Nu när vintern slagit till och det blivit minusgrader under en längre period så har mitt FTX-aggregat (TermaVent S40M) börjat att gå väldigt dåligt. Mer detaljerat så har tilluften inte orkat värmas upp så mycket som den ska. När jag öppnade mitt aggregat så var det is i "frånluftskanalen". Efter lite jobb med en hårtork så visade det sig en brun grej under isen. Är detta en expansionsventil, månne? Jag skulle gissa att den läcker lite och på så sätt bygger upp isklossen runt sig.

Jag hörde men en "gubbe" som sa att denna grejen styr avfrostningen på aggregatet, och det verkar ju rimligt eftersom det byggs upp en massa is efter ett tag. Kan jag byta denna grejen själv eller vad tror ni att det är för problem?

Bilderna nedan är från denna delen av aggregatet:
insida.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image (1).jpg
Skapa konto
image (3).jpg
Skapa konto

Kontakta en kyltekniker som är bevandrad i ventilationaggregat, så kontrollerar han att det inte är köldmediebrist på maskinen först.
Det kan även vara avfrostningen som inte är i sin ordning.

Tackar för tipset... Jag bytte magnetventil igår utan något bättre resultat. Får kolla med nån som har kunskap i "köldmediebranschen". Hoppas att det är något enkelt fel...

Det kan vara så att aggregatets funktion är helt i sin ordning.
Kontrollera så du har luftflöde i frånluftskanalerna.
Det är denna luft som skall "värma upp kondensorn i aggregatet så att säga.
Det är mycket vanligt att kanalerna är så igensatta med damm att luftflödet över aggreratet inte orkar "värma" kondensorsidan i sådan utsträckning det är tänkt.
Vilket medför till påfrysning på köldmediebatteriet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.