm dag i stockholm idag.

1.0 Varmvattentemp: 54.6 grader
1.1 Intervall per 14 dagar
1.2 Temp komp givare 38.7 grader
1.3 Temp elpatron 46.2 gr

2.0 Framledningstemperatur 26.3 (26)
2.1 Kurva 5
2.2 Förskjutning -1 (betongbjälklag som sagt)
2.3 Returtemp 23.7 gr
2.4 Min 17gr fram
2.5 Max 26gr fram (var inställt på 42 när vi tog över)
2.6 Komp yttre 0

4.0 Utetemp 9.9gr
4.1 Förång 6gr
4.2 Avluft 4 gr
4.3 Frånluft 23.2 gr ( solig dag i dag i stockholm)

7.21 Driftläge auto
7.22 Stopp cirkpump 17gr
7.23 Stopp elpatron 6gr

Har jag missat någon parameter som är av intresse?
Skiljer sig någonting från era parametrar?

Huset: har entilerna i golvväemen vidöppna. 130kvm boyta. 2,85 i genomsnittlig takhöjd. c:a 60kvm glas i huset, isolerglas med gasfyllning och genomsnittligt U-värde kring 1,7 vill jag minnas.

Höj parameter 7.23 till 12 grader så kan du duscha varmt. Det är dygnsmedeltemperaturen som ska vara lika med eller understiga din inställda temperatur. Snabba växlingar från vamt till kallt väder gör att du får duscha kallt i upp till 24 h innan elpatron kopplas in.

Följer upp detta.

Har baserat mina justeringar utifrån bl. a. http://forum.byggahus.se/vaermepumpar/62196-tips-foer-optimering-av-flvp-samt-drift-fragor.html

Hoppas kunna hitta en inställning som ger så mycket automatik som möjligt, med så lite skruvande som möjligt.

Efter att vi satte ner 2.5:an till max 26 grader så har vi fått en ganska så OK miljö. Har en termometer som mäter min/max dygnstemperatur inne och om den är över 22 så vrider jag ner förskjutningen ett hack. Vi har nu satt ner den till -2 och kör kurva 5, med förskjutning -2

Fortfarande max frammatning 26 grader. Idag hade vi onyo kring 54 grader i pannan i morse. Idag på dagen stog dock pannan på sommar enligt autoväljaren. Ganska varm dag igen.

Om man kopplar en acktank 500 L till 360'n så kan man undvika inkoppling av elpatron under vår/höst, dessutom ökar varmvattentillgången väsentligt.

Hej

Det man bör göra är att ta reda på hur hög framledningstempen kan vara samtidigt som pumpen klarar av att värma varmvattnet på rimlig tid (utan tillskott av patronen). Vi har 360p och max framledning vi kan ha utan tillskott av elpatron är c:a 26 grader. Då värms varmvattnet upp på c:a 10 timmar (30->55 grader) vilket är acceptabelt.

När man fått fram max framledning kan man se vad det motsvarar för utetemp med den kurva man kör med. När man fått fram denna temp kan man sätta övergången mellan vår/höst och vinterläge till just denna temp. Då bör resultatet bli att pumpen går över i vinterläge vid den temp då pumpen inte längre klarar av att värma vv med bara kompressorn.

/Klein

här kommer inställnigarna för min panna, kom gärna med synpunkter!
blir lite förvånad att jag har poster som är minus ( 2.2, 4.1 ) varför är det sådan skildnad? och vad beror det på? vi drabbas också av inget varmvatten då och då.
något jag borde ändra på?

19:00 i Norrtälje

1.0 Varmvattentemp: 53.4grader
1.1 Intervall per 14 dagar
1.2 Temp komp givare 50.9grader
1.3 Temp elpatron 51.7 gr

2.0 Framledningstemperatur 24.7 (24)
2.1 Kurva 5
2.2 Förskjutning -3 ( här är jag osäker om jag har gjort rätt!!)
2.3 Returtemp 23.7
2.4 Min 15gr fram
2.5 Max 27gr fram (min stod på 52 innan jag läste denna tråd)
2.6 Komp yttre 0

4.0 Utetemp 7.5gr
4.1 Förång -2.6gr
4.2 Avluft 24.9gr
4.3 Frånluft -0.3 gr ( solig dag i dag i stockholm/Norrtälje)

7.21 Driftläge auto
7.22 Stopp cirkpump 17gr
7.23 Stopp elpatron 12gr

Jag fick i samband med injusteringar av ventilationen mitt styrkort utbytt till en senare version. Den hade fler inställningar som gör att jag kan köra pannan lite aggresivare.

I menyn 8.1.1 kan du ändra display från normal till Service och då öppnar sig fler inställningsalternativ.

Läs av 9.1.7 och 9.1.12 som är trendförskjutning samt tid vv till värme.

Jag har för övrigt min påanna fortfarande i höst och inte manuell. fortfarande varmt och skönt.

Sedan slog det mig att du kanske har lite för lågt varvtal om du har minusgrader på frånluften. Det borde resultera i att det måste avfrostas oftare och mindre effekt som följd.
Att 2.2 ä rminus är helt OK, det är kurvan och den styrs av vredet på pannan. Går från minus till plus och beror bl. a. på om man har träbjälklag eller betong (långsammare).

Om du vill så kan jag maila ett excelark jag har protokollfört dagsvis och månadsvis från min 360.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.