Vad innebär det om borrhålet är torrt när man borrat, eller att det är lite vatten i det. Hur långt kan det vara till grundvattennivån? Vi fyllde på hålet med vatten efter att allt var klart. Har hört att om hålet först har lite vatten och dålig tillströmning så fylls det sakta på tills grundvatten nivån nås. Finns det någon som kan reda ut det hela för mig? Vi borrade 180 meter.

grundvattnet bruka ligga på allt mellan 0 och 20 meter ner normalt. djupet från ett energihål räknas från vattenpelaren, att du fyller det hjälper ingenting. hur gick det till när du köpte borrningen? bad du bara om 180 meter och sen fick du det?

B
förr eller senare rinner det nog till, men ett sätt är ju att köra med tryckluft, det är som att spränga på nåt sätt, har inte sett det själv men de fick göra det i en förening när de borrade för vatten. det gäller ju att det blir någon form av sprickbildning så vattnet kan ta sig dit.

bumpaberra skrev:
Vad innebär det om borrhålet är torrt när man borrat, eller att det är lite vatten i det. Hur långt kan det vara till grundvattennivån? Vi fyllde på hålet med vatten efter att allt var klart. Har hört att om hålet först har lite vatten och dålig tillströmning så fylls det sakta på tills grundvatten nivån nås. Finns det någon som kan reda ut det hela för mig? Vi borrade 180 meter.
MIn erfarenhet är att man borrar och fyller det med vatten innan man lägger i slangen därefter börjar det fungera 99% av fallen av sig självt.

/Mith

fylla på kan man göra för att skyna på, men det hjälper inte. vattnet kommer för eller senara nå grundvatten nivån, både om det fylls på eller inte ylls på, så slutar det alltid med samma nivå som grundvatten nivån.
& ditt aktiva hål är bara djupet från grundvatten nyvån & ned.

mitt hål var det lågt/ inget flöde i & det var nästan tomt på vatten dan efter borrningen.
men jag har ett bra berg (högt energivärde) deta i kombination med väl tilltaget hål gör att jag har +3 grader som lägst

(du ser på tempraturen in om hålet är lagom eller för grunt) är det nån gång under vintern kallare än -5 grader så ska du öka slangängden på någe vis.

Jag borrade ett hål men 0 ml vatten, men borraren sa att det löser vi.
Några dagar senare kom de men en tanbil som fyllde på hålet med 5m3 vatten, sedan ned men en tryckmojäng och pumpa på. Jisses, nu har jag vatten så det räcker och blir över. Förklaringen var att man tryckte "sönder" bergets naturliga sprickor så att dessa vidgades och vatten kan strömma till. Han nämde också att det är få borrare som kör med detta tryck då det kräver nyare (dyrare) utrustning.

... pratar vi vatten eller bergvärme?

bumpaberra skrev:
Hur gick det för dig?

MiTh

Ibland pillar man ner 50-100kg dynamit i borrhålet med och spräcker berget för att öka tillströmmningen

det har jag aldrig hörtalas om...
lär ju vara väldigt stor risk att hålet rasar in så slangen ej går att föra ned.

Jo det finns nog en stor risk för det men samtidigt gör det kke inte så mycket om nga meter i botten rasar in för vattnet kan ju iaf tränga upp och grundvattnet ligger sällan så djupt som borrhålet.
Jag har sett detta praktiseras vid två tillfällen men är ingen expert på området så jag kan inte uttala mig om under vilka omständigheter det fungerar irl.
Gissar att tätt urberg är en förutsättning iaf?

mith skrev:
Hur gick det för dig?

MiTh
Vet inte än, vi bygger huset nu och flyttar in i nyår. Men jag tror det är lugnt har hört mig för med experter och precis som CarMan säger så ställer sig vattnet i grundvattennivå. Vi bygger nära Hjälmaren så jag har ganska nära till gundvattnet enligt samme expert.

Tossegubbe skrev:
Jo det finns nog en stor risk för det men samtidigt gör det kke inte så mycket om nga meter i botten rasar in för vattnet kan ju iaf tränga upp och grundvattnet ligger sällan så djupt som borrhålet.
Jag har sett detta praktiseras vid två tillfällen men är ingen expert på området så jag kan inte uttala mig om under vilka omständigheter det fungerar irl.
Gissar att tätt urberg är en förutsättning iaf?
bara man inte får en störe bit att lossna eller förskjuta sig på typ 30m från jordytan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.