Värmepumpar
dysse: [citat] Som jag ser det har vi en risk med den flytande lösningen. Att göra något stabilt nog i sig är inget problem, problemet sitter nog snarare i att backen tjälar - fryser och tinar olika beroende på markslag, fukthet och inte minst avstånd till grunden. Med andra ord kan det stabila fundamentet ändå tippa lätt (dvs i en liten vinkel) framåt/bakåt med påfrestningar på rören
Grop: Min fråga kanske är av typen "hur långt är ett snöre", men jag försöker i alla fall... Om man som jag har ett hus byggt 73 med standardisolering 150mm på vindsbjälklaget, lägger på ytterligare 300 mm, hur mycket kan man räkna med att man får innetempen att stiga med samma inställing på pumpen? Någon som har erfarenhet ifrån sina tilläggsisoleringar? Jag vet att det säkerligen
Anonymiserad 134940: Fick problem med en annan koppling till de nya radiatorerna så jag har inte kommit så långt ännu. Bör få de nya kopplingarna i morgon. Radiatorn som jag skall skarva är på samma nivå som pannan dvs att jag får tömma den helt och hållet. De nya radiatorerna skall upp på övervåningen. Tänkte även sätta två kulventiler i närheten där jag skarvat på så att jag kan slå av
Joens: [citat] Troligen så är det nog tyvärr sant. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
smurfen72: Har finns lite fakta om vp http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/ .
Yrrol: Hej. Jag skissar lite på hur jag vill att nästa VVS-firma ska dra de nya rören och funderar lite på om arbetstanken bör vara på returen eller på tilloppet mot radiatorerna. Hade ni satt arbetstanken på retur eller tilloppet? Vilka fördelar och nackdelar är det med de olika alternativen? Sätter jag tanken mot returen så borde jag väl inte få lycka mycket spillvärme, plus att
haslsih: Så tolkar jag det med, jag är i samma situation som du så jag har inte gjort det rent praktiskt.
Kjell_G: Hej, tyvärr funkade inte mina hemmagjorda lösningar, ett par gamla knäskydd för snickarbyxor. Har inte sökt andra dämpare heller. Däremot visade det sig att det värsta bullret lugnade sig när jag lutade överdelen ngt in mot väggen!!! Så då satte jag en rejäl krok bakom vp och fäste en spännrem och drog åt :) Dessutom har jag tagit ner taket och isolerat bjälklaget fullt ut
Jtek: Kul med så många svar från kunnigt folk! Detta forum verkar riktigt bra när man behöver hjälp! Jag ska kolla igenom alla era förslag idag. Tack!
smurfen72: Då ger inte vp så mycket mera vv eftersom din framledning kommer att vara låg kommer hetgasen som är tänkt att ladda vv vara låg i alla fall inte på en med R407 men nu har ju Thermia en mindre kompressor med R410 i G3 vilket ger högre hetgas så lite nytta får vi hoppas att det gör för antar att G3 kostar en slant extra.
smurfen72: Om du ändå ska köpa en luft vatten vp samt en acktank då har du i i stort sett vad du behöver om du kompletterar med växelventiler och styrning så är det en komplett anläggning och då behöver du inte 360 annat än till vent. Men jag skulle kolla med nibe på en kalkyl på en 750 har en bekant som har en sån i ett nytt hus och dom förbrukar inte mycket och det blir billigare och du
smurfen72: Du kan kombinera de flesta eller alla jordvärme vp med en fläkt som återvinner lite grann av frånluften till att värma brine enligt experterna är det tveksamt om det lönar sig men i dit fall men antagligen lite för kort slinga kan det vara en ide. kompakt kollektorer har jag för mig måste återladdas via ventilationen har du plats är det bättre och billigare att gräva ner en slinga
Krille4: Hej! Se till att köpa en luft/luftvärmepump med hög kvalitet och effekt då det är rätt stor yta du ska värma upp. Du kommer antagligen att behöva ha fläkten på full fart hela tiden för att sprida värmen bra så tänk på var innderdelen kan placeras utan att störa. Tänk också på att en luft/luftvärmepump genererar rätt mycket vatten i drift så placera den så att vattnet kan
smurfen72: Precis så är det.Men den är inte tänk att justera tempen med den ska endast justera kurvan så innetempen hålls jämn men kanske funkar hyffsat ändå att justera tempen med om man ställer rumsgivarfaktor på max men då styrs tempen väldigt mycket av innegivaren vilket i en del hus blir galet.
