Värmepumpar
bumpaberra: Jag handlade till ett liknande belopp men fick inte pruta. Till slut gav han mig 1000 kr haha q(;^;)p. Konstigt det där med prutning köksleverantören pruta jag 100000 på ett belopp på 400000, garageport från 25000 till 19000. Helt otroligt dåligt med 1000 spänn på en sådan affär. Men man fick ju kaffemaskinen i alla fall. Billiga kaffekoppar blir det, eller hur?! :D
Laban: Hej en av offerterna jag fått in (Nibe) anger "Specifikt effektuttag" till 42 watt Per meter. De andra offerterna skriver inget om detta. Hur räknar man ut detta baserat på de uppgifter som ingår i exempelvis Thermias offerter? Är 42 en vettig siffra? Jag har hört att 10-40 är optimalt?
cheetah1: Syrran har fått offert på 136800 + 8000 för bergvärme istället för jordvärme och isåfall + 560 kronor metern för foderröret. Detta för en 1245-10, inklusive bortforsling av befintlig 70-talspanna med pelletsbrännare. +4000 för sanering och bortforsling av oljetank i pannrummet. Som dessutom innehåller 160 liter olja. Möjligen lite dyrt, men det blir 180-200 meter borra då också,
Slacker32: [citat] Min bråkade från & till i ett halvår innan den fullständigt fastnade i tappvattenläget. Fick 27 grader varmt i huset när jag var bortrest (givetvis) med hustrun & barn hemma. De fick öppna fönstren för att kunna sova den natten :D.
Isaksson: Jo visst kan jag göra det, men anledningen är att det är inte speciellt snyggt att ha en ute. Kanske kunde tänka mig att ha den ute om jag skulle använda den till något mer, vad ska man säga, nytta. Utan nu var det så att i "hallen" i källaren så saknas det ett element så jag bör kompletera med någon typ av värmekälla för att kunna bibehålla ett bra klimat i hela källaren. Då
lgf02001: Har Mitsubishin och är supernöjd. Det är första vintern med pumpen och än så länge har den inte fått visa vad den går för eftersom vintern inte har kommit än. Är ivarjefall supernöjd hittills. Pumpen går tyst och innerdelen som vi har sitter i vardagsrummet hörs knappt. Vår boyta är 115 kvm med öppen planlösning och den klara att värma hela huset utan problem. Hoppas det
ordain: Tack prototypen, men det var faktiskt ännu lättare, visade det sig. Det gick att ställa om shunten till manuell inställning och sedan bara öppna den fultl för flödet från pumpen. Mina försök att åstadkomma detsamma via elektroniken känns rätt korkade nu iefterhand ;)
CarMan: nje, inte är det så många kronor till för att gå upp några storleker på pump, men man kan få problem om pumpen avger mer effekt än vad radiatorerna kan avge, så av säkerhets skäl dimensionerar man inte för 100% men kan göra det, men det kräver med av instalatören för att först rökna ut om det går 6 sen justera in anläggningen korekt (det är int elika känsligt om pumpen är
Gurravasa: [citat] Det är stopptempen på XVV-funktionen (extra varmvatten).
whoppi: Morgan2 -funderar på ungefär samma lösning. Nibe410p och alig vb250l. Hur verkar dina uppvärmingskostnader? Har idag själv ett bahco ACF i köket och bahco ACJ i tvättstugan.
Plutus: En värmepump som går 100% vid noll i Skåne är perfekt. Normalförbrukningen av varmvatten är ca. 5 000 kWh, med värmepump minskar det till ca 1500, men eftersom pumpen går fullt på vintern kanske besparingen bara blir hälften, d.v.s. man sparar max 2000 kWh per år, tveksamt att satsa 20 000:- för det. Vänta tills värmepumpen får ett dyrare haveri och ta beslutet då. Vredet 1-10 kan
Plutus: Jag hade samma problem när jag flyttade in i mitt hus, det visade sig att det var enrörssystem i huset, men ett element var bytt, och där blev det ett tvårörskoppel, så när man stängde det elementet stannade hela slingan. Det var bara att hålla det elementet öppet så fungerade det igen.
swoof: http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/produktbladvppolar.pdf
f91jsw: Det finns nog inget sätt till rimlig kostnad, om man med med "rimlig" menar att det någonsin kan löna sig ekonomiskt. Har man värmepump blir i stort sett alla andra energisparande åtgärder förlustaffärer om man ser på det krasst ekonomiskt. Det man kan göra är att installera ett ventilationssystem med värmeväxlare (FTX), men som sagt det lär inte löna sig.
jettan: Hej! Jag har precis fått inmonterat en Fujiutsu luft/vatten. Den är dockad till min gamla kombipanna med en enkel värmeväxlare och en pumpstyrning. Alltihop för 35.000 inklusive montage och rot-avdrag. Funkar kanon. //Lars
paermedae: Hej har en Ivt Nordic Inverter 6kw... Vi sänkte våran uppvärmiongskostand ifrån 28000 kwh till 15500 på ett år när vi tog över huset.... Pris 20100:- inkl montering Från deras hemsida: När du köper en IVT Nordic Inverter ingår 10 års försäkring på kompressorn och 6 år på hela värmepumpen. Det är en trygghet du inte får från någon annan värmepumpsleverantör.
