Vi har precis installerat en CTC EcoEl 1550 med en CTC EcoAir 107 värmepump. En rätt normal konfiguration med andra ord.

Värmekurvan i pannan är satt till 60 grader, normal lutning. Vi har ett betong/stenhus med källare.

Värmen i huset är nu okej, men det blir för lite varmvatten. Vi har ett litet badkar, under 150 liter, men man kan inte fylla mer än c:a halva förrän varmvattnet är slut. Det går alltså att duscha, i alla fall om man är mannen i huset... :cool:

Vi har fått installerat en flödesbegränsare på inkommande kallvatten, som stryper trycket till 12 liter/min. Det hjälpte inte heller.

Jag förstår förstås att vi inte har samma temperatur på varmvattnet som med den gamla pannan, men vi måste väl ändå kunna fylla ett litet (sitt)badkar?

Pannan rymmer 223 liter i värmeslingan, tycker att det borde inte vara något problem.

Några tips eller erfarenheter?

Tack på förhand,

/Micke
Kävlinge, Skåne

Nja, det är inte några 223 liter i värmeslingan.

Ecoel är en sk genomströmningsberedare där kallt vatten skickas genom en kopparslinga som är monterad i en tank med varmt vatten. Den tanken är på 223 liter. Iprincip kan man alltså säga att du har hur mycket varmvatten som helst eftersom det produceras i realtid vartefter du spolar ut det i kranen.

Du behöver höjta tempen på dessa 223 liter alternativ minska hysteresen - se till att beredaren börjar värma de 223 literna redan vid en högre temp.

När jag pratade bergvärme med CTC för flera år sedan och sa att jag vill kunna störttappa hundratals liter i badkar så backade dom ur med motiveringen att deras princip för att värma varmvatten inte funkar så bra till detta...

Vad står panntemperaturen inställd på?

Det finns också en funktion som heter "extra varmvatten" som man kan aktivera om man behöver tappa ett bad, men duscha ska man kunna göra utan problem.

Tack för alla tips, jag aktiverade Extra varmvatten (120 minuter som default), och då räckte varmvattnet mer än väl till ett badkar... Man får väl helt enkelt inse att tekniken är optimerad för annat än snabbtömning av varmvatten till badkar, elförbrukningen verkar lovande så här långt åtminstone...

Det är nog också billigare att aktivera extra varmvatten 2-3 ggr i veckan, istället för att modifiera pannans standardvärden till att alltid klara av detta. OM det nu ens går...

Nu återstår bara att se hur pannan klarar sig när det blir varmt ute, lär ju bli ett visst värmeöverskott som inte kan ta vägen någonstans i pannan då. Nå, det får man ta itu med då, man skall tydligen bo in sig något år innan en värmepump är intrimmad!

Tack för all hjälp som sagt,

/Micke

Det funkar bra att installera en 100 liters vanlig elberedare efter vp då får du mycket vv och elberedaren behöver inte jobba mycket eftersom den matas med varmt vatten från vp och då slipper du hålla på med extra vv utan kan optimera din vp för en bra värme drift.

Har också lite problem med varmvattnet, har samma modell som ovanstående, jag gillar att duscha minst en kvart på morgonen, men känner att vattnet räcker till max 8-10 minuter och då stänger jag ändå av vattnet när jag tvålar in mig. Ska man köpa en extra varmvattenberedare för att kunna ta ett bad ?
Hur mycket extra kw går det åt att värma en varmvattenberedare på 200l ??
Jag har bergvärme inkopplad.

Om du nöjer dig med temperaturen som kommer ur VP så behöver den bara förbruka det som isoleringen släpper genom, dvs ganska lite.

Höjer beredaren temperature så kommer det naturligtvis att går mera el.

Om VP höjer från 5 grader till 55 och beredaren till 60 så blir ju elförbrukningen måttlig.

Protte

Jag har löst varmvattnet från ECOEL/AIR på två sätt. Dels så har jag monterat en strömbrytare utanför badrummen som jag trycker på för att aktivera extra varmvatten. Dels har jag en 100l VVB i källaren direkt under badrummen. Den senare gör att jag aldrig har problem med att fylla upp ett badkar och dels att varmvattnet kommer efter bara någon sekund, tidigare var man ju tvungen att spola igenom15-20m rör innan varmvattnet kom. Den extra VVB elkostnad har jag inte märkt av däremot har vattenförbrukningen gått ner och denna lösning har definitivt bidragit till detta.

• Gilla
Beshe
  • Laddar…
BerraSWE skrev:
Har också lite problem med varmvattnet, har samma modell som ovanstående, jag gillar att duscha minst en kvart på morgonen, men känner att vattnet räcker till max 8-10 minuter och då stänger jag ändå av vattnet när jag tvålar in mig. Ska man köpa en extra varmvattenberedare för att kunna ta ett bad ?
Hur mycket extra kw går det åt att värma en varmvattenberedare på 200l ??
Jag har bergvärme inkopplad.
Vi förbrukar rätt mycket vv här och en extra elvb på 200 liter kostar cirka 2000 kr per år sist jag mätte. Tyvärr har jag ingen siffra på vv förbrukningen men mer än så tror jag du får svårt att göra av med.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Din lösning med extra varmvatten brytaren verkar ju onekligen smart, kan du inte bifoga bilder på det ?

BerraSWE skrev:
Din lösning med extra varmvatten brytaren verkar ju onekligen smart, kan du inte bifoga bilder på det ?
Inte så mycket att fota.
- På Ecoelen så sitter det en plint för Extra varmvattenstyrning, och kortssluts den så går den övre pannan upp till ett förinställt värde. Man måste även ha en mjukvara i EcoElen som är från 2007 o framåt (tror jag det var) som har denna funktion.
Sedan har jag från EcoElen dragit 2-ledad 0,75mm2 kabel och vid ena badrummet anslutit en "ringklockeknapp" som sitter utanför och vid det andra en vanlig väggbrytare med en fjäder så att när jag trycker så sluts ledarna och när jag släpper så bryter det igen, exakt som ringklockeknappen funkar. Man behöver hålla in knapparna ett par sekunder.

Annars om man har regelbundna vanor kan man ju tidsstyra extra VV.

För undvika elspets så brukar jag även stänga av den för övre pannan på sommaren och låta EcoAiren göra hela jobbet.

edit: Jag har för mig att CTC säljer ringklockelösningen i ett paket med strömbrytare o sladd för typ 800kr... min lösning är liiiite billigare..:D

Med en vv beredare efter vp kommer vv bli lite dyrare men då kan man sänka tempen i övre pannan och ev skippa 55 graders körningarna och få billigare värme så det kostar nog inte mycket extra och jag skulle i alla fall tycka det var värt det.

varför ska man skippa 55gr körningarna, det är väl bara bra att låta VP göra grovjobbet?

Jag har en ctc ecoheat och funderar på att bygga ut badrummet med ett större badkar.
Troligen får jag problem med varmvattnet.
Är det någon som provat sätta en el-genomströmmare före tappstället för att höja temperaturen ett par grader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.