Hej
Känner igen detta fel. Om det är som jag tror att larmet du får är hp larm högtryckspressostaten. Så beror det på att pumpen i de flesta fall inte blir av med värmen. I och med att det har fungerat förut så tror jag att det är termostaterna på elementen som inte öppnar tillräckligt eller att cirkulationspumpen är kass. Eller båda sakerna. Termostaterna kan du enkelt slossa på själv. Sen skall du ut den lilla piggen som sitter på själva ventilen då är termostaten fullt öppen. Gör så på alla element. Om det blir för varmt i hela huset sänk kurvanlutning eller parallel kurvan se instruktionsboken. Om det blir för varmt i ett rum sätt dit termostaten igen. På cirkulations pumpar kan man öppna en stor spår skruv (det kommer läcka lite vatten)bakom denna kan man se om pumpen snurrar. Man skall inte kunna stanna pumpen med en mejsel eller liknade. Kan man det och det sår still är den kass. Lycka till.

Jag vet att det inte är något problem med termostaterna på elementen. De är av en gammal och udda kostruktion som i princip fungerar som en kulventil. Det finns alltså ingen mekanik inbyggd i dem. De är även samtliga helt öppna.

Det är alltså ok att öppna skruven i mitten på cirkulationspumpen? Jag vågade inte röra något sådant igår när jag tittade på den. i min tanke skulle jag få en vacker fontän rakt ut i så fall...
Jag ska titta lite på pumpen ikväll när jag kommer hem så får vi se om den snurrar eller inte.

Ofta sitter det ventiler som man stänger med en spårmejsel eller insexnyckel på var sida om cirkulationspumpen. Annat fall brukar det inte spruta ur pumpen men rinna kommer det nog göra. Öka och minska hastigheten då bör du höra att det låter från vattnet i röret om nu inte vp går då.Hur gammal är vp?

När pumpen produserar värme följ värmen på rör igenom att känna på dem. Verkar temperaturen stämma framledning och vad du känner på rören. 40 grader är varmt 60 grader håller du inte kvar handen på.

Thomas59
MB77 skrev:
Teorin om att växelventilen krånglar kan mycket väl stämma. Min bror hade liknande problem och där var det växelventilen som var boven.
Instämmer. Hade samma symptom själv för en tid sedan (IVT HT+ nånting) och det var växelventilen som felade.

Då hade vi en reparatör här på morgonen som vände och vred på allt han kunde hitta i drygt en timme. Slutsatsen blev att det inte finns något fel på pumpen.

Jag borde kanske vara glad för att jag slipper en dyr reparation men som det är nu känner jag mig lite besviken. Det hade varit så skönt att bara byta någon pryl och sedan få det varm och gott inne. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Min fru kom dock med en teori på vad som har orsakat det här. Vi har tidigare knappt använt halva huset på markplan (vi har 1-plans med källare). I den oanvända halvan har vi vårt sovrum som vi vill ha svalt i samt ett rum som vi precis nu har renoverat och börjat använda då vi fått ett barn till. Tidigare har detta rum varit stängt och fyllt med lite bråte sedan flytten. Hennes teori är att vi alltid har haft lite svalt i denna del av huset men att vi inte har märkt av det . Nu när vi använder hela den delen mer samt har öppet till barnrummet så kyls huset av mer och då orkar inte våra radiatorer med längre. Det är kanske läge för lite nya element alltså, yay vad billigt!

Hej,

Skall du ha hjälp med allts som har med VP att göra gå istället in på detta forum.

Välj sedan märkesspecifikt under forum.

http://www.varmepumpsforum.com

60 grader utan att elpatonen går igång och 10grader under på returen.
Elpatronerna får du nog ha till hjälp om du skall ha högre framledningstemp.
VP ger vad den klarar.

"Have you tried turning it off and on again?"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.