Jag har en Nibe 310p i mitt hus, och har haft radiatorkretsen avstängd under en längre tid för att jag har renoverat badrummet.
Nu får jag inte fram någon värme till radiatorerna. Nu var det en tag sen jag stängde av ventilerna 44 och 50, och hur jag än vrider på dom så verkar jag inte få någon värme.
Jag har luftat elementen och cirkulationspumpen snurrar.
Tänkte höra först om någon kan säga hur dom ska stå, rent spontant känns det som om dom sitter längsgående röret borde dom ju vara öppna.
Tacksam för all hjälp jag kan få, kan ingenting om värmepumpar.
Nu får jag inte fram någon värme till radiatorerna. Nu var det en tag sen jag stängde av ventilerna 44 och 50, och hur jag än vrider på dom så verkar jag inte få någon värme.
Jag har luftat elementen och cirkulationspumpen snurrar.
Tänkte höra först om någon kan säga hur dom ska stå, rent spontant känns det som om dom sitter längsgående röret borde dom ju vara öppna.
Tacksam för all hjälp jag kan få, kan ingenting om värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Dum fråga kanske. Men finns det någon bruten krets i bedrummet efter renoveringen. Ex: handdukstork eller radiator?
Jag har satt dit en handdukstork men jag har för mig att jag provade den i våras och fick fram värme på den.
På den har jag även satt en bypass ventil för jag har ett-rörs system.
Så termostaten på handdukstorken ska inte påverka..
På den har jag även satt en bypass ventil för jag har ett-rörs system.
Så termostaten på handdukstorken ska inte påverka..
Redigerat:
Fungerar cirk.pumpen som den skall? Snurrar den för fullt? Förra sommaren var vår IVT490 på sommar semester och golvvärmen avstängd, när den skulle igång igen så gick cirk.pumpen men det visade sig att den hade det trögt och behövde hjälp att komma igång igen på full snurr.
Det är fortfarande så att det är rätt varmt ute är det inte så att din värmepump shuntar ner framledingens så långt att ingen värme skickas ut?
Schuntventilen är nummer 19 på bilden, brukar gå att med lite milt våld hand vrida den till fullt öppet (styrningen kommer sedan stänga ventilen igen om allt funkar rätt).
Kolla lite i manualen till värmepumpen om "handstyrning/shuntning" värme, brukar stå något om "nöddrift" eller dylikt.
Oops... du fick in ett meddelande imellan.
Tror värmepumpen att det är 42 grader ute kommer den inte köra ut någon värme alls i huset.
Ta en titt på din utegivare kan vara kondens/ärgat i den och kolla anslutningar. Tyvärr inte ovanligt att utegivare ger upp
Schuntventilen är nummer 19 på bilden, brukar gå att med lite milt våld hand vrida den till fullt öppet (styrningen kommer sedan stänga ventilen igen om allt funkar rätt).
Kolla lite i manualen till värmepumpen om "handstyrning/shuntning" värme, brukar stå något om "nöddrift" eller dylikt.
Oops... du fick in ett meddelande imellan.
Tror värmepumpen att det är 42 grader ute kommer den inte köra ut någon värme alls i huset.
Ta en titt på din utegivare kan vara kondens/ärgat i den och kolla anslutningar. Tyvärr inte ovanligt att utegivare ger upp
Redigerat:
Hej, Jag har också en Nibe 310p, med liknande problem. Den installerades i november förra året och fungerade som den skulle nu i slutet av augusti-början av september försvan trycket från att ha varit ca 1,0 ner till 0,2. Luftade ur systemet och ordnade så trycket kom tillbaka. Nu får vi ingen värme i alla fall och precis som lunmar ger den felaktig utetemp (36 - 40 grader) även nattetid!
Vet någon om det är möjligt att byta tempgivaren själv.
Om det är möjligt var köper man en ny ?
vänliga Hälsningar Birpa
Vet någon om det är möjligt att byta tempgivaren själv.
Om det är möjligt var köper man en ny ?
vänliga Hälsningar Birpa
Klicka här för att svara