5 471 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Luft/vatten-värmepump i Tyskland
Hej,
jag ska bygga hus in Tyskland. Har faatt ett anbud paa 22,000(!!) för Vailant luft/vatten-värmepump.
I priset ingaar 7,600 för golvvärme samt installation med andra ord kostar pumpen 14,400.
Min byggherre erbjuder inte luftvärmepump utan golvvärme. Har ni erfarenhet att gaa med luftvärmepump utan golvvärme? Känner ngn till en billigare och bra pump leverantör fraan Sverige som skull kunna leverara och installera pumpen i Tyskland (Köln)?
Tackar paa förhand!
jag ska bygga hus in Tyskland. Har faatt ett anbud paa 22,000(!!) för Vailant luft/vatten-värmepump.
I priset ingaar 7,600 för golvvärme samt installation med andra ord kostar pumpen 14,400.
Min byggherre erbjuder inte luftvärmepump utan golvvärme. Har ni erfarenhet att gaa med luftvärmepump utan golvvärme? Känner ngn till en billigare och bra pump leverantör fraan Sverige som skull kunna leverara och installera pumpen i Tyskland (Köln)?
Tackar paa förhand!
Just luft - vatten värmepump är dyrare än de andra modellerna av värmepump. Har säkerligen att göra med att de inte är lika populära. Det är absolut ingen dålig lösning, men en aning dyr.
Det blir förmodligen billigare om du installerar en frånluftsvärmepump. Då kan du behålla golvvärmen, men måste dra lite ventilationsrör, vilket ändå är bra att ha för att huset ska må bra.
En frånluftsvärmepump kostar cirka 40000-50000 kr och ventilationsrör + dragning kanske 10000kr. Det blir dock billigare än 14400.
Du får fråga byggaren (du är byggherren) hur flexibla de kan vara.
Det blir förmodligen billigare om du installerar en frånluftsvärmepump. Då kan du behålla golvvärmen, men måste dra lite ventilationsrör, vilket ändå är bra att ha för att huset ska må bra.
En frånluftsvärmepump kostar cirka 40000-50000 kr och ventilationsrör + dragning kanske 10000kr. Det blir dock billigare än 14400.
Du får fråga byggaren (du är byggherren) hur flexibla de kan vara.
Man ansluter i regel en värmepump för att man vill spara pengar d.v.s. att man vill hämta gratisenergi från omgivningen.lastkaj skrev:Just luft - vatten värmepump är dyrare än de andra modellerna av värmepump. Har säkerligen att göra med att de inte är lika populära. Det är absolut ingen dålig lösning, men en aning dyr.
Det blir förmodligen billigare om du installerar en frånluftsvärmepump. Då kan du behålla golvvärmen, men måste dra lite ventilationsrör, vilket ändå är bra att ha för att huset ska må bra.
En frånluftsvärmepump kostar cirka 40000-50000 kr och ventilationsrör + dragning kanske 10000kr. Det blir dock billigare än 14400.
Du får fråga byggaren (du är byggherren) hur flexibla de kan vara.
En frånluftsvärmepump sparar inte mer energi, än en ventilationsvärmeväxlare gör. Naturligtvis finns det en brytpunkt beroende på årsmedeltemp, samt hur mycket varmvatten som förbrukas under sommaren.
En luft/vattenvärmepump är inte dyrare än en bergvärmepump eller jordvärmepump. För dagens luft/vattenpumpar skall jämföras med dessa.
Klicka här för att svara