T
timmerchaffis: hej och tack för er hjälp.nu har jag kört vp i ett dygn och skulle vilja få hjälp med att ändra längden på loggtiden.ska enligt manualen gå att ställa mellan 1 till 60 men ej hur man gör. skulle vara roligt att räkna hur många starter det blir har en thermia g2
11 svar · 5,0k läst
D
Danne031: Ni gör väl rent filtret månadsvis (eller oftare)? Och så bldas det beläggningar och bakterier på slingorna innedelen, det bör göras rent årligen för fräschast möjliga luft.
3 svar · 1,1k läst
C
CarMan: kulvert innebär att du tappar lite verkningsgrad på värmepumpen, men framförallt så tar det långtid att spola fram varmvatten ! (om du inte gör nån speciel lösning, vilket ökar kostnaderna!)
11 svar · 3,7k läst
E
El_-micke: 2 dagar för 2 man max
3 svar · 1,1k läst
D
Danne_87: de låter som det kommer från kompressorn.. tag bort den understa frontplåten.. långts bak till höger har du kompressorn.. justera rören på kalla- och varma sidan så ska du se att de blir tyst.. annars ringer du en servicetekniker nära dig som gör det åt dig..
6 svar · 5,5k läst
H
holmertz: En fråga du måste ställa dig är: Vill du helt avhända dig möjligheten att elda med biobränsle. En varm skorsten fungerar som en aktiv del i ventilationen hos äldre hus. En annan fråga är om din framledningstemperatur är tillräckligt låg för att passa värmepump. Ett stort hus där isoleringen kanske inte är av dagens standard och en ganska liten luft-vatten pump ger mig intrycket
1 svar · 1,7k läst
S
susannepåd: Någon som har någon erfarenhet av denna pump? Positiva och negativa med den?
0 svar · 861 läst
M
mith: [citat] Det får vara för den här gången jag skaffade ju bergvärme för att kunna glömma bort uppvärmningsbestyren vilket vi la mkt tid på då vi eldade med ved. /Mith
2 svar · 1,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] [citat] Priset är nog inom marginalerna men jag anser inte de har rätt värden i kalkylerna = lika med fel värmepump. Ditt hus kan omöjligen dra 33 000 kw/år sanningen när hushållselen är avdragen är nog mellan 20 000 och 25 000 kw/år så be dem titta över kalkylen igen.
3 svar · 1,6k läst
C
CarMan: du har rätt att det bara har med vilken efekt pumpen tar. men med ett klent hål så kyler fortfarande pumpen ner hålet så kraftigt att du inte ser skilnaden. ellt effektivare hål återhämtarsig snabbare o du hinner att se skilnaden i tempratur när pumpen tar mindre energi från hålet
7 svar · 34,0k läst
J
J.A: Ok, kan testa det framöver. Tack för tipset.
5 svar · 5,3k läst
C
CarMan: har du en fungerande pumo & jordvärmeslinga, så låter det korkat att byta. ta reda på vad du har för pump & effekt, samt husets efekt & energibehov, så kan vu kanske ge några tips. min gissning är att du behöver 200m slang till, eller ett borrhål på 100m sen kan du köra med den pum du har om den är på 7kw eller mer. är den mindre så ska den bytas det måste ju bli billigare att
4 svar · 2,4k läst
H
hokanp: Monterade en Zibro SC1235 I helgen och det gick bra. Min fråga är: Ska inte fläkten alltid gå d.v.s. den går på en lägre hastighet när den inte värmer eller kyler För att sedan gå upp varv för kyla eller värme? Har 2 andra pumpar där fläkten går alltid. Dessa är inte ZIbro samt att de är invertorpumpar.
0 svar · 2,7k läst
B
Boan: hej, det finns 10mm vp rör, det är rätt smidigt när man bara ska ha igenom en signalkabel genom väggen...
15 svar · 7,3k läst
·
C
CarMan: mer slang ger varmave vätska vilket ökar verkningsgraden. men du kan bara göra slingorna max 400m så ska det blir längre gör man 2 slingor på 250m eller 300m du ska inte ha slangen ligga närmare än1m från nästa slang (helst 1,5m) ju längre imellan desto bettre.
