Värmepumpar
Danne031: Tror inte det skiljer så mycket, det borde sitta en skylt/lapp på utedelen där det står något i stil med förbrukningarna på heat/cold, antingen i (W)att eller A(mpere).
CarMan: jag har 12st 50W spottar i vardagsrummet & 9st i hallen. vist avger dom mycke värme, men plasiringen är ju i taket, så det är mycke värme som går ut på vinden & stanat i takhöjd. hoss mig får jag inte igen den energi dom "äter upp"
2an: Antar att du ska kolla efter en pump som ger effekten du behöver vid 50° o inte vid 35° som stämmer med modellnamnet, Det är ju rätt stor yta som ska värmas men om du klarat att köra med 13 kW elpatroner utan att inomhustempen sjunkit då det varit som kallast så har du ett behov under 13 kW.. Varje grad du ökar innetempen behöver du 5-6% ökat behov o elpatronerna behöver inte vara
Danne031: Nä tyvärr, kompressorn sitter utomhus ;) Inomhus sitter det en liten fläktmotor som blåser runt luften, lagrena i den har alldeles säkert gett sig.
Blumbern: [citat] håller med, är det ett befintligt ventsystem vi pratar om så kan man komplettera med ett återvinningsbatteri som värmer berg/luft-ledningen med en motsvarande snittökning på copvärdet med 0,2.
tompas11: En luftvärmepump bygger ju på att den ska ta tillvara värmen ur uteluften. För att den ska kunna göra detta på det mest effektiva sättet krävs det att pumpen har fritt tillträde till den omgivande luften. Bygger man in pumpen så skapar man restriktioner för luftvolymen runt pumpen vilket påverkar pumpens effektivitet i en negativ riktning. Med tanke på detta så skulle jag aldrig
puu: [citat] I ett sådant hus skulle inte jag vilja bo. Lite komfort vill man väll också ha. Väsnades fläkt på ett ställe, kyligt i ett annat rum, kallras vid fönster mm nä fy
alfamats: Har du provat med att köra kyla ett tag.Brukar vara ngn ventil som kan behövas motioneras.Hade så på en Fujitsu pump jag har.Bara jag körde kyl ett tag försvann fenoment för att aldrig komma tillbaka igen. / Mats
aivo: Just det glömde säga att 42.000 kr efter rotavdrag är att LURA folk även om det kanske sker inom lagens råmärken.
Thomas59: [citat] Hmm, jag använder omvänd metod för att maximera flödet. Öppnar alla flödesreglerare i golvvärmefördelaren och sedan letar jag reda på det svalaste rummet (slingan) sedan stryper jag de andra slingorna i fördelaren så att jag får jämn temp i alla rum utom sovrum/bad som jag vill ha lite svalare/varmare. Resten håller jag med om. Det kan ta 1-2 dygn innan tempen har
CarMan: jo det finns andra sklnader, men är dom motiverande? jag krämar ur 60 gradit vatten ur min 1215 som bara ska klara 55 grader, så vist går det att få till de äldre pumparna om man vill
bimmerante: Tack, jag fick betala 200:-/m och 500:-/m foderrör så det verkar vara rimligt
Thomas59: [citat] Det är nog ett klokt beslut. Värmepumpen jobbar mer effektivt om flödet inte stryps av termostater. Öppna alla flödesventiler på fullt och kolla sedan vilket rum det är svalast i. Vilken faktisk temp det blir i det svalaste rummet spelar ingen roll just nu. Stryp sedan flödet till de andra rummen i tur och ordning så att du får lagom temp även i dessa. Då du har jämn (ej
pbengtsson: Håller delvis med, Även om de satsar på att verkligen testa av mjukvaran så kommer de hitta problem då de kör under verkliga driftsförhållanden. Att då låsa in sig till en teknik då man fysiskt måste byta hårdvara låter inte helt genomtänkt idag. Sedan är jag övertygad om att det går att byta mukvara ändå, men det är inget officielt. Men den stora funderingen är om jag skall
hek: Ang. styrelektronik... det går att ställa in till vilken grad man vill värma vattnet som passerar..
riek: Jag har också tänkt den tanken, att ha en liten värmeväxlare som solfångaren cirkulerar mot borrhålsmediet och förvärmer enligt villkoren "solfångare temp" < "acktank + 6 grader" .och. "solfångare temp" > "borrhål" Detta kan man kalla borrhålsräddare.
Alpha: Välj ett känt märke först och främst efter det välj rätt storlek dvs effektmässigt i ditt fall så klarar sig en 5-6kw med råge. Sedan beror ju på dels smak alltså designen på främst innerdelen sedan självklart funktionerna, vissa går endast ned till -15-vissa går nedåt -30, vissa är tystare än andra, vissa har underhållsvärme te.x +10 knapp, vissa är nättare höjdmässigt
tobiasp: [citat] Jag har också provat en RG 10 men för mej händer heller inget på framledningstemperaturen. Har aktiverat den i Servicemenyn samt ställt Kompensering och Värmesystem ett under meny 6. Kom du fram till något vad som var felet?
CarMan: vet inte hur det är med golv värmen, men där tillåter man nog 8-10 grader. knäppningarna beror inte på flödet utan tempratur skilnader
spikers_corner: Då tråden ändå har flytit upp kan jag ju säga att installationen av kollektor har dragit ut på tiden men det blir förhoppningsvis i höst. Det blir markkollektor. Jag siktar på 600-650 meter slang. Lite OT men... Det är alla annan renovering som dragit ut på tiden, Fasadbyte ,tilläggsisolering var sommaraktiviteterna i fjol. Håller på med taket i år. Förhoppningsvis blir det klart
byggare henke: det har tydligen smält punkt 110-115 minus. läste igenom din länk
elmont: Ska du dra rör tycker jag att det kan mynna under innedelens kåpa och att du sätter brytaren vid centralen, men du kan naturligtvis ha brytaren direkt mot innedelen. Om avståndet gäller säkerhetsbrytaren så är svaret nej det finns ingen regel om avstånd.
CarMan: [citat] bara man inte får en störe bit att lossna eller förskjuta sig på typ 30m från jordytan...
CarMan: det vettigaste måste ju vara att inte köpa nånting alls. kör vidare på den uppvärmning husena har idag
ZeroX66: Ligger mycket i det. Nja jag tror att detta kommer bli bra liksom att jag hade tagit Panasonic eller Mitsubishi.
CarMan: knäppningara uppkommer oftast när värmepumpen gjort varmvatten i varmvatten beredaren, då står att radiatorvatten stilla & kalnar. koppar är mycket tempraturkänsligt & krymper när det svalnar, men det hörs inte då det sker långsamt. när pumpen sen växlar över till att värma radiatorsystemet igen, så får den medsig en hel del varmt vatten, hur mycke beror på var växelventilen
CarMan: om du jämför med bergvärme så har man et dike på 3 till 10m där ligger slangen väldigt nära varn, men är inviduelt isolerade. i borrhålet så har man mycke energi & ena slangen kyler den andra, inte så farligt. men i ett långt dike från en sjö, så är det ingen energi att hämta, alltså kyls båda slangara & sen så är det längre sträcka. så det är inte bra. du bör isolera
turbohead: Finska Ultimatemarket har börjat dyka upp med intressanta priser och produkter. Är det någon som har en aning om kvalitet och prestanda håller vad de lovar?
mith: Hej Är det någon som har erfarenheter av Temperaturlogger som säljs här på Värmepumpsforum? Det verkar vara en intressant produkt för en teknikintresserad som vill ha lite koll på anläggningen. Mvh Mith