12 933 läst · 68 svar
13k läst
68 svar
Nibe 1225 eller 1235. Eller IVT
ja den inbyggda, behöver instrypning till cirkulatone för at fungera bra (man ska strypa ner så man får delta-t på 8-9 grader)
jag tycker man ska ta en extern VPA & en sån kanske är bättre än slinga??? jag har ingen aning, kan vara tvärtom. Jag tycker iala fall inte en värmepum ska sådan konstruktion att elpatron andvänds vid varmvatten tappning
jag tycker man ska ta en extern VPA & en sån kanske är bättre än slinga??? jag har ingen aning, kan vara tvärtom. Jag tycker iala fall inte en värmepum ska sådan konstruktion att elpatron andvänds vid varmvatten tappning
Skogesta: Fyllde och luftade borrfirman kollektorn eller gjorde du det själv?
Du får gärna berätta mer om hur du gjorde, eller var det så enkelt som att "klämma och köra"?
Någon bild på den färdiga installationen?
Kanske du kan göra en ny tråd, "skogestas egenistallerade" eller nåt sånt?
(naturligtvis vill jag gärna läsa om hur andra har gjort sina installationer också)

Du får gärna berätta mer om hur du gjorde, eller var det så enkelt som att "klämma och köra"?
Någon bild på den färdiga installationen?
Kanske du kan göra en ny tråd, "skogestas egenistallerade" eller nåt sånt?
(naturligtvis vill jag gärna läsa om hur andra har gjort sina installationer också)
Skogesta: Testerna du referera till, har du läste dem på nätet någonstans? Kunde vara intressant att läsa isåfall..
Jag får helt enkelt kolla vilken borrfirma som kan ordna det så, om jag skall göra det själv.
Hos mina föräldrar fyllde borrfirman bara med vatten, det var enbart för att få ner slangen i hålet.
sedan pumpade installatörerna i spriten.
Jag är sugen på att göra det själv, för man spar ju några krono som sagt...
Hos mina föräldrar fyllde borrfirman bara med vatten, det var enbart för att få ner slangen i hålet.
sedan pumpade installatörerna i spriten.
Jag är sugen på att göra det själv, för man spar ju några krono som sagt...
Hej;
Jag har sedan 1996 en pump IVT-puls där köldbäraren finns på en plast behållare ovanpå pumpen. Varannat år brukar man fylla upp. Enligt installaren köldbäraren= 1/3 röd Tsprit+2/3vatten. Kan någon bekräfta innehållet av köldbärare? eller har jag missat ngt?
Stor tack.
Jag har sedan 1996 en pump IVT-puls där köldbäraren finns på en plast behållare ovanpå pumpen. Varannat år brukar man fylla upp. Enligt installaren köldbäraren= 1/3 röd Tsprit+2/3vatten. Kan någon bekräfta innehållet av köldbärare? eller har jag missat ngt?
Stor tack.
Sedär här har min "gamla" tråd flytit upp.
De siffror jag sett är 1/3 sprit 2/3 vatten. Sedan som de skrev i den andra tråden du frågade i så är det nog inte så vanligt med t-röd (inbillr jag mig i alla fall).
Jag ser att Nibe säger endast att det skall skydda till -15°, ingget om något blandningsförhållande.
De siffror jag sett är 1/3 sprit 2/3 vatten. Sedan som de skrev i den andra tråden du frågade i så är det nog inte så vanligt med t-röd (inbillr jag mig i alla fall).
Jag ser att Nibe säger endast att det skall skydda till -15°, ingget om något blandningsförhållande.
Då tråden ändå har flytit upp kan jag ju säga att installationen av kollektor har dragit ut på tiden men det blir förhoppningsvis i höst.
Det blir markkollektor. Jag siktar på 600-650 meter slang.
Lite OT men...
Det är alla annan renovering som dragit ut på tiden, Fasadbyte ,tilläggsisolering var sommaraktiviteterna i fjol. Håller på med taket i år. Förhoppningsvis blir det klart snart om det inte blåser och regnar allt för mycket. Har fått på ca 2/3 av plåten.
Värmepumpen är dock inkopplad, men endast med el. (Jaaaa jag vet , det suger).
Det blir markkollektor. Jag siktar på 600-650 meter slang.
Lite OT men...
Det är alla annan renovering som dragit ut på tiden, Fasadbyte ,tilläggsisolering var sommaraktiviteterna i fjol. Håller på med taket i år. Förhoppningsvis blir det klart snart om det inte blåser och regnar allt för mycket. Har fått på ca 2/3 av plåten.
Värmepumpen är dock inkopplad, men endast med el. (Jaaaa jag vet , det suger).