Det sägs ju att det är bra om radiatorsystemet innehåller 20-25 liter vatten per kW som värmepumpen kan producera. Det sägs också att för mycket vatten kan göra att systemet blir trögt så att det tar tid innan temperaturen förändras vid ändrade uteförhållanden.

Hur mycket vatten är lagom och när riskerar systemet att bli trögt?

Jag väger själv mellan två alternativ vad gäller volymtank (120 resp 300 l). Den ena skulle innebära c:a 22-27 l per kW och den andra skulle innebära c:a 40-45 l per kW. Vilken bör jag välja?

jag brukar rekomendera en volymförstorare på 200 liter, då 300 brukkar vara för mycke.

men det är ju inte så enkelt som att ett gäller alla anläggningar, mpnga olika faktorer som spelar in

Det är inte bara vattnet som tar upp värmeeffekten, du har alla rör och byggmtrl som de går i Har du ingjutet värmegolv kan du helt glömma "volymförstorare", betongen tar upp 10 tals gånger mer värme än vattnet i systemet. Jag har aldrig installerat volymförstorare, utom i ett enda tillfälle då en klantig säljare sålt på en stackare 8 kW värmepump med radiatorer på under 5 kW. Det fick även kompletteras med extra termostat och timer, men det är en annan historia.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.