Värmepumpar
PX-21: [citat] Det sliter inte x-tra på kompressor utan patron?sämre livslängd angående klarar brassar upp till 60 C.. Mvh
Boan: håller med.. antingen kommer väl firman efterfakturera dig, eller så får du kvarskatt.... enklast är säkert att reda ut det med en gång.
Satsuki: Funderar på om följande är möjligt, och skulle uppskatta all input i ämnet, speciellt egna erfarenheter :) Vi funderar på om det är möjligt att sätta utblåset till en LL värmepump i trappan och på så vis få värme både uppe och nere. Är det möjligt? Är lite osäker på att fråga företag, känns som deras standardsvar skulle bli - ni MÅSTE ha två (och på så vis får de
fn76: Hur stort vattenflöde liter/minut behövs från pumpen för att grundvattenpumpen ska fungera?
Byggare_moe: Hej, en snabb fråga: Om man installerar golvärme i ett nybygge kan man koppla den direkt till en luft/vatten värmepump eller kopplar man via någon slags ackumulatortank? Eller hur gör man?
El_-micke: det är 25% rot avdrag på totalsumman när det gäller luf/tvatten ......... så att mixtra med arbetskostnad o material kvittar i de fallet.....
Thomas59: [citat] Det var nog ett klokt val. Från september 2008 till juli 2009 har iofs spotpriset (snitt 4 veckor) på el i princip halverats från 70,21 öre/kW till 36,72 öre/kW men på längre sikt får vi nog se energikostnaderna stiga alldeles oavsett energislag. Då kan det ju kännas skönt att inte ha en leverantör med monopol även om elleverantörerna, trots att man kan välja nästan fritt,
Thomas59: IVT GreenLine HT+ C9 med drygt 180m effektivt borrhål +10 meter foderrör, 5 meter grävning för brineledning, alla rör isolerade, flexanslutning på alla rör, volymtank 120 l, förhöjningsställning 25 cm till VP:n och lite annat samt Kanalfläkt SystemAir KVK160L med TR1,5 stegtrafo och inkoppling samt rördragning. Pris 165 000 kr inkl moms Stockholm
prototypen: Ska vi svar samma här som i den andra tråden Oh ja den kommer att räcka och generera el ut på nätet..... Protte
erito: vad tror ni om att använda denna till att värma vattenburen golvvärme under sept-maj? http://www.blocket.se/hoor/Varmepump_Luft_Vatten_InVest_LVN_06___6_5Kw_22924810.htm?ca=4&w=3 100m2 på sex slingor som idag går på Thermotech 6kw elpanna. Tänkte koppla in denna luft/vatten på returen så att min elpanna får varmt vatten (förhoppningsvis) under större delen av året. Vid -15 -20
Plexus: [citat] Rätt uppfattat. [citat] Har du fått ett fast pris, så kan du nog inte vänta dig någon effekt över 20 kW vid DT30. Men det är viktigt att du har husets effektbehov från radiatorerna vid DT30 räknat på 7° skillnad mellan fram och returledning typ fram 55° och retur 48°. Då är medeltempen på radiatorn ca: 51,5° och med rumstemp 21,5° ger det DT30.
ehsqvis: Hej Är det någon som kan rekommendera installatörer av L/V VP i Göteborgsområdet? Skillnaden på VP fabrikat är så liten men att välja rätt installatör har betydligt större betydelse. /Stefan
ztrindberg: Jag måste bara få fråga då om det är en dum ide att köpa pump utan inverterstyrning? jag ska köpa nu men vet inte om man tjänar på att ta en inverter?
anette_jonas: Får man fråga vilken Nibe fighter Älvsbyhus sänder med för när jag kollade på prisjakt så är skillnaden mellan Nibe Fighter 640 och Comfortzone CE50 ca 25000 – 30000. Lycka till med bygget och väntar på mer information och uppföljning av byggnation av solfångare senare då.
Kalarne: På andra sidan står Daikin, men inget födelseår.
Skier12345: Berg eller jordvärme om du har möjlighet. Komplettera med solfångare. Ackumulatortanke med vv-slinga inte förrådsberedare.
gnilrub: finns en annons på blocket. Jag tror dom tar 20 kr exclusive material och 28 kr inklusive.
Danne031: Du bör ha en egen pump på varje plan annars blir det garanterat kyligt här och var. Det finns pumpar som har en gemensam utedel med kompressorn och 2 innedelar, men du får sällan samma effekt som med 2 separata pumpar och det är dessutom dyrt. Skulle något sen haverera så är ju hela huset kallt istället för bara ett plan.
Danne031: Värme drar du plastslang till idag förslagsvis, det går bra att dra inuti en vägg ja. Däremot låter jag det vara osagt om du får lov att ha kopplingar inbyggda, jag tror inte du får det, men en kompis hävdade att kopplingar till värmesystemet får byggas in dock får itne kopplingar till tappvatten det.
PJay-Home: Hur det är exakt på din tomt är svårt att säga utan att göra en geoteknisk undersökning. Dock finns det något som heter brunnsarkivet på SGU's hemsida. http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm Om du har nära till grannar som har borrat så ser du där hur långt till berg de hade.
anette_jonas: Vi var inne på en CE65 också men tänkte höra här också på forumet för att få mer info.
mupparna: Nytt hus och gammal värmepump, tidigare ägaren (dement och bor på hem nu) :( har råkat kasstat bort manualen till styrningen (TA RD 20.1) Någon som har en sådan liggandes som man kan få ta del av?? /Micke
abrovink: [citat] VP:n ska ju helst värma vattnet och hålla det varmt. Förstår inte att det fortfarande säljs så mycket VP:n med intern beredare på 180l.
electrocuted: Fujitsu Nocria 14 eller 18, Mitsubishi Electric FD35VABH eller Toshiba RAS13-ND är tre pumpar jag varmt(och kallt) kan rekommendera! med någon av dessa blir ingen missnöjd. Nocria18 är ett riktigt kärnkraftverk vad gäller värme, 9.7kW! duger även till större garage med högt i tak.
sad_ant: för mig låter det som att du skjuter över målet? Är det inte bättre att köra stallvärmen (om den räcker) och fixa en riktig vedpanna med acc-tankar? eller fixa någon annan enklare (billigare investeringskostnad) komfortvärme som backup till den nya vedpannan?
abrovink: [citat] Visst menar jag det. Gick lite snabbt när jag skrev, men det är ju inte så att det går att missförstå....
Yrrol: låter logiskt, blir svårare att hitta nya heta modeller då bara.. :) Iofs, den ena jag spekulerat på, IVT x11, de nämner ingen tankvolym så de kanske är sånna.. Samt lite intressant att den anpassar sig till behovet dessutom... men men, den modellen är ju gammal, måste ju impa på grannen med högt nån månad gammal modell (haha)