2 924 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
För liten bergvärmepump ?
Vi har ett hus i stockholm byggt 1925, ca 140 m2 på 1 1/2, med vattenburen golvvärme i källaren, gör av med ca 30000 kw om året,har fått en offert på en ctc ecopart-5kW och ett borrhål på 120 m, har även en luft/luft som jag ska ta bort, om jag inte hade haft den så hade huset dragit 35-40000 kW. Min fråga är är inte 5 kW för lite ?
Ta inte bort luft/luft värmepumpen om den fungerar. Den ger bra effekt ner mot -10 grader.
Mitt hus drog ungefär som ditt hus innan jag satt bergvärme. Jag klarar mig med 6 kW ner till -12/13 grader. Jag gör inte varmvatten med värmepumpen, då skulle jag nog satt in en lite större maskin.
Troligen bör du ligga på 6-8 kW, med 8 kW lär du knappast behöva någon spetsvärme alls.
Mitt hus drog ungefär som ditt hus innan jag satt bergvärme. Jag klarar mig med 6 kW ner till -12/13 grader. Jag gör inte varmvatten med värmepumpen, då skulle jag nog satt in en lite större maskin.
Troligen bör du ligga på 6-8 kW, med 8 kW lär du knappast behöva någon spetsvärme alls.
Jag skulle gissa att bergvärmen ger bättre cop från utetemperaturen hamnar under borrhållets temperatur. Och dimensionera inte pumpen efter att ha kvar luft/luft. Den går sönder förr eller senare och då är det dumt att stå där med en eventuell underdimensionerad värmepump.BAS skrev:
Även om du inte tar bort luft/luft så använd den med sunt förnuft.
Klicka här för att svara