7 840 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Nibe 1225-6 HP/MS-larm
Sida 1 av 2
Skulle behöva lite råd om hur jag skall lösa följande problem.
Installerade värmepumpen, en Nibe 1225-6kW i nybyggt hus för lite drygt en månad sen. Har fram tills nu kört den med helt oreglerad värmefördelare (golvvärme) och bara styrt den med en utegivare. Har under denna tid gafflat in en skaplig inställning (kurva 4 -1 eller kurva 5 -2) som ger ungefär 21 grader stabil inomhustemperatur vid varierande utetemperaturer.
I torsdags så kopplade jag in rumstermostaterena och ställdonen (endast av eller på) på fördelaren. Min fördelare saknar bypass och skapligt omgående så fick jag narurligtvis HP/MS-larm. Plockade därför bort ett ställdon till ena badrummet och kör fullt flöde där hela tiden men nu i morse så hade jag HP/MS-larm igen. Har därför plockat bort ställdonet till det andra badrummet med för att se om det hjälper.
Men vad skall jag göra på sikt? Räcker det med en bypass på fördelaren och vad behöver jag för flöde på den? Hur ser era system med reglerad golvvärme ut?
Och en anna fråga som inte har med larmet att göra: Ibland (ganska ofta) så är nästan alla slingor stängda (dvs nåt värmebehov finns inte) men om det har inte värmepumpen en aning den producerar varmvatten på baserat på kurva och utegivare. Har därför funderat på en innegivare. Kan det fungera eller finns det riska att det blir nån form av intressekonflikt mellan innegivaren och rumsregleringen?
Jag har projekterat och köpt in golvvärmen och värmepumpen i lösa delar för att komma undan så billigt som möjligt och allt är installerat av mig så nån "entreprenör" att vända sig till finns inte.
Installerade värmepumpen, en Nibe 1225-6kW i nybyggt hus för lite drygt en månad sen. Har fram tills nu kört den med helt oreglerad värmefördelare (golvvärme) och bara styrt den med en utegivare. Har under denna tid gafflat in en skaplig inställning (kurva 4 -1 eller kurva 5 -2) som ger ungefär 21 grader stabil inomhustemperatur vid varierande utetemperaturer.
I torsdags så kopplade jag in rumstermostaterena och ställdonen (endast av eller på) på fördelaren. Min fördelare saknar bypass och skapligt omgående så fick jag narurligtvis HP/MS-larm. Plockade därför bort ett ställdon till ena badrummet och kör fullt flöde där hela tiden men nu i morse så hade jag HP/MS-larm igen. Har därför plockat bort ställdonet till det andra badrummet med för att se om det hjälper.
Men vad skall jag göra på sikt? Räcker det med en bypass på fördelaren och vad behöver jag för flöde på den? Hur ser era system med reglerad golvvärme ut?
Och en anna fråga som inte har med larmet att göra: Ibland (ganska ofta) så är nästan alla slingor stängda (dvs nåt värmebehov finns inte) men om det har inte värmepumpen en aning den producerar varmvatten på baserat på kurva och utegivare. Har därför funderat på en innegivare. Kan det fungera eller finns det riska att det blir nån form av intressekonflikt mellan innegivaren och rumsregleringen?
Jag har projekterat och köpt in golvvärmen och värmepumpen i lösa delar för att komma undan så billigt som möjligt och allt är installerat av mig så nån "entreprenör" att vända sig till finns inte.
jag har precis som du en 1225-6 och jag fick i början dessa larm, men skillnaden är att jag har inte ingen styrning utan bara strypt in slingorna.
när jag fick larmen titt som tätt i början visste jag inte varför ja fick de men ja fingrade helt klart en del på knapparna fram o tillbaks.
att stänga av den och bryta strömmen helt till den var det som hjälpte fick ja för mig.
nu har ja inte fått det nån mer gång sen okt.
däremot är jag nyfiken på samma som dig angående ute innegivare
mvh daniel
när jag fick larmen titt som tätt i början visste jag inte varför ja fick de men ja fingrade helt klart en del på knapparna fram o tillbaks.
att stänga av den och bryta strömmen helt till den var det som hjälpte fick ja för mig.
nu har ja inte fått det nån mer gång sen okt.
däremot är jag nyfiken på samma som dig angående ute innegivare
mvh daniel
Jag råder alltid med enbart golvvärme samt rumstermostater en arbetstank som vp jobbar emot.
