lastkaj
lastkaj: [citat] Ja, alternativt så sätter jag in en bergvärmepump med Frånluftssug. Jag väntar fortfarande på bergvärmeofferterna.
22 svar · 5,8k läst
Wigert
Wigert: Med tanke på den begränsade ytan och att du bor i södra sverige skulle jag fundera på en luft/vatten. Du slipper kostnad för borran och de har idag nästan samma verkningsgrad som en bergvärmeanläggning. Jag har en bergvärmepump idag självdrag. Kalkylen på att dra in en återvinningsventilation vs en ren frånluft går inte ihop.
5 svar · 1,6k läst
C
CarMan: man ska ha inne givare som kompliment, då går pumpen ner o justerar framladningstempraturen så du inte gör för varmt vatten volket ger sämre cop. man ska ha så kallt vatten som möjligt för att få bra cop, o det får du med en inne givare
15 svar · 5,2k läst
J
jenfor: [citat] Jag gissar att det är kostnaden för en separat FTX-ventilation som kostar. Inte grävningen. Twinen tar ju hand om ventilationen också, vilket inte jordvärmepumpen gör.
8 svar · 1,4k läst
P
pbengtsson: I min kommun är det inte tillåtet, det skall vara minst 30 meter mellan bergvärme och vattenhål. Bergvärmemediet är bioetanol och läcka från detta vill du inte ha i vattnet. Teoretiskt måste vattenpumpen vara lägre (och monterad före) bergvärmeslingan om du vill nyttja samma hål. En annan aspekt är att vattenhål många gånger borras helt i annan vinkel än bergvärme, man söker
4 svar · 1,1k läst
C
CarMan: det är väldigt ovanligt att ha "döda vreden" men du kanske har det? sen vill jag bara förtydliga att man helst inte ska ändra földet alls, när man kommit till rätt tempratur i alla rum
31 svar · 22,2k läst
C
CarMan: rumskompensering är hur många grader framledningstempraturen ska ändras. om du får 1 grad högre inomhus tem, än vad din kurva ska ge (det är myvket viktigt att huset har rätt kurva för att inomhusgivaren ska fungere korekt) så komer värmepumpen att förskjuta framledningstempraturen med så många grader som du ställt rumskompensationen på. 3 graders framledningstepratur är ungefär
29 svar · 7,8k läst
B
BAS: Det är inte bara vattnet som tar upp värmeeffekten, du har alla rör och byggmtrl som de går i Har du ingjutet värmegolv kan du helt glömma "volymförstorare", betongen tar upp 10 tals gånger mer värme än vattnet i systemet. Jag har aldrig installerat volymförstorare, utom i ett enda tillfälle då en klantig säljare sålt på en stackare 8 kW värmepump med radiatorer på under 5 kW.
2 svar · 1,9k läst
N
nite: Jag kör med en Mitsubishi Q HEAT 6,3 som jag är mycket nöjd med. Den ger bra med värme, är relativt tyst beroende på fläkthastighet man kör som man för övrigt kan reglera själv (Det måste väl gå på alla....??) samt att den har snygg design. Hurvida en vit klump på väggen är snygg kan man ju diskutera men.... Hade jag köpt pump idag hade jag troligtvis köpt Mitsubishi eller
6 svar · 1,5k läst
C
CarMan: då går den till noll. den räknar ju inte siffra för sifra, utan hoppar varja minut, så många grader som det skiljer mellan är & bör värde. om den slår ifrån på hysteri, så kan den stanna helt, när det står -70 gradminuter, den står den 0 o pumpen ntannar. Då har den inte räknat ner till noll
31 svar · 17,5k läst
R
Rebuz: Hej ! Fick i fredags en Fujitsu Nocra 14 installerad som jag köpt från Polarpumpen. Jag bor i norduppland och det kom en montör från en stockholmsfirma som de hade avtal med. Är nöjd med installationen och den ger värme än så länge och förhoppningsvis ett antal år framöver. Man var ju lite skeptisk när man skall betala i förskott men det löste sig bra. Montören hörde av sig via
2 svar · 2,7k läst
S
Skeppars5: ..och nu var det installerat. Innerdelen i hallen på ramsidan av huset, från den löper slangarna -in genom skrubbväggen -ner genom skrubbgolvet till krypgrunden -från krypgrunden genom ventilationslucka in i potatiskällaren -längs källartaket och ut genom nästa ventilationsglugg till baksidan av huset. Vårt hus-projekt lär ska vara alla installatörers mardröm :)
6 svar · 28,4k läst
Overlander
Overlander: Har precis instaleratt en nibe split verkar vara en mycket bra maskin. Ute delen är en tillverkad av mitsubishi hevy industries.
11 svar · 8,9k läst
V
velputten: Låter lovande. Jag hoppas elda en hel del och har bestämt mig för FLVP. TAck
2 svar · 1,5k läst
S
somelvis: CTC är väl mer av karaktär Volvo 240. Funkar och går i alla väder men drar drar lite mer soppa än pumpar med senaste tekniken.
