1 164 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vad ska man investera i?
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Egentligen hade vi tänkt att investera i en ny jordvärmeanläggning. Men pengarna finns helt enkelt inte nu och vi måste hitta ett tillfälligt värmesystem nu i vinter.
Just nu kör vi jordvärme. Som inte klarar av att värma de två husen vi har. Ett på 80 och det andra på ca 130M2
En gammal pump och endast 300 meter slingor.
Den klarar av att värma gårdshuset, men vad ska vi köra i det stora huset?
Funderar på attt sätta in en luft.luft värmepump. Är jag då helt ute och cyklar?
I det huset har vi även en spiskasset som värmer.
Eller är det dumt att bara skaffa över vintern, då vi ska göra om jordvärmen till nästa?
Vi förbrukar ca 33000Kwh/år och då har vi bara kört underhållsvärme till stora huset.
Båda husen är dåligt isolerade, men ingen katastrof.
Gårdshuset har en öppenplanlösning. Men inte stora huset. 2 våningshus+källare.
Behöver tips, då det börjar bli lite kallt....
Just nu kör vi jordvärme. Som inte klarar av att värma de två husen vi har. Ett på 80 och det andra på ca 130M2
En gammal pump och endast 300 meter slingor.
Den klarar av att värma gårdshuset, men vad ska vi köra i det stora huset?
Funderar på attt sätta in en luft.luft värmepump. Är jag då helt ute och cyklar?
I det huset har vi även en spiskasset som värmer.
Eller är det dumt att bara skaffa över vintern, då vi ska göra om jordvärmen till nästa?
Vi förbrukar ca 33000Kwh/år och då har vi bara kört underhållsvärme till stora huset.
Båda husen är dåligt isolerade, men ingen katastrof.
Gårdshuset har en öppenplanlösning. Men inte stora huset. 2 våningshus+källare.
Behöver tips, då det börjar bli lite kallt....
Ni vill alltså hitta en tillfällig lösning som ger så stor besparing att den betalar sig på en vinter?
Det låter väldigt optimistiskt.
Om det är möjligt så tycker jag att ni ska ta ett lån och göra det ordentligt redan nu.
/Hasse
Det låter väldigt optimistiskt.
Om det är möjligt så tycker jag att ni ska ta ett lån och göra det ordentligt redan nu.
/Hasse
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
På en vinter kanske det inte blir någon besparing. Men får man ner förbrukningen till en vettig nivå, så kan man ha så något år. Innan man gör om helt.
Nej något lån vill vi inte ta. Annars gör vi inget i vinter och betalar räkningarna och gör om till nästa.
Men hur mycket kan man få ner kostnaderna på en luft luft?
Tror ni jag får ner det något?
Nej något lån vill vi inte ta. Annars gör vi inget i vinter och betalar räkningarna och gör om till nästa.
Men hur mycket kan man få ner kostnaderna på en luft luft?
Tror ni jag får ner det något?
Kör på en ll vp ni den är ju inte förkastlig för det när ni gör om ...Och elda regelbundet i kaminen så får ni ner förbrukningen ordentligt...helst" vargavinterdagar" (Då slår ni av llvp och brassar i kaminen..
Mvh
Mvh
Klicka här för att svara