Med detta så kan man som tänkt ha olika temp. i olika rum som styrs via rumstermostaten, om man vill kan man stänga av rum helt som man inta använder.
En arbetstank som vp jobbar emot, sen ut från samma tank stigare och retur via separat cirk.pump.
Vp går alltid optimalt, samt man styr värmen från de rumstermostater man 1 gång betalat dyrt för.
Med detta så kan man som tänkt ha olika temp. i olika rum som styrs via rumstermostaten, om man vill kan man stänga av rum helt som man inta använder.
En arbetstank som vp jobbar emot, sen ut från samma tank stigare och retur via separat cirk.pump.
Vp går alltid optimalt, samt man styr värmen från de rumstermostater man 1 gång betalat dyrt för.
termostater på golv värmeslingarrna gör att du får dyrare uppvärmningskostnad, så skippa dom!
skaffa istället en inne givare som är kopplad till din värmepump.
sen kan det vara så att du behöver göra rent smutsfiltrena nån gång så här i början, eller bara lufta lita här o var
skaffa istället en inne givare som är kopplad till din värmepump.
sen kan det vara så att du behöver göra rent smutsfiltrena nån gång så här i början, eller bara lufta lita här o var
För att människor genererar en hel del värme som pumpen inte tar hänsyn till men det gör givarna.2an skrev:
Jag märkte tex direkt skillnaden i sovrummet när rumsgivaren kopplades in.
du ska finjustera slingorna för att ge rätt tempratur, sen näör detta är helt klart (kan ta en hel vinter) då instalerar du inne givare kopplad direkt till pumpen.
rumstermostatarna ska inte sytra tempraturen, men kan andvändas så som 2an skrev, ställ dom 2-3 grader över den tänkta rumstempraturen, då arbetar dom bara i nödfall
rumstermostatarna ska inte sytra tempraturen, men kan andvändas så som 2an skrev, ställ dom 2-3 grader över den tänkta rumstempraturen, då arbetar dom bara i nödfall
Det är jag med på om man ser ekonomiskt på det men hur funkar det med noll resp. fyra personer i ett sovrum eller om man tänder i kaminen? Nån form av rumsreglering måste jag ha annars funkar det inte alls.CarMan skrev:du ska finjustera slingorna för att ge rätt tempratur, sen näör detta är helt klart (kan ta en hel vinter) då instalerar du inne givare kopplad direkt till pumpen.
jag o många andra kör med en inne givare som är kopplad till värmepumpen.
en sån givare styr inte tempraturen, utan förskjuter värmekurvan om man över eller underskrider den tenp uta givaren saggt att veämepumpen ska ha.
tänder du i e kamin (även jag har kamin) så blir det lite ge o ta. närmast kamin blir det lite varmare & längts ifrån kaminen blr det lite kallare, men det är inga stora skillnader (i extremfall kanske det är +-2 grader hoss mig)
i ett rum har jag termostater, då detta rum har fönster i en annan riktning & ligger så till att den inte får samma temp som övriga huset.
att hålla värmen är inga problem, men när solen tittar fram så behövs termostaterna
en sån givare styr inte tempraturen, utan förskjuter värmekurvan om man över eller underskrider den tenp uta givaren saggt att veämepumpen ska ha.
tänder du i e kamin (även jag har kamin) så blir det lite ge o ta. närmast kamin blir det lite varmare & längts ifrån kaminen blr det lite kallare, men det är inga stora skillnader (i extremfall kanske det är +-2 grader hoss mig)
i ett rum har jag termostater, då detta rum har fönster i en annan riktning & ligger så till att den inte får samma temp som övriga huset.
att hålla värmen är inga problem, men när solen tittar fram så behövs termostaterna
CarMan skrev:jag o många andra kör med en inne givare som är kopplad till värmepumpen.
