Byggahus.se
Plexus skrev:
Njae, det är inte riktigt sant. Har huset ett normenligt vetilationsflöde, så blir det väldigt låg RF i huset. Om vi räknar med 35% RF som CZ ger exempel på, så behöver det tillföras 7,5 kg fukt per dygn som kompletterar fukten från uteluften vid 100% RF och -10°.
Vad anser du vara väldigt låg RF?
Det finns många källor som kan avge fukt i ett hus; dusch, bad, matlagning, blomvattning, fuktvandring i träkonstruktioner, svett ;-)
Sedan kan man ju diskutera om 35% RF är "rätt" räkneexempel, men analogt så anges effektuppgifter på bergvärmepumpar med antagandet att köldbäraren är 0°C.


Plexus skrev:
Men det kostar samma mängd energi för att värme fuktigt varmvatten.
Skillnaden är att det är mindre mängd vattenånga som behöver värmas upp om fuktinnehållet är lågt.


Plexus skrev:
Några grader extra ger inte många watt. Suger du ner tempen på förångaren, så blir naturligtvis avfrostningarna längre d.v.s. det tar längre tid att värma ködmediet, förångaren och is.
5 grader lägre avluft-temperatur ger runt 300 - 400 W extra beroende på luftflödet. Det som tar mest tid under en avfrostning är att smälta is till vatten eftersom fasomvandlingen kräver mest energi jfrt med att värma övriga delar.

Tänk om man kunde få isen att "släppa" från förångaren och sedan ha en automatisk borttransport av isen ut ur huset, då skulle man kunna få ut ytterligare lite effekt :)
 
Konstaterar bara att man måste tillföra 7,5 kg fukt per dygn vid -10°, om 0,7 kw ska utvinna via fuktutfällningen. Räknar man med CZ räkneexempel om 0,0611 m³/s så blir det....hmmm....blir det totalt 29,6 kg fukt per dygn? Det är nog så att jag måste revidera mitt tidigare påstående.

Om vi återgår till det exempel CZ redovisar på sin hemsida, så är flödet 0,0611 m²/s. De har räknat med 1,29 kg/m³ d.v.s. luftens densitet vid ±0°, vilket jag antar betyder att flödet är ännu högre i rumstemp +20° typ 0,0657 m³/s.

Om vi räknar 0,0657 m³/s x 1,20 kg/m³ x 3600 s x 24 h x ( 0,00536 kg/kg - 0,00101 kg/kg ) = 29,6 kg/dygn
Uteluften vid -10° kan max bära 1,6 g/kg d.v.s. 0,0657 m³/s x 1,20 kg/m³ x 3600 s x 24 h x 0,0016 kg/kg = 10,89 kg/dygn.

Det betyder att det finns ett underskott om 18,71 kg fukt per dygn.

Blommorna blir nog ganska torr gissar jag.

Att ta ner förångningstempen till -20°, ger längre avfrostningstider. Gissar att vinsten är minimal.
 
Redigerat:
Hursomhelst så är vi glada över ett alternativ till IVT 490. När vi läst om Comfortzone har vi inte uppfattat att någon har fått problem med torr hemmiljö, eller så har vi missat det totalt. De allra flesta verkar dessutom utomordentligt nöjda med sin Comfortzone.
 
Jag har precis begärt att få in offerter på CZ 50CE. Jag återkommer när jag får svar.
 
Har idag fått den nya energideklarationen på huset och vi klarar enligt den de nya kraven (som vi inte behöver klara, men trevligt för plånboken) med marginal. Kraven här uppe med gamla reglerna är 130 kWh/kvm och år och de nya 95 kWh/kvm och år. Vi har nu på pappret 75 kWh/kvm och år och tänker elda i vår kamin så då kanske vi får ner det ännu mer i verkligheten.
 
lastkaj skrev:
Jag har precis begärt att få in offerter på CZ 50CE. Jag återkommer när jag får svar.
Offerten var på 81000kr inklusive allt. ROT avdraget är inte borträknat så det blir några kronor billigare.
 
lastkaj skrev:
Offerten var på 81000kr inklusive allt. ROT avdraget är inte borträknat så det blir några kronor billigare.
Sätter du in en ny pump i befintligt systen alltså?
 
TorOdd skrev:
Sätter du in en ny pump i befintligt systen alltså?
Ja, alternativt så sätter jag in en bergvärmepump med Frånluftssug. Jag väntar fortfarande på bergvärmeofferterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.