7 svar · 2,7k läst
D
djurgardare: Hallå alla kunniga på forumet. Har tagit in offerter till mitt hus och tänkte därför kolla med nån mer kunnig på detta forum om det låter vettigt och prisrätt m.m. Huset är enplans med källare på 86kvm per plan. Putsad fasad på stenväggar utan direkt isolering, tvåglas fönster, tillläggsisolerad vind 30cm och nydränerad källare även med podränskivor 12cm. Jag har tagit in
0 svar · 1,6k läst
P
pling3: I augusti förbrukade jag 456 kwh, dvs ca 15kwh/ dygn för varmvatten o hushållsel.. Har ca 350 kvadrat att värma upp, har en IVT greenline HT+ 14 och stor varmvattenberedare till denna.. mvh Pling
2 svar · 1,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jag fick offert på liknande. Var en IVT HTC 7 (7kw) med 170m borrhål samt inkl rivning elpanna + acktank för 147000 före ROT. Inklusive 20meter jordborrning. Jag har bara 175kvm yta. Räcker verkligen 9kw och 160m borrhål för värma 220kvm? Eller kanske min som är överdimensionerad?
1 svar · 1,1k läst
cederbusch
cederbusch: [citat] Jag vill väcka den här tråden till liv igen. Har köpt hus (1½ plan med källare) med pelletspanna. Säljarna satte in en L/L VP för något år sedan som de kört med. Jag tänkte att rent logiskt borde vattenburen pelletsvärme ge mest värme per kwh, men är nu osäker. Vad säger er erfarenhet? Blir det effektivare att köra med VP tills det är några grader kallt för att
6 svar · 2,7k läst
·
F
Farzan: Hej, vi har ett tjugotalshus - tillbyggt och halvtaskigt tilläggsisolerat på 80-talet - med 125 kvm boyta, c:a 70 kvm dåligt isolerad källare och vidbyggt garage. Vi har Daikin Altherma som värmer alltihop plus tappvatten. Det går c:a 12 000 kwh/år exkl hushållsel men då har vi värmen avstängd från mitten av maj till mitten av oktober - och visst tillskott av direktverkande el
5 svar · 1,8k läst
D
dyrvold: håller du in höger och vänster knapparna samtidigt under ca 3-5 sek så kommer du in i installationsmenyn där du kan provköra cirkulationspumparna, värmeväxlingsventilen, du kan lägga in egna värmekurver men det rekomenderar jag inte om du inte vet vad du gör! Funderar själv på att skaffa thermia online, är det värt det?
5 svar · 7,6k läst
prototypen
prototypen: Bygg en "låda" av markisolering (blå eller rosa frigolit) runt slangarna. Protte
1 svar · 1,5k läst
C
CarMan: hur inegivaren är inkopplad beror på veämepumpstillverkare. på nibe som jag har så styr den på utegivaren & kompenserar via inegivare om det finns, sen går det i menyn bestämma hur kraftig kompensering den ska göra (den kommer aldrig att styr helt på innegivaren. en bra lösning som funkar utmärkt) att sänka tempen på nattan är nästan alltid en dålig ide, slutar ofta med att
6 svar · 2,1k läst
E
Egon84: Var egentligen inställd på att köpa några elradiatorer till mitt isolerade rum på strax under 30 m2 i mitt uthus. Men jag kom in på stickspåret luftvärmepump och hittade billiga pumpar för bara lite mer än vad elementen skulle kosta. Är dessa pumpar något att ha? Jag hittade en Panasonic på polo.se för runt 5000 kronor, finns ju även rustas atlas-variant med sanyo-kompressor för
0 svar · 940 läst
Satsuki
Satsuki: Tack - det var det svaret jag hoppades på :)
2 svar · 3,5k läst
B
BAS: Anslutningarna i innedelen är väldigt smala, bara några mm. Det blir ganska dåligt flöde.
1 svar · 4,0k läst
H
hokanp: Bra tack för det. Jag gör likadant
2 svar · 2,4k läst
S
swebichon: anette_jonas: Perfekt, då har ni både hängslen och livrem så då är det ju inget tvivel om att CD50 är bäst för er :-)
17 svar · 6,4k läst
E
enelie: Ja, det är den länken som jag sökte. Stort tack för hjälpen! :)
2 svar · 1,8k läst
M
Anonymiserad 48587: Finns lite info i i Normbrunn -07, sid 31, Bilaga 1 http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf
7 svar · 20,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.