Hej Alla!

Behöver lite hjälp

Nu är det så att jag tycker/tror att bergvärme pannan drar för mycket el och jag tänkte få ner detta eller byta ut denna och borra nytt hål, eller har ni bättre tips. Alt tips om man skall ha större panna etc

Alla mina nummer hittar ni nedan

Jag har en IVT Greenline HT plus c7 (137 m2 + 74 m2 biarea som idag är källare med golvvärme) Har vell kanske 20 grader inne

Och huset skall f...n inte ha en förbrukning på 640 kwh under Juli när vi inte är hemma
Och inte en 3000 kwh under januari (eller ?)

Ett fel som jag misstänker att jag troligen har fel på Säkerhetsventilen till varmvattnet som står och droppar hela tiden.
Hur mycket kwh kan denna dra om den står och droppar och måste fylla på varmvatten och värma detta etc
(detta verkar dock lätt att åtgärda byta ventil)

Sen tror jag att borrhålet är förlitet tror 130 m
Kanske pannan förliten men är inte säker
Eller så tror jag att pannan är sunkigt installerad eller felinställd

Kan det vara fel på kompressorn ?
Vad mer kan det vara för fel (inställningar som saker som pajjat ?)

Eltillskott går in från ca -5 grader ute och var det -10 som det var igår så går tempraturen inne ner från ca 20 grader inne till 18 grader och det blir kallt och det verkar som köldbäraren slår i botten på utvunnen effekt dvs gt10 = -0,6 Köldbärare IN gt11 = -3 Köldbärare UT. För köldbäraren går inte lägre än -3 grader.

Min el förbrukning
2013 19102 kwh
Jan 2998 kwh ute temp -3.3
Feb 2140 kwh ute temp -1.3
Mar 2525 kwh ute temp -2.4
Apr 1675 kwh ute temp +4.8
Maj 1106 kwh ute temp +13
Jun 993 kwh ute temp +16.4
Jul 640 kwh ute temp +18.3 (var inte hemma mer än 1 vecka denna månad)
Aug 887 kwh ute temp +17.7
Sep 1061 kwh ute temp +12.8
Okt 1428 kwh ute temp +8.6
Nov 1704 kwh ute temp +4.4
Dec 1945 kwh ute temp +3.3

2012 22378 kwh
2011 17752 kwh
2010 21360 kwh

Nummer för värme pannan

gt1 = Från 36,4 Nuv
gt2 = -4,2 Ute Tempratur
gt3 = bör 51 nuv 53,3 Varmvatten
gt6 = 80,7 Kompressor
gt8 = 42,2 Värmebärare UT
gt9 = 34,3 Värmebärare IN
gt10 = -0,6 Köldbärare IN
gt11 = -2,8 Köldbärare UT

modify_inline.gif

Är golvet isolerat under golvvärmen? Var golvvärmen på under sommaren? Om inte värmen var på under sommaren så har du något annat som drar onödigt mycket.

Att värma vatten kräver 4,18 kJ/kgK. Om inkommande vatten är 5 grader och det droppande vattnet är 60 grader innebär det 230 kJ per liter vatten som droppar ut. 230 kJ är detsamma som 0,064 kWh. Det skall droppa ganska mycket innan det blir stora pengar, men se om du kan mäta upp det.

Hej Avemo

Tack för svar
Det är vattenburen golvvärme och värmen var inte på på sommaren, det ligger isolering under golvet frigolit.
Så det kan det inte vara .... dock var cirkulationspumpen på hela sommaren den borde dock inte dra mycket

/ E

Vattnet som droppar ur din säkerhetsventil e för att det blir högt tryck när varmvattnet värms upp, det e ingen pengabov, alla funkar så. Om det droppar hela tiden som en trasig kran kan den bytas men den SKA droppa så att säga.

200 kvadrat hus med uppvärmning så är en 7 kw alldeles för liten effekt, Mellan 9-11 kw skulle du behöva. 130 meter borrhåll är väldigt kort, cirka 180-200 meter för en 7 kw är vanligt att man borrar.

Om du håller in info-knappen och (glömmer om det e värme eller menyknappen ) samtidigt i några sek så kommer det stå "installatör/service". Nu har du fler val att välja i menyn, nånstans finns det en meny som heter "driftider" (tror det e under meny 5 eller 7, har glömt men det e bara att leta) där står det hur många timmar kompressorn har gått och hur procenten på uppvärmning av värme och varmvatten e uppdelat, steget efter så står det hur mycket eltillskottet har gått in, här kommer det viktiga.

Eltillskottets timmar ska vara under 10% av kompressorns. tex 5000 timmar kompressor, allt under 500 timmar el är bra. Om du har mer än 10 %. kanske rent av 30-40 % el, då har du en för svag effekt på pumpen.

Sista utvägen är att ta ditt en servicetekniker som mäter upp överhettning och underkylning, där kan han få fram en effekt på din värmepump.

