Jag har en t Nibe 1250 (2007) och denna har lite mindre buggar i ex menuerna. Inget allvarligt utan den tuffar och går. Men då jag noterat att den har ingångar (USB?) för på styrkortet så frågade jag NIBE om det finns någon uppgradering av mjukvaran som styr pumpen, kanske har de fixat till lite barnsjukdomar. Svaret jag fick var att det skett en del uppdateringar men för att få tillgång till dem var jag tvungen att beställa ett nytt styrkort för 1500 + montering.

Lite naivt trodde jag att detta kunde ske genom att ladda in ny firmware via de interface som finns på styrkortet. Jag fick aldrig information om uppdateringarna var viktiga eller om de skulle ge bättre effektivitet eller livslängd på pumpen.

Så det jag undrar är
1) Är det någon som vet om uppdateringarna är viktiga?
2) Är nytt styrkort enda sättet att få tillgång till uppdateringarna?

Annars är jag jättenöjd med pumpen.

Redigerat:
Även min 1230 är det så för (nytt kort för ny mjukvara).
De har tydligen ingen support för mjukvaru uppdatering av sina nya produkter heller. På gott och ont. Det goda kan överväga. Det behöver inte vara så att de inte tekniskt kan lösa det.

Detta tvingar dom t.ex. att fixa till mjukvaran INNAN de säljer produkterna. Detta är väldigt bra. Jämför med digitalboxar som säljs innan de är färdiga (de tänker, det fixar vi sen) och sedan kommer aldrig någon mjukvara som funkar fullt ut.

De slipper service personal som uppdaterar mjukvara stupp i kvarten när det inte behövs och främst eventuella fel som kan uppstå och all logistik med alla varianter och versioner.

Glad att du är nöjd med pumpen. Min 1230 har ju en i****** meny struktur... snacka om att jag skulle vilja ha tillgång till källkoden och fixa till den.

Håller delvis med, Även om de satsar på att verkligen testa av mjukvaran så kommer de hitta problem då de kör under verkliga driftsförhållanden. Att då låsa in sig till en teknik då man fysiskt måste byta hårdvara låter inte helt genomtänkt idag. Sedan är jag övertygad om att det går att byta mukvara ändå, men det är inget officielt.
Men den stora funderingen är om jag skall lägga tid på det, buggar i menyn är inte hela värden, men en fix som gör pumpen effektivare är guld värd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.