Hej,

Vi köpte hus för ca 2,5 år sedan. 180 kvm med vattenradiatorer.

Vi har en ganska stor Aermec värmepump 9,2 kW som både kan värma huset och poolen på sommaren via en värmeväxlare. Tidigare ägaren installerade också en gigantisk acktank i garaget (1000liter?) som dock hela tiden har varit frånkopplad från cirkulationsslingan.

Jag har noterat att nu på sommaren har värmepumpen värdigt korta drifttider (typ 2 minuter) typ var 30 minut. Har förstått att detta inte är helt optimalt.

Nu fundrar jag på att öppna upp cirkulationen genom ack-tanken för att få längre drifttider. Ser ni några problem med en sådan här gigantisk tank? Kan man även ha denna inkopplad på vintern tro? Tanken är oisolerad så det lär ju läcka en hel del värme från den dock.

Hej,

jag har bergvärme och funderar själv på att skaffa en ackumulatortank för att få färre start och stopp. Vad du förlorar är värme som läcker ut genom ackumulatortankens väggar. Du får väl ytterst väga fördelen med att ha en värmepumpskompressor som håller längre mot att det läcker en del värme.

Om du söker på "ackumulatortank" hittar du flera trådar där man diskuterar detta i detalj.

Koppla inte in acktanken, den är nog en kvarleva från en vedpanna.

börja med att kolla så alla termostater är fullt öppna, det låter som boven i dramat...

Men.. huruvida termostaterna är öppna eller inte spelar väl mindre roll när vi inte vill värma huset på sommaren (och därmed inte skickar ut varmvatten i elementen). Dvs volymen vatten som skall värmas blir ju ytterst liten om vi inte värmer poolen.

Kanske bättre att stänga VPn helt och låta den gamla elpannan värma varmvattnet istället på sommaren?

Acktanken sattes in i samband med att värmepumpen installerades (det har aldrig funnits någon vedpanna i huset) men varför tidagre ägare gjorde sig besväret att koppla in den utan att låta vattnet strömma genom den förstår jag inte....

konstigt.
tyver vet jag inte hur styrningen är konstruerad på din värmepump.
men nått är fel om du har så där korta gångtider på den tiden kan den inte värma mer än vattnet i rörena (du värmer varken pool eller hus)

en värmeoump är effektivast om den inte akumulerar masa värme i en ackumulator)

CarMan skrev:
en värmeoump är effektivast om den inte akumulerar masa värme i en ackumulator)
Om det är som du säger, varför säljer då företag som IVT och NIBE ackumulatortankar som de påstår är anpassade för värmepumpar?

Carman är inne på rätt spår. Det låter som om det är mycket liten mängd vatten som värms. Troligen är t.o.m. cirulationen avstängd.
Kolla cirkpumpen och att det verkligen är flöde på radiatorvattnet genom värmepumpen.
Koppl inte in acktanken.

Beape skrev:
Om det är som du säger, varför säljer då företag som IVT och NIBE ackumulatortankar som de påstår är anpassade för värmepumpar?
Gör dom?
För Nibes del så är VPA/VPB varmvattenberedare och UKV är volymtankar.
Några "riktiga" ackumulatortankar hittar jag inte som Nibe anser är lämpliga för värmepump.

Hej hek

Jag känner inte till din pump. Har den inbyggd varmvattentank?
Hur stor är den?
Har du stängt av värmen i pumpen, så den bara kör varmvatten (någon typ av sommar läge)?

Om det är en pump med allt i ett (pump och varmvatten tank i ett skåp). Så har du troligtvis inte så jätte stor vatten tank och din pump är rätt så kraftig. Då går det snabbt att värma vattnet, plus att allt blir inte varmt i tanken. Tar en stund för värmen att sprida sig i hela tanken. Beroende på inställningar om hur många grader det skall värmas, så kan denna uppvärmning gå väldigt snabbt. Kolla vilka temperatur gränser som den värmer varmvattnet. Du kanske skall ändra dessa.

Min Nibe har lite märkliga standard värden, som ger kort gång tid vid varmvatten körning. Kolla in denna tråd där jag skrivit lite (jag har ändrat mina temp värden): http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/123670-vaermepump-pa-sommaren.html

Ville_Vessla skrev:
Gör dom?
För Nibes del så är VPA/VPB varmvattenberedare och UKV är volymtankar.
Några "riktiga" ackumulatortankar hittar jag inte som Nibe anser är lämpliga för värmepump.
Följande läser jag på IVT:s hemsida under "Produkter":

IVT:s ackumulatortankar för tappvarmvatten är speciellt framtagna för värmepumpsdrift och finns med eller utan slingor för tappvattenuppvärmning. Detta innebär att man inte utgår från ackumulerad volym av tappvatten, utan i stället från den ackumulerade volymen radiatorvatten. Därmed gynnas värmepumpsdriften genom längre drifttider och längre stillestånd.

Du får gärna förklara om dessa "ackumulatortankar" är desamma som varmvattenberedare eller volymtankar, vad nu en volymtank är för någonting :)

Lite mer data: Pumpen heter Aermec AN 0307 H. Den är inkopplad mot en gammal Nibe EVC 190 (som stått sedan huset bygges typ -85) .
Cirkulationen ut till värmepumpen har gått sedan vi flyttade in. Vet inte om det finns något sommarläge, jag har iallafall inte ställt om något.

http://www.kylma.se/Produkter/P/0-K...250-450-R407C/ANZ-H-R407C---Aermax-250---450/

Ser ut som den längst upp till vänster. Hur vet jag om den innehåller någon vattentank?

Mätte och räknade lite på acktanken och den rymmer nog snarare typ 650 liter.

man ska inte akumulera värme när man har värmepump, då det bara är ren förlust !

det funns 2 typer av tankar till värmepumpar, båda förknippas ofta med akumulatortankar, men ingen är en akumulatortank.

man kan ha separat varmvatten beredare eller volymförstorare
varmvatten beredare, kräver ju knapast nån förklaring, men en volymförstorare är en tank på 100 till 200 liter (bör inte var större, då den lätt gör mer skada än nytta)
har man problem med knäppninger när pumpen skiftar frå varmvatten laddning till hur värmning, så kan man instalera volymförstorare för att "döjla" detta.
annars så är det vanlig att man kan instalera volymförstorare om man har för stor värmepump i jämförelse med den vatten mängd radiatorsystemet innehåller (men ofta har man inte justeret in systemet rätt, så man kan nästan alltid klara sig utan)

oavsett hur systemet ser ut så ska det gå att få pumpen att gå 10-15 minuter i sträck innan den stannar, går inte dt så har man ett alvarligt fel.

går pumpen kortare än 20 min så ska man absolut kolla över instälningarna för att se om problemet går att åtgärda.

Skulle vilja tillägga en sak angående volymförstorare. Den är bra att ha om radiatorerna är små (innehåller liten mängd vatten). Likaså även om väldigt få radiatorer används. T.ex. sommar tid så kan man vilja ha endast värme i källaren. Detta innebär då få radiatorer och lite vatten att värma upp. Då är en volymförstorare bra.

Jag har 100 liter volymförstorare och ändå kort kör tid vid endast värme i källaren.

Så det bästa är kanske att byta ut ack-tanken mot en liten 200 liters volymförstorare som jag kopplar in på sommaren?

Var hittar man volymförstorare? Kan man använda en begagnad liten beredare?

En begagnad beredare är rätt vanligt att använda som volymförstorare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.