Bättre, billigare och mindre effektkrävande med en VVB. Men annars så funkar det säkert, men vänta tills du har testat med badkaret.

Tackar för snabbt svar
Trixet är att hitta en genomströmmare med trefas som drar max 10A
Saken är den att jag vill ju inte att elstegen i VP:n skall stega ur pga för hög last (ringkärnetransformatorerna)

Det är platsbrist som föranleder ett genomströmmar- alternativ.

En genomströmmare på en 6-7 kW räcker på sin höjd att tvätta händerna med.
Jag hindrar dej inte att prova.

protte

Nimajneb skrev:
varför ska man skippa 55gr körningarna, det är väl bara bra att låta VP göra grovjobbet?
Så kan det vara men det beror på vilken framledning man behöver till värmen för när vp kör 55 graders körningar kommer även värmen att göras med dåligt cop och gör vp 4-10 st 55 graders per dygn så bör det påverka cop en del.

smurfen72 skrev:
Så kan det vara men det beror på vilken framledning man behöver till värmen för när vp kör 55 graders körningar kommer även värmen att göras med dåligt cop och gör vp 4-10 st 55 graders per dygn så bör det påverka cop en del.
Sant som du skriver men 55 körningarna är ju där för att undvika att behöva elspetsa för varmvattnet. Lite gungor o karuseller. Men personligen så tror jag att man vinner på 55 körningarna med lite lägre COP istf kör elspets med COP=1.

Fast en stor del av 55 graders körningarna kommer att göras när man inte är hemma och behöver vv och dom körningarna leder endast till sänkt värme cop men förbrukar man mycket vv lönar det sig säkert med 55 graders körningar förbrukar man lite är det nog mera tveksamt men ingen vet så det är nog enklast att göra det man tror på.

smurfen72 skrev:
Fast en stor del av 55 graders körningarna kommer att göras när man inte är hemma och behöver vv och dom körningarna leder endast till sänkt värme cop men förbrukar man mycket vv lönar det sig säkert med 55 graders körningar förbrukar man lite är det nog mera tveksamt men ingen vet så det är nog enklast att göra det man tror på.
Men vitsen med den extra vvb för TS var ju att få mera varmvatten och då måste man låta VP värma upp sitt vatten till 55grader annars löser inte en extra vvb problemet om du t.ex. vill tappa upp ett stort badkar eller har flera långduschare.
Och förbrukar man lite finns det ju inget behov av en extra vvb då VP egen varmvattentank räcker för behovet.
Eller är det något som jag missat i dialogen?

Med en extra vvb efter vp så kommer vp att värma vv till 30-35 grader utan 55 graders körningarna en stor del av året när framledningen är låg sen kommer vvb att värma till 60 grader och hur mycket vv man får beror på hur stor vvb man installerar men helt klart mest vv får man om man fortsätter med 55 graders körningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.