Danne031: Isolerade 1/2" och 1/4" (3/8" tror jag det är också? 1/2" är bara enstaka, kraftiga, maskiner som har) går alldeles utmärkt att bocka för hand, bara att vara försiktig och med de grövre rören använder man tunnare som stöd. Jag installerade L/L ett drygt halvår och ingen av oss hade någonsin bockverktyg. Innedelen kommer ha fast monterade rör ungefär en halvmeter eller mindre med
mindblow: Hejsan! Har ett litet bekymmer, den bildas väldigt mycket kondensvatten i fläktlådan på min Nibe Fighter 640P. Bekymret är att det även kommer kondensvatten utanpå slangen, som sedan rinner ner under pumpen, då vi inte har så jätte bra avvägt golv under pumpen så kommer det mesta vattnet ut under över hela golvet Bild på pumpen Den röd-prickiga slangen. Är det någon som har
Heureka: Bra fråga! Jag är också intresserad av denna kombination. IVT borde vara ett alternativ.
pbengtsson: Frikyla kollade jag också på och hade förhoppningen att kunna köra denna via ventilationen. Tanken var att ha ett frikyleaggregat i pannrumet och dra egna ventilationskanaler för till luften (annars har jag den via ventiler i fönster). De jag pratade med var tveksamma till om detta skulle funka rent komfortmässigt och om kostnaden då inte skulle var bättre att lägga på en klassisk A/C
riob: En kompressor kostar ca 4000 + moms, att låta en firma göra bytet brukar kosta lika mycket. Sverigepumpen har 5 års kompressorgaranti vilket innebär att endast bytet kostar pengar vilket vanligtvis täcks av hemförsäkringen. Jag har varit med om att försäkringsbolag hellre tagit en reparationskostnad på 16 000:- istället för nyköp på 18 000:- då det varit billigare.
Kalarne: Jag har ett nybyggt fritidshus/villa på ca 140m2 med en Elomax 450 elpanna och radiatorer. Huset är murat i isoleca. Nu funderar jag på en luft/vatten-värmepump för att docka mot Elomax:en. Två givna alternativ är Ecoair och IVT 2025. Det händer mycket på värmepumpsmarknaden så jag undrar vad stämman har för andra alternativ till pumpar än de två ovan! Tilläggas skall att huset
Ahlbom: Racer: verkligen intressant! jag har kollat manualen för MSR3-09HRN1-QE, MSR3-12HRN1-QE, MSR3-18HRN1-QE, MSC2-12HRDN1-QE och MSC2-12HRDN1-QE men inte hittat något om 8grader, vilken modell är det du har?
BAS: Prototypen har rätt. R410 eller vad det än är för gasblandning har andra egenskaper än syre, kväve, vatten m.m. som finns i luften. Vi talar om tryck på 10-tals bar och temperaturer som varierar mellan 10-tal minsugrader och en bra bit över 100 grader C. Det måste kondensera och förångas vid rätt temp och tryck helt enkelt, annars fungerar det dåligt.
laccey1: Hejsan. Skaffade en luft/vattenpúmp från finland som heter ULTIMATE och kopplade ihop den med en vedpanna som jag kan kompliteringselda i om det blir riktigt kallt. men det har jag inte behövt göra många ggr. har ut 50-55 graders vatten i ett system utan accumelatortank. har även en kasset som vi använder mest till mys men som ändå ger en massa värme. det är ändå BARA en 5,5
cheetah1: När man kör fläkten i värmeläget ska man blåsa ner luften efter golvet, så möjligen att du skulle kunna känna en varm fläkt om fötterna, och det är nog allt annat än obehagligt skulle jag tro, speciellt om man som jag är lite frusen..
Micke59: Ljudisolera låter intressant, antar att det är ytterdelen som ni menar, men måste det inte vara öppet runt om så att luften kan cirkulera fritt för att pumpen ska fungera?
SvenD: Om det finns misstanke om att ventilen inte öppnar vid rätt tryck så skall den bytas. I annat fall kan VVB förstöras. Är säkerhetsventilen gammal och inte regelbundet motionerad så vill jag i denna situation avråda från att försöka öppna den. Det finns en risk att den inte stänger och därmed måste bytas akut. Att den går att motionera garanterar inte att funktionen är korrekt.
Hans 7: Gas eller el med frånluftsvärmepump ? -------------------------------------------------------------------------------- Hej. Jag bor i ett hus på ca 120 kvm byggt 82 som värms upp med gas, men befintlig gaspanna måste snart bytasut. Huset har mekanisk frånluft och i nuvarande gaspanna finns en värmeväxlare,elektro standard, som värmer tappvattnet, radiatorvattnet värms alltså med gas.