2 389 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Höst, köra igång golvvärme
Nu börjar det bli kallt ute och dags att köra igång golvvärmen.
Jag är ganska ny på hur man hanterar en bergvärmeanlägning och golvvärme och är lite nyfiken på hur andra gör.
Jag har golvvärme i två plan med två separata födelarenheter. Tilloppet sker via bergvärmepump och styrs uteslutande av utetemperaturen, jag har inga innomhusgivare. På varje plan är det 5 slingor.
I våras stängde jag av alla slingor då anläggningen ville köra på rätt friskt pga utetemperaturen, anledningen var att solstrålningen på dagarna var mer än tillräckligt. Jag har mycket fönster mot söder och det ger ganska snabba variationer av innetemperaturen.
Min undran är om man någonsin kommer till en flödesinställning som är perfekt eller om man för gå och finjustera allt eftersom?
Skulle innomhusgivare hjälpa för "komforttemperaturen"? (jag har inga problem med energiåtgången)
Just nu justerar jag utifrån hur vädret och temepratur verkar de närmsta två veckorna.
Hur gör ni andra? Jag är inte ute efter att optimera pumpen utan att på ett praktiskt sätt hantera golvvärmen,
Jag är ganska ny på hur man hanterar en bergvärmeanlägning och golvvärme och är lite nyfiken på hur andra gör.
Jag har golvvärme i två plan med två separata födelarenheter. Tilloppet sker via bergvärmepump och styrs uteslutande av utetemperaturen, jag har inga innomhusgivare. På varje plan är det 5 slingor.
I våras stängde jag av alla slingor då anläggningen ville köra på rätt friskt pga utetemperaturen, anledningen var att solstrålningen på dagarna var mer än tillräckligt. Jag har mycket fönster mot söder och det ger ganska snabba variationer av innetemperaturen.
Min undran är om man någonsin kommer till en flödesinställning som är perfekt eller om man för gå och finjustera allt eftersom?
Skulle innomhusgivare hjälpa för "komforttemperaturen"? (jag har inga problem med energiåtgången)
Just nu justerar jag utifrån hur vädret och temepratur verkar de närmsta två veckorna.
Hur gör ni andra? Jag är inte ute efter att optimera pumpen utan att på ett praktiskt sätt hantera golvvärmen,
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Kan bara svara för mig själv. Har bergvärme med vattenburen golvvärme.
Efter att jag justerat golvvärmen rör jag den aldrig. Har alla rumstermostater på max så justeringen är gjord genom att justera flödena i fördelaren. Bergvärmepumpen går över i sommardrift vid 17 grader utetemp.
Någon innegivare har jag inte och normalt behövs det inte heller.
Har man termostater i de olika rummen kan man, om man har problem med hög värmeinstrålning, ställa termostaten på några grader över den temp man erhåller med enbart flödesjusteringen. Då stryper termostaten visserligen (=inte optimalt för VP:n) i just det rummet när tempen stiger men det är ok så länge strypningen inte sker i merparten av rummen.
Efter att jag justerat golvvärmen rör jag den aldrig. Har alla rumstermostater på max så justeringen är gjord genom att justera flödena i fördelaren. Bergvärmepumpen går över i sommardrift vid 17 grader utetemp.
Någon innegivare har jag inte och normalt behövs det inte heller.
Har man termostater i de olika rummen kan man, om man har problem med hög värmeinstrålning, ställa termostaten på några grader över den temp man erhåller med enbart flödesjusteringen. Då stryper termostaten visserligen (=inte optimalt för VP:n) i just det rummet när tempen stiger men det är ok så länge strypningen inte sker i merparten av rummen.
Tackar, det låter som om jag gör det samma, försöker ställa in flödena en gång för alla.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det är nog ett klokt beslut. Värmepumpen jobbar mer effektivt om flödet inte stryps av termostater. Öppna alla flödesventiler på fullt och kolla sedan vilket rum det är svalast i. Vilken faktisk temp det blir i det svalaste rummet spelar ingen roll just nu.pbengtsson skrev:
Stryp sedan flödet till de andra rummen i tur och ordning så att du får lagom temp även i dessa.
Då du har jämn (ej nödvändigtvis den önskade) temp i alla rummen är du klar med justeringen och kan justera innomhustemepen med värmepumpen. Skillnaden i temp mellan rummen kvarstår då du sänker/höjer värmen i huset.
Jag har tex justerat så att sovrummen är lite svalare, badrummen betydligt varmare samt kök, matplats och vardagsrum som vi normsalt vistas i också något svalare.
Det är en lite förenklad beskrivning men resten ger sig. En IR-termometer är ett bra hjälpmedel. Sätter du lite masktejp direkt på fördelarrören kan du mäta där med IR-termometern.
Idealet är att göra justeringen då det är lite kallare ute. Både golvvärmen och VP:n är svårjusterade över ca -5 grader. Pga värmetrögheten i golvet kan det ta upp till ett dygn(eller mer) innan tempen stabiliserat sig efter varje enskild justering så det tar lite tid om det ska bli perfekt.
Lycka till!
Klicka här för att svara