8 svar · 4,6k läst
L
LOS: Nu är du nere på ungefär vad jag har sett på min gamla ES380. Vi har 21-22 gr inne och pumpen klarar sig utan eltillskott ner till cirka noll grader. (byggår 91, golvvärme, 160 kvm, årsförbrukning ca 18000 kWh)
3 svar · 3,8k läst
M
Maffefar: Hej, Stämmer det att semesterfunktionen i IVT:s värmepump förutsätter en separat rumsgivare?
0 svar · 1,4k läst
G
göingen: Mer info kommer : Villa på 125 m2 med golvvärme o frånluftspump Nibe 360. Garage o pannrum på 72 m2. Häststall på 72 m2 som bara skall hållas frostfritt.
2 svar · 985 läst
H
han540: Äh, glöm de. Det var en dygnsinställning som hade gått in....
1 svar · 1,0k läst
M
Maffefar: Hm - Jag får inte ihop det. IVT-installatören säger att det bör vara 20-25 l vatten per kW som pumpen kan ge men IVT:s beräkningsprogram anger att 95 l räcker till en pump som ger 10,1kW, dvs mindre än 10l per kW!! För det som anges i dokumentet "Värmande läsning" som "min. volym värmesystem" är väl vattenmängden i radiatorsystemet som installatören säger?
2 svar · 6,2k läst
B
BAS: Carman. Alla On/Off värmepumpar går att styra med endast innegivare. Däremot har många VP-designers valt att krångla till det med numeriska analyser för hur kompressorn ska slå till/från då det egentligen är innetempen som är viktig. Det går även att köra fast temp på varma sidan och shunta ner, men hur dumt det är behöver jag inte gå in på. Jag har förresten Bonus
6 svar · 1,7k läst
Fisch
Fisch: Beror på vilket radiatorsystem du har, tex 80/60 eller 55/50. Dessa temperaturer uppkommer bara när dimensionerande utetemperatur uppkommer, alternativt en riktigt kall vinterdag. Det går således inte riktigt att svara på vad som är en bra temperaturdifferens, men ju större diff desto bättre givetvis.
1 svar · 1,9k läst
svartöra
svartöra: Ni som har Daikin Altherma, hur ofta startar era pumpar nu när temperaturen är såpass låg att anläggningen får jobba lite, men innan det blivit så kallt att den måste gå hela tiden? Jag fick en 6 kW installerad i augusti och tycker den startar lite väl ofta, vilket den gärna får göra för min del om den är konstruerad för det... därav min undran om hur andra anläggningar beter
0 svar · 1,5k läst
G
Gurravasa: Funderar lite på vad jag ska ha för lägsta framledningstemperatur i min Nibe 360p som jag kör tillsammans med vattenburen golvvärme i träbjälklag. Under den här tiden på året så inträffar då och då fenomenet att jag har 21 grader inne och bör-värdet på framledningsvattnet ligger på 18 grader och jag får rätt kyliga golv. Vad kan tänkas vara en bra temperatur som kompromissar
0 svar · 3,4k läst
B
BAS: Jag har Nibe 310P som gör varmvatten och sköter ventilationen. Schunten är nerskruvad till 0 på den så den levererar ingen värme till huset. Värmen till huset levereras av en Bonus 6kW bergvärmepump styrd av rumsgivare. Värmepumpen är kopplad efter returen på värmesystemet. Det har fungerat 5 år nu utan några som helst problem. Om du ska ha luft/vatten värmepump så välj en på 10
1 svar · 3,0k läst
L
Linnex: [citat] Jag skulle gissa att bergvärmen ger bättre cop från utetemperaturen hamnar under borrhållets temperatur. Och dimensionera inte pumpen efter att ha kvar luft/luft. Den går sönder förr eller senare och då är det dumt att stå där med en eventuell underdimensionerad värmepump. Även om du inte tar bort luft/luft så använd den med sunt förnuft.
5 svar · 2,9k läst
X
Xekich: Där ser man, då är det alltså inom normerna med andra ord! Det blir till att lätta på lädret ytterligare lite till alltså! Tack för snabbt svar!
4 svar · 4,3k läst
B
Bujin: [citat] Vi hade ett av IVT:s serviceombud här som tittade på pumparna. Han konstaterade att flödet in i pumparna verkade vara dåligt. Tillsammans kom vi sedan fram till att en tänkbar orsak var fel brinevätska i systemet. Den består av pottaska (kaliumkarbonat) som är mycket korrosiv och förstör en del ingående komponenter och pumparnas värmeväxlare (utav koppar) på den kalla sida.
7 svar · 3,3k läst
·
P
pjoffen: Nibe har ju sin variant nibe 640. Det är en frånluftsvärmepump som även tar luft utifrån. Fast den verkar inte alls vara lika effektiv som en vanlig luft/luft-värmepump, den stänger luftflödet utifrån om det blir lite kallare ute.
2 svar · 896 läst
B
BAS: 15-20.000:- med moms är nog ganska vanlig pris.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.