Hej,
Har IVT Greenline E14 med bergvärme. Varje gång (eller inte varje gång men rätt ofta i alla fall) när VP går över från uppvärmning (med golvvärme) till att värma vatten (dvs shunten går från B till A) så skakar rören under 1-2 min, med högt ljud som följd. Någon som har förklaring på troliga orsaker och vad man kan göra? Tack för alla tips!

Är du säker på att det inte är när den går från vv till värme som ljuden uppkommer. Hur är vp inkopplad direkt på golven eller via tank med separat cp till golven.

Det är när växelventilen växlar från värme till varmvatten som vibrationen uppkommer. Ibland slutar skakandet efter några sekunder, men ofta tar det typ ca en minut.

Bifogar en bild och växelventilen syns högst upp (mitten fram). Anslutningen till vänster (port B) är uppvärmning, till höger (port A) är varmvattenbereddare.

vp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• vp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kan inte hjälpa dig.

Jag har just kommit till en förklaring. Jag tror växelventilen inte går tätt när den byter läge mellan A och B. A är varmvattendrift och B värmedrift.

Konsekvens #1 är att rören vibrerar när ventilen försöker ändra läge (flödesfördelning mellan A och B ändras, men inte som 100-0 eller 0-100 som det ska).

Konsekvens #2 är att temperatur på varmvatten sänks fort (som jag har sett som problem) när VP inte är i drift. Cirkpumpen skickar då en del av radiatorvatten in i VVB och ut - VVB fungerar då som varmekälla - varmvattentemp sänks. Det blir då en temperaturhållning av värmesystemet med VVB.

Är min förklaring ovan rimlig eller fel? Tacksam för alla synpunkter!

Kan växelventilen lagas (kan den kärva bara) eller bara att byta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.