Jag bor i ett hus med radiatorer i källaren o golvärme i entréplan.

I våras installerade jag bärgvärme, det blev en nibe 1235 pga att jag har hade läst mig till att man kunde ha 2 olika shuntar. Alltså lite varmare i radiatorerna och lite svalare i golven.

Jag frågade vid installationen och dom rörisarna sa att det inte gick, utan att allt går på samma slinga....

Har jag missförstått detta??

Snälla någon som kan bringa klarhet i detta???

C
Nibe 1235 kan styra en extrashunt av typen ESV 21, om man har två olika värmesystem med olika framledningstemperatur, exempelvis golvvärme och radiatorer. Dock monteras den externt, men ansluts till och styrs av värmepumpens styrning.

Edit: Utöver ESV 21 behöver du en extra cirkulationspump.

Titta gärna i monterings- och skötselanvisningen för ESV 21: http://www.nibeonline.com/pdf/031145-1.pdf

inkompitens

Där ser man tack!!!! det skall fixas genast!!

Extra pump sitter redan för den slingan...så jag skall bara ha tag i någon som kan detta bra...

Några förslag?

Tack ännu en gång...:)

du kan sälert få nuvarande instalatör att göra det, då dom misat en visentlig grej, som du desutom specefikt efterfrågat.

C
Ursäkta mitt tidigare uttalande. I paketet ESV 21 ingår en till cirkpump, "värmebärarpump", men du hade ju redan en, så den får du väl sälja eller något då, gissar jag på.

Har du redan en pump för just golvärmen, så undrar jag om du inte redan har en shunt också. Sitter det inte en del grejor där de olika golvvärmeslingorna fördelas? Pump och...

I sådana fall så har du ju redan allt. Skillnaden om du köper det där till Niben är att då kommer pumpen styra tempen.

men troligtvis så har du redan idag en styrning och ventiler till de olika rummen och tempsensor i rummen... då är ju det mycket bättre.

Låter man Niben ha en andra slinga så bör man uppmärksamma att denna slinga har en egen shunt (och cirk pump) och värmen tas från den första (huvud) slingan. Detta betyder att slinga två kan inte bli varmare än slinga ett och att pumpen producerar så varmt som slinga 1 måste ha, även det som går till slinga 2 (med andra ord, bästa COP används inte).

Ja så här ser det ut i dag, det sitter en radiatorventil på slingan, men den stryper väl bara flödet va??

Edit:

Nu ser jag ju hur det är, givaren går ju in o känner av hur varmt det är och öppnar efter behov.
Resten av returvattnet går ju upp igen. Smart, då har jag ju vad jag behöver.....

Ibland måste man ju tänka oxå...ha ha...

• IMG_6311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja du har vad du behöver & jar helt ionödan köpt en dyrare värmepump (skulle du koppla sådär så kunde du ju köpt en Nibe 1225

du får bättre vekningsgrad (& färre start/stopp) om du tarbort den där schunten & cirkulationspumpen o monterar nibens grejor istället.

jag anser att kunskapen hus instalatören har varit bristfällig

Med tanke på bilden ovan...
- Men har du inte lite mer?
- För det är väl inte bara ett enda rum som du har golvvärme i?

CarMan skrev:
du får bättre vekningsgrad (& färre start/stopp) om du tarbort den där schunten & cirkulationspumpen o monterar nibens grejor istället.
Varför?

PS. Det på bilden, tror jag, ser till så att golvvärmevattnet aldrig går över en viss temperatur.

jag antog at det var golvvärme i flera rum, men som du säger så finns ju inga golv värme termostater ??? eller ens fördelare??? måste helt klart finnas mer, om det nu inte är ett enda rum vi pratar om.

anledningen är enkel. en värmepump går inte konstant, utan den går en stund & sen står den still en stund. när den går så går den på full effekt.

För at få systemet att funka optimalt så ska man värma allt vatten i systemet när väl pumpen går, om nu golv vämetermostater finns i systemet, så cirkulerar inte vattnet i de slingor som är stängda, så det vattnet värms inte = mindra vaten at värma, detta inebär kortare drift & högre tempratur som ger sämre cop.
sen när termostaten öppnar så är vattnet helt kallt & kyler resten av systemet, vilket påkara r start av pump tidigare än vad som hade behövts om man körde utan termostater.
sen ger denna tempratur växling alltid en risk för knakande ljud i systemet.

om värmepumpen styr allt så kan den hålla rät tempratur helt utan termostater.

Jo då visst finns det mer.
Rören går upp till ventilerna som är termostatstyrda från varje rum.

Har oxå läst att man skall ha alla ventiler öppna hela tiden....

• IMG_6315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
men med det system du har idag ken du inte ha alla termostater öppna, du måste ha termostatstyrning.
det är ju det som är finesen med din pump, att du kan köra med öppna termostater trots att du har radiatorer i samma system.

som det är nu så begränsar ju termostaten i första bilden tempraturen, så om du kör utan termostater så får du samma tempratur på golvet oavett utomhus tempratur (pumpens utomhus givare kan inte påverka tmpraturen på din golv värme slinga)

Jo men troligtvis (väldigt säkert) så vill slinga 1 (med radiatorerna) ha högre temperatur än slinga 2 (med golvvärmen). Detta innebär att pumpen kommer aldrig producera den låga tempen som slinga 2 vill ha, utan den måste shuntas ner. Om detta sker med ESV21 (styrs av Nibe'n) eller om detta blandas ner av dagens shunt (med en max temperatur). Så är frågan blir det så stor skillnad?

I båda fallen så kommer rumsstyrningen slå av/på så varje rum får rätt temp.

( PS. Det vore ju annorlunda om det gick att ha två slingor som VP kunde ladda. Så trodde/tänkte jag att det kanske funkade innan jag läste om det. Typ: 2 slingor, 2 cirkpumpar, 2 volymförstorare. VPn har en extern växelventil och värmer volymförstorarna var för sig. ...men så var det inte. )

så här har jag fått förmig att systemet fungerar.

som det är idag siter en maxtempratur begränsare & sen styrs golvslingorna via termostater av ON/OFF modell.
Deta gör at allt vatten i systemet inte värms när pumpen arbetar!

men Nibes schunt, så följer även den en kurva, så man kan köra helt utan termostater & kan då värma allt vatten i systemet !!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.