5 922 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Nibe 1225 v.s 1235
Sida 1 av 3
Jag ska installera värmepump och valet står mellan Nibes 1225 och 1235. Kan nån hjälpa mig och motivera varför man ska lägga ut ett antal tusenlappar extra på en 1235:a. DEt vore intressant och höra folks åsikter.
Plus att man kan knäcka kurvan på 1235:an. Det tror jag inte går på 25:an. . 35:an kan även leverera en högre temperatur . Det kanske mest är bra om man har 1 kretssystem och små element. Har man två kretssystem och stor element volym så kanske man klarar sig med en lägre framledningstemp... Rätta mig om jag har fel!Loner skrev:
Skillnaden är obefintlig.Det som är viktig är det övriga arbetet,specilellt beräkning a borrhålet,kvalitet på installationen, nogrant arbetet,isolering och placering med hänsyn till ljudet.Markarbetet är en stor del av jobbet och man bör skaffa sig kunskaper om normerna.Kontroll av pågående arbetet måste man sköta själv och säga till,utan kompromiss.Skriv själv en vattentätt kontrakt(oren) som tillägg till entreprenörens. Ta gärna djupare håll än att satsa på dyrare VP.Efterbesiktning av jobbet är ett måste,innan man betalar.Lita inte på VP försäkringar.
Njae, inbyggd effektvakt och möjlighet att knäcka kurvan är väl inte obetydliga saker??Karel skrev:
Men visst skall man se till helheten, men Per72 som jag "vet" att installationen blir toppenbra, och då är det intressant om dom extra kronorna en 35:an kostar är värt det, och för mig faller valet på en 35:an pga effektvakten så jag slipper krånga med att eftermontera en.
/L
Det känns mer och mer som att valet faller på en 35:a. Jag tror att saknaden av möjligheten att kunna knäcka kurvan blir påtaglig till vintern när termometern ligger och dallrar på nollan och det är 19 grader inne, trots att tempen är inställd på 21. Effektvakten är nog oxå värd nån extra tusing skulle jag troLoner skrev:Njae, inbyggd effektvakt och möjlighet att knäcka kurvan är väl inte obetydliga saker??
Men visst skall man se till helheten, men Per72 som jag "vet" att installationen blir toppenbra, och då är det intressant om dom extra kronorna en 35:an kostar är värt det, och för mig faller valet på en 35:an pga effektvakten så jag slipper krånga med att eftermontera en.
/L
Knäcka kurva: Vid en viss temperatur har husen en tendens att kännas råa, och det är olika från hus till hus när denna temperatur inträder, men oftast är det kring -5 -> +5 nånstans, och då kräcker man till kurvan just i denna råa temp för att få pumpen att shunta ut några grader extra på elementen för att slippa råheten.
effektvakt går att köpa till på en 1225.
du får varmare varmvatten, men det är inte i praktiken andvänbart i radiatorsystemet, så det ska man aldrig kalkulera med (jag tror modellen finns bara för att motsvara vad konkurenterna har)
jag hade tagit en 1225, då denna bygger på 1215 modelen som i sin tur bygger på 1210 modellen, dumman är att 1225:an är värmepumparnas Volvo 240, enkel & driftsäker.
skilnaden mellan 1215 & 1225 är att man redovisar efekten efter lägste effekt med 1215, mot medel/högsta efekt med 1225.
så en 1215-8,5 kW är samma som 1225-10kW & ger alltså samma effekt.
är du ute efter att bygga ett bra system o kan tänka dig att lägga en krona extra för att få det, så ska du köpa en 11 modell (alltså 1125 eller 1135) dessa har inte nån varmvatten beredare, så dp får du köpa den lös & det är det som är fördele med lösningen.
den inbyggda beredaren i 1225 & 1235 har bare en yttermantel på 45 lite, vilket är förklent.
köp en VPA 300/200 om du har plats, eller om det är ont om plats så ta en VPA200/70
du får varmare varmvatten, men det är inte i praktiken andvänbart i radiatorsystemet, så det ska man aldrig kalkulera med (jag tror modellen finns bara för att motsvara vad konkurenterna har)
jag hade tagit en 1225, då denna bygger på 1215 modelen som i sin tur bygger på 1210 modellen, dumman är att 1225:an är värmepumparnas Volvo 240, enkel & driftsäker.
skilnaden mellan 1215 & 1225 är att man redovisar efekten efter lägste effekt med 1215, mot medel/högsta efekt med 1225.
så en 1215-8,5 kW är samma som 1225-10kW & ger alltså samma effekt.
är du ute efter att bygga ett bra system o kan tänka dig att lägga en krona extra för att få det, så ska du köpa en 11 modell (alltså 1125 eller 1135) dessa har inte nån varmvatten beredare, så dp får du köpa den lös & det är det som är fördele med lösningen.
den inbyggda beredaren i 1225 & 1235 har bare en yttermantel på 45 lite, vilket är förklent.
köp en VPA 300/200 om du har plats, eller om det är ont om plats så ta en VPA200/70
Efter att ha läst igenom manualen för 1225an så står det faktiskt att man kan "knäcka" kurvan vid noll grader.. hade ju varit märkligt annars.
Carman! Så du menar alltså att man kan få problem med varmvattenförsörjningen om man köper 1225 eller 1235.. det är ju så man kan undra ifall man gör bort sig om man köper nibe
Carman! Så du menar alltså att man kan få problem med varmvattenförsörjningen om man köper 1225 eller 1235.. det är ju så man kan undra ifall man gör bort sig om man köper nibe