R
rikardherminge: Jag testade att "fixa" lite med den blå ventilen, och vips så började den fylla på med varmvatten. Efter några minuter hade temperaturen stigit från 28 till 35, och nu ska jag hålla lite koll så att den slår av när det blir rätt temperatur. Jag tror ändå att det kan vara läge att byta ut den om den börjar strula, och samtidigt göra en service på hela värmepumpen (det är inte
2 svar · 5,8k läst
·
S
Salkin71: Så klart du har rätt. Huset är byggt 1991, temperatur inne ca 21grader, garage 15grader. Vattenburen golvvärme. Huset ligger på västkusten nära havet (400m). Borrhålet är 100m. Vad beträffar temp på brine in och ut får undersökas. Var skall det mätas för att få korrekta siffror. Planen är väl att köra så länge det går men som sagt det är inget vidare att den stannar
2 svar · 2,3k läst
pelpet
pelpet: Kanske en sån pump som kan fällas in i innertak skulle fungera? Jag har också för mig att det ska finnas kanalanslutna luftvärmepumpar.
5 svar · 11,2k läst
·
A
Avemo: Nu provade jag en annan metod: Grundvattenvärme. Jag spolade med trädgårdsslangen tills all is smält. Pumpen sitter på husets baksida och marken sluttar från huset, så isen blir inget stort problem.
9 svar · 8,6k läst
·
A
Avemo: Syftar du på skillnaden i temperatur mellan kondensor respektive förångare och luft? Eller skillnaden i temperatur på luften in och ut ur förångare och kondensor? Oavsett vilket så förstår jag inte vad problemet blir. Tanken som konstruktören en gång haft måste rimligen vara att kyla inomhus när det är varmt ute.
16 svar · 5,1k läst
P
Proton: Är en del luft i systemet ännu, hörs när det far runt. Hoppas på att deltat minskar ju mer luft som försvinner. Många som kör 500m slang i en slinga, så borde inte vara något problem. Men vi får se hur det går. Någon som kan dela med sig av vad ni har i KB in nu när det har varit så kallt? Är +2.2 grader lite för väderleken och jordvärme? Borde bli högre även den när luften
32 svar · 9,5k läst
G
gustava: Köpte i Juni 2012 hus med en Luft - Vatten pump (Auto Term 207) från 2005 installerad. Under sommarmånaderna så har det varit lite problem till och från med pumpen men när vi väl fick en serviceman på plats så visade det sig att vi hade en trasig shunt och åtgärdade felet. I samband med det så justerade man också normalkurvan. Nu kommer vintern och med den kylan och lite fler
0 svar · 5,4k läst
A
alex.ax: Jag skulle inte oroa mig för att patronen går in för mycket.. Precis som svartöra skrev så går dom med ganska korta intervaller. Sen finns det ju även minst 3 st kontaktorer som kan smälla (1 för V.V och 2 steg för värmen) Patronen används ju även vid avfrostningen av utedelen, då slår den på båda värmarstegen för att få maximal avfrostning, 9kw i mitt fall, men den går som
7 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: Det har du helt rätt i!
17 svar · 9,6k läst
N
noone70: Har fått problem med vår ECOAIR 107. Hela vårt system har betett sig lite konstigt de senaste veckorna, speciellt när det har varit kallt. Nu får vi larm: "pressostat lågtr" och ute i uteenheten blinkar det om vart annat A49 E2. Hittade lite trådar om detta och det verkar vara ett vanligt problem på ECOAIR enheter. Man byter ut något styrkort mm. Men garantin gick ut för ca 6 månader
0 svar · 6,9k läst
N
nost: Hej. Har en Daikin ecotherma som installerades 2009 (kommer inte ihåg modellnamnet just nu), men något överdimensionerad (9kw?) för vårt hus på 130m2. Tycker mig märka en markant skillnad i levererad värme från pumpen denna vinter. Vid ett par minusgrader orkar den inte längre hålla 50 grader in till acktanken. vid -16 till -18 ute var tempen 36 grader. Inte ens vid ett par minusgrader
0 svar · 2,6k läst
H
Henry72: Tack för alla svar och all info ovan! Jag får ta hit någon som kollar igenom systemet samt dimensioneringen av radiatorer i huset.
7 svar · 3,1k läst
S
smurfen72: Det är samma på Nibe men kolla tempen när kompressorn går när den stått ett tag blir temperaturerna i närheten av rumstempen.
9 svar · 7,6k läst
S
smurfen72: Hur varmt vatten går ut på elementen 65 grader är väl max som den fixar med kompressorn gissar på att max retur är runt 58 grader blir det högre än blir det endast elpatron.
