Hej,
Som nybliven ägare till en Zibro SC-1235, så sitter jag och läser installationsmanualen.
Med anläggningen följer 4 meter slang med snabbkoppling.
Min ursprungliga tanke var att placera innerdelen centralt i huset, på en innervägg i hallen, och därifrån dra slangen uppåt (cirka 40 cm) och sedan ut via kallvinden (cirka 3 meter) till utedelen (som då kommer att sitta ostört på en gavel cirka 2,5 meter upp).

I manualen anges dock att anslutningsvägen från innerdelen bör luta minst 5° nedåt.
Är detta enbart för dräneringens skull?
Uppstår det något att dränera om anläggningen enbart används för uppvärmning?

Är det möjligt att installera som jag tänkt mig?
Någon som installerat med slang/rördragning via kallvinden?

H
Att du har en vinkel på 5 grader är för ev. kondensvatten ska rinna ut och inte ner i din vägg. Har precis monterat en likadan men jag satt ytterdelen under innerdelen vilket nog är till att rekomendera.

Jag har svårt att hitta någon möjlig, vettig placering där jag kan gå direkt via yttervägg, som du beskriver. Innedelen är för stor för att få plats ovanför dörr-/fönsterparti, och annan lämplig plats finns inte..

Andra tips gällande anläggningen, hokanp?

H
Vet inte då den inte har börjat arbeta ännu. Ska bara underhållsvärma andra våningen på 17 grader.

Något att beakta vid själva installationen?

H
Är enkelt att göra. Dock så ringde jag och frågade angående hur rören ska gå ut. Det står en varningslapp på rörpaketet att man inte får böja rören. Slangen börjar efter lappen.Jag lät rören gå ut på vänster sida sett om man tittar på pumpen. Dock ska dräneringsslangen flyttas över till andra sidan. Rör inte för mycket på rörpaketet då det kan bli svärt att få det på plats.

Supertack för den infon!

i mitt hus sat det en luft luft på en inner vägg, där sen rören gick upp på kallvinden & ut.

min granne instalera pump för nåt årsedan, den sattas på en innervägg & rören går upp på taket där ute delen sitter.

grejen med dom här instalationerna är ju att pumpen inte kan köras som AC, eftersom kondensvattnet inte kan rinna undan.

Nej, jag inser att kondensvattnets avledning måste lösas på något annat sätt.

Pump är väl ett alternativ, men verkar lite dyrt. En billigare lösning är väl en dunk på dold plats.

H
CarMan skrev:
i mitt hus sat det en luft luft på en inner vägg, där sen rören gick upp på kallvinden & ut.

min granne instalera pump för nåt årsedan, den sattas på en innervägg & rören går upp på taket där ute delen sitter.

grejen med dom här instalationerna är ju att pumpen inte kan köras som AC, eftersom kondensvattnet inte kan rinna undan.
Vänta lite, det finns pumpar att köpa till för detta ändamål. Isolerar du rören noga så borde du slippa kondensvatten från rören och då borde det vara möjligt. Finns i installationsbeskrivningen, tror jag, om hur man gör med pumpen.

Någon var snabbare=((

isolera rören är ju en bagis. tror det heter armaflex, det man ska isolera med...

därimot tror jag drenering via pump inte är så enkelt, det kräver nog att maskinen är byggd för detta från början, så man har en uppsamlings behållare där vattnet samlas.

H
CarMan skrev:
isolera rören är ju en bagis. tror det heter armaflex, det man ska isolera med...

därimot tror jag drenering via pump inte är så enkelt, det kräver nog att maskinen är byggd för detta från början, så man har en uppsamlings behållare där vattnet samlas.
Finns pump för detta ändamålet, varjefall från Zibro.

hokanp skrev:
Finns pump för detta ändamålet, varjefall från Zibro.
Har du sett prisbilden på en sådan, eller var den kan beställas?

H
ring 0479 13048 så tror jag de kan hjälpa dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.