Yrrol: [citat] Jo jag har allt kollat. Har kört två olika innegivare, kontrollmätt både avläsningen och volten. Det som kvarstår enligt nibe är kretskortfel men tidigare hade jag andra problem som kunde störa. Nu när jag åtgärdat dom så kan inomhusstyrningen fungera. Har inte prövat än då jag vill fokusera på att allt är rätt i manuell drift. Tror du har hjälpt mig tidigare då jag
mariatherese: Visst kan jag förmodligen själv. Men även om man i teorin kan räkna både framlänges och baklänges så finns det alltid en massa saker som man missar när man inte har erfarenheten. Den bistra sanningen är att jag är konsult, maken driver företag och vi har två små barn + en hund. :) Nu är jag sen med ändringar i grundritning samt sammanställa information till schaktaren, skriva
AXS: Några radiatorer inställda på 5 grader och L/L på 12 grader är bra backup. Men om ni är där så sällan, inte bättre att kallställa det helt?
Micro: Ställ in pumpen på läge heat om det finns. Står den på auto när den värmer så kommer ac:n att hoppa igång dom gånger det blir varmare (för att kyla ner till inställd temp) och då blir det dyrare onödiga driftskostnader för er.
smurfen72: Det finns väl en ingång som blockerar värmen där kan man koppla en termostat som står på tex 21 grader och blir det varmare så stoppar kompressorn men det hjälper ju inte mot blåst.
smurfen72: Med så liten skillnad tycker jag helt klart du ska välja bergvärme men se till att den blir ok dimensionerad efter huset.
Alfredo: [citat] Helst även om möjligt i hemmiljö, kanske de har referensinstallationer, då man lätt lurar sig om man lyssnar i en "bullrig" butikslokal. Jag köpte en gång en portabel AC på Rusta. Lyssnade på den i butiken och tyckte den var ganska tyst. Hemma lät den tyvärr mer åt jetplanshållet... :o
thadanne: Ett till element gärna fläktkonvektor i rummet kan vara en lösning...
JockeLundh: Hejsan någon som har tips på hur man skickar iväg värme från luft/luftpumpen till resten av huset om man nu har vinkelhus? Just nu når den bara halva huset :-/
smurfen72: Kan det vara så enkelt att vp reglerar efter utetemp och när golvvärmen stänger så går fortfarande vp och värmer övre plan ännu mera eftersom delta över radarna minskar när golvvärmen stänger.
Josth: Om den är från 2003 så kalkylera med en reservdelssats inkl kompressorbyte för värmepumpsdelen även om kompressorn skulle starta igen nu och lysdioden vid droppen slockna. Går frånluftsfläkten som den ska?
spaceas: Är det någon som har erfarenheter av just LG ? Är den P-märkt, eller testad oberoende? Sifffrorna ser bra ut för LG där men det är LGs egna jämförelse, och labdata är inte hela sanningen. Driftsäkerhet, delar, service och annat är inte oviktigt. Eller installatören. Tidigare har jag uppfattat LG som B-märke efter Panasonic HE9NKE/12, Toshiba, Mitsubishi fh25/35 och andra som man kan
smurfen72: Har du inga uppgifter på tidigare förbrukning då blir det lättare att dimensionera rätt samt vart huset ligger. Hur vill du dimensionera är det ok med lite el spets eller vill du ha 100% från vp. klarar du dig med 50 grader när det är kallt blir det kanon med vp.
BerraSWE: Räkna dock med att det kommer bli dyrare än offerten, framförallt avståndet till berg kan variera mycket. Jag hade 23 meter ner till berg, trodde aldrig det var så mycket, grannarna hade 19 och i offerten ingår endast 7m foderrör. Så jag åkte på 11.000 mer på foderrören, samt att jag fick byta en ventil och termostat.Jag hamnade på lite drygt 15,.000 mer än offerten.