21 svar · 34,2k läst
O
ordain: För att återkoppla (långt senare) så kan jag meddela att det mycket riktigt var växelventilen som strulade. Tack för hjälpen jag fick!
10 svar · 9,3k läst
C
Comfort Thomas: Prima Twin 9 är mycket riktigt en NE9NKE vilket den heter i originalutförande som markandsförs av Kinnan via återförsäljare knutna till Sverigepumpen. Det som kan skilja är längden på garantin. Är det en paralellimport så är det ofta en 2 årig garanti och en kompressorgaranti på 5 år som egentligen ingen har någon större glädje av då detta endast är en materialgaranti.
2 svar · 2,0k läst
A
Asson: Vi har ett sutteränghus på 200 kvm som värms nästan enbart av en luft/luft pump, en Daikin. När det varit som kallast har vi satt på el-element i de två sovrum som ligger längst bort, men vanlig vinter har inte varit något problem. Visseligen bor vi i Stockholm så ni har väl lite kyligare kanske. Vår innerdel är placerad under trappen och vi har full fart på utblåset, vilket är
11 svar · 7,4k läst
mattetvilling
mattetvilling: Lite klipp och klistrat ifrån ovan nämda länkar: OBS! Innan du öppnar motorn, märk ut lockets orientering i förhållande till "plastburken" med t ex en rits ("burkens" plast är spröd; det kan lossna mindre bitar av plast i plåtlockets klämspalt vid öppnandet. För att få ihop motorn ordentligt igen krävs att ev bitar "hittar hem".) Motorn öppnas genom att knacka upp "burklocket" med
17 svar · 13,0k läst
C
Comfort Thomas: Kan vara värmekabeln i bottentråget / kompressorn som är defekt. Den borde bli aktiv vid ca 0 gradigt ute. Är det garanti kvar så kontakta återförsäljaren innan ni gör något själv då en del återförsäljare kan hänvisa att någon har varit inne och gjort något själv och hävdar då att garantin inte gäller. Är det ingen garanti så kan ni prova att koppla ur värmekabeln. Kanske
1 svar · 2,1k läst
C
Comfort Thomas: Utedelens fläktmotor är lätt att byta om man nu inte har tummen mitt i handen !! Se till att bryta strömmen via säkring/stickpropp/säkerhetsbrytare innan ni börjar. Sitter förmodligen med 4 bultar/skruvar och följ sedan kabeln till en snabbkontakt. Fläktbladet kan vara draget åt "fel" håll när den muttern/bulten ska skruvas bort. En fläktmotor kostar lite gissnignsvis ca 2000:- till
1 svar · 6,8k läst
riob
riob: Ring Energivärme, dom har reservdelar till de maskiner som VKG har sålt, 08 6648100
2 svar · 3,3k läst
MB77
MB77: [citat] Man behöver inte smaka på det :wow: för att konstatera att det är kondens eller sprit, känns tydligt på lukten.
4 svar · 4,1k läst
·
N
Noseone: Det står 0.5 till 1.5 på min nibe. 0 skall du nog inte låta det gå till men något över är nog ingen fara i några dagar. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
1 svar · 2,0k läst
S
sj6: Kan det vara gummitutan i kärlet som är sönder?
6 svar · 11,8k läst
LGG-01
LGG-01: Gör apparaten strömlös !!! redan klart i ditt fal men kolla ändå. 1. Koppla ur kompressorn och ev. cirkpump, prova med en ny säkring.
1 svar · 2,5k läst
Oldboy
Oldboy: Alla hus blir plusenergihus om de producerar mer energi än de förbrukar. Alltså skulle även min gamla skånelänga kunna bli det om jag bara fläskade upp tillräckligt många solceller på taket... Så, avgörande är alltså energi in och energi ut. Energi ut är alltså hela elförbrukningen. (Fjärrvärme, ved, pellets och olja räknas naturligtvis in också.) Energi in måste alltså
2 svar · 2,2k läst
J
jensaro: Ja, det hade varit mycket intressant.
41 svar · 9,2k läst
·
J
jensaro: [citat] Måste få veta vilka förkrigspannor du avser, ;-)
5 svar · 2,5k läst
M
mickelingon: Tack
2 svar · 1,4k läst
I
ichgary: Kan vara ide att öka på elementen längst bort om du upplever att det blir en "kall vägg" i bortre delen av huset, den kompletterande värmen kommer knappt att märkas på elräkningen samtidigt som du får en bättre komfort inne utan att behöva känna kallraset..
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.