Låter rimligt. Skall ägna resten av vintern/våren åt att hitta optimal kurva och åt att ställa in rätt flöden på dom olika slingorna. Sen blir det en innegivare när pumpen drar igång igen till hösten.
hur har de gått? skaffat nån innegivare?? ja är sugen på det nu iaf, samt att ja skulle behöva sätta termostatstyrning på några slingor iaf.fsn skrev:
Köpte faktiskt en förra veckan. Skulle montera den i fredags men det gick åt skogen. Elektrikern hade lyckats dra en tvåtrådig kabel trots att den tydligt framgår på ritning att det skall vara fyra trådar.gb79 skrev:
ok, synd, hoppas de går lätt att dra om den då.fsn skrev:
själv så ska jag nog sätta innegivaren i vårat sovrum, det är det kallaste rummet trots att slingan är helt öppen, och vill inte det sjunker under där, så sätter givaren där så fall o lämnar den slingan alltid öppen.
tror inte det kommer att bli bra. du kommer inte få den effekt du eftersträvar!!!
inne givaren är enbart där för att justera om oönskad värme till förs (sol ljus / spis /ugn / folkmassa) ja den kan kompensera åt andra hållet med, men bara om oönskad kyla uppstår på ungefär samma sätt)
om du har för kallt i sovrumet så är radiatorsystemet fel nstrypt & det är detta du ska lägga energi på.
Du skriver at slingan är fullt öppen, o kan där med inte öppna mer. Men då får du helt enkelt stänga lite på ALLA andra slingor, o sen höja paralel förskjutningen lite.
inne givaren är enbart där för att justera om oönskad värme till förs (sol ljus / spis /ugn / folkmassa) ja den kan kompensera åt andra hållet med, men bara om oönskad kyla uppstår på ungefär samma sätt)
om du har för kallt i sovrumet så är radiatorsystemet fel nstrypt & det är detta du ska lägga energi på.
Du skriver at slingan är fullt öppen, o kan där med inte öppna mer. Men då får du helt enkelt stänga lite på ALLA andra slingor, o sen höja paralel förskjutningen lite.
ja ja läser flitigt allt du skriver och försöker ta till mig av tips, men nu går det inte bättre än så här enligt mig, ska försöka förklara kortfattat.CarMan skrev:tror inte det kommer att bli bra. du kommer inte få den effekt du eftersträvar!!!
sovrummet är som en utbyggnad på huset med 3 ytterväggar, dessa är tyvärr något sämre isolerade än det mesta på huset då jag strunta i att regla på isolecan o tilläggsisolera på 2 av de 3 väggarna. rummet har den längsta slingan på den golvvärmefördelaren som går till bägge badrummen, 3st sovrum och en klädkammare.
om ja har sovrummet fullt öppet och i princip alla andra i huset på ett kvarts varv av 4 eller vad det är så är det låt oss säga 21 grader i sovrummet och 22 - 23 i resterande huset.
eldar ja sen i kaminen så kommer det heller inte till godo utan blir ju mest smällvarmt i vardagsrummet. säg 25 grader kanske.
då tänker ja så här, sätta innegivaren i sovrummet för att garantera mig att pumpen jobbar för den temp ja vill ha i sovrummet, ja vet att 21 grader inte är kallt men har en kylig fru som gnäller under 22
sätta termostatstyrning på några slingor som ja inte är så noga med, garaget tillexempel, är ju ofta för varmt, beroende om porten vart stängd väldigt länge, trägolven i vardagsrummet känns också som de kan stängas av.
med de avstängda tidsvis kommer väl ändå mer värme gagna sovrumsslingan som är fullt öppen????
säger inte jag ska tjäna en massa kilowatt på det här men tror nog att tempen skulle funka än bättre så.
plus att ja tror inte att själva systemet är så värst felstrypt men troligtvis skulle sovrummet behövt antingen 2 slingor i samma rum eller mer isolering i väggar. plus att de är i norrsida.
svara jättegärna på detta, mvh daniel