Denna fråga har säkert ställts tidigare, men jag önskar svar av kunniga (installatörer/erfarenhet). Det gäller placering av Luft/luft värmepump. Jag tänker köpa en till mitt lilla sommarhus (ca 27kvm, fördelat på 2 rum utan dörr, dock skiljevägg). Jag köper en framför allt för att förbättra luftkvaliten då det kan bli rått/fukitgt i huset då det ligger vid en sjö och söderläge så det blir stora temperaturskillnader.

Min fråga är då om man köper en en pump som klarar att värma upp till 100kvm med Nordenklimat, spelar då placeringen så stor roll i en så liten stuga?

Jag kan placera den så vinddraget pekar mot dörren mellan de två rummen, men vill helst inte ha den så utifall det skulle orsaka ljud/drag, uta placerar den hellre "bakom" väggen så att säga. Men jag vill ju vara säker att den gör sitt jobb ändå. Kan någon med kunskap/erfarenhet hjälpa mig i tankegångarna här?

Hej
Jag har bara erfarenhet av min grannes pump och hur den sitter och den fungerar hur bra som helst .. jag har tillsynen av deras fastighet då dom inte är hemma ....
Pumpen sitter i Söderläge. sen har dom satt värmaren direkt innanför på väggen..och den går tyst och fint...
,det har nog inte så stor betydelse egentligen var du sätter värmaren, då stugan din är så liten ..
Hoppas detta kan hjälpa dig lite i alla fall.
Vänligen
Eti..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.