Jo ja e servicetekniker på ivt förresten : )

Vattnet som droppar ut är 51 grader glömde ja säga

OK Här kommer lite mer nummer

32665 drift timmar för VP
3541 Timmar tillskott

VP fördelat på varmvatten / Värmepump
VP 80% / 20% VV

Tillskott fördelat på Varmvatten och Värmepump
13 % VV 87% VP

Så om jag förstår det rätt har VP gått
VP 26132 timmar för att värma huset
VV 6533 timmar för att värma varmvatten

Så om jag förstår det rätt har tillskott gått
3080 timmar för att värma huset
460 timmar för varmvatten

så procentsatsen för för varmvatten är ca 7%
så procentsatsen för att värma huset är ca 11,7%

overall är det både VV och huset är 10,8 %

ser ok ut om det stämmer det du säger att allt under 10% är okej

kanske något är trasigt i pannan vad vet jag tycker förbrukningen ligger för högt, mer hjälp tas gärna emot

Ser GT nummren ok i mitt första inlägg ?

PS tack för svar

Jodå värdena ser allt ok ut, några minusgrader på Köldbärare ut är ok med ditt hål , för att komma till de utökade menyerna håller man inne menyknappen i 10 sek.
Vad har du för inställningar på Värmekurva, finjustering och koppligsdifferens?

För att minska andelen eltillskott så kan du börja med att öka tiden det skall ta innan elpatronen kopplas in (fabriksvärdet är 60 minuter, har jag för mig, vilket oftast är onödigt tidigt)
Detta gör du i meny 8.1 Inställning av tillskottstimer Prova att öka till 180 min. (för att förhindra att tillskottet går in i önödan)

Redigerat:
Tack,
har ställt detta i förrgår från 60 min till 150 min men skall öka till 180 min. Värme inställningar är 3.5 ökade från 3.2 som jag tyckte blev för kallt inne. Finjusteringen är nått snäpp upp så att värmen sätter igång lite tidigare, tycker fortfarande att kWh förbrukningen är för hög kan det vara fel på pannan kompressor osv?

Har du en separat elmätare till värmepumpen så du är säker på att det är den som drar mycket ström? Du kan ju även prova att slå ifrån säkringen till pumpens elpatron något dygn och se om det blir någon skillnad? Komprrssorn i din pump drar runt 2 kw så den borde max kunna dra runt 50 kw pet dygn om dem går hela tiden.

Tack menar du att jag slå av den mekaniskt på patronen eller i menyn på värme pumpen...? Har köpt en eliq så jag tänkte kolla vad den drar utan pumpen...
/ e

Byt säkerhets ventilen den ska inte droppa hela tiden. Öka kurvan om det blir kallt inne när det blir kallt ute.

Ecceback skrev:
Tack menar du att jag slå av den mekaniskt på patronen eller i menyn på värme pumpen...? Har köpt en eliq så jag tänkte kolla vad den drar utan pumpen...
/ e
Enklast är att slå ifrån den på dvärgbrytaren som sitter bakom fronten (då vet man säkert att den inte drar nån ström) Det är säkringen (3st) som är på 16A som går till eltilskottet och så är det en liten säkring på 6A har jag för mig som går till kompressorn.

Om din kompressor skulle gå hela tiden så borde den dra runt 1500 kW/h under en månad förutsatt att den aldrig stannar, kanske är det något annat än värmepumpen som drar mycket ström i ditt hus?

Är det vanligt att kompressorn går dygnet runt vid en temperatur på - 5?

Att ändra timern till 180 min för tillskottet kommer inte hjälpta dig i kwh sparandet, de enda som kommer hända är att om det blir kallt ute, liknande -10 el -15 så kommer det ta tid att få upp värmen i huset, att pilla på elskott-timmern är aldrig bra, efter 60 min ska kompressorn få hjälp att få till värdena.

Jag antar att när du visar din elförbrukning för för de 3 senaste åren så är det din totala förbrukning?

Du har 200 kvadrat o använder mindre än 25000 kwh totalt är riktigt bra. Tänk på att hushållsel är cirka 5000 till 7000 kwh per år i genomsnitt i ett hushåll. Dvs du värmer ditt hus o varmvatten med 18000 till 20000 kwh.

Vi bygger ett nytt hus nu o den kommer ha en beräkning på 13500 kwh per år i uppvärmning och varmvatten då tillkommer hushållselen på det.

Din värmepump är inte boven i dramat om du frågar mig. Den verkar gå bra.

Det du kan göra för att kolla trycket i systemet (ungefär 1 bar ska du har) kolla så att du inte har luft i manteln på värmepumpen och kolla smutsfiltret, är det fullt med skit så tar det längre tid för värmen att nå huset/varmvattnet, längre gångtid på kompressorn o mer el. Väldigt vanligt fel

Ecceback skrev:
Är det vanligt att kompressorn går dygnet runt vid en temperatur på - 5?
På en ny installation i dag är det inte vanligt men för 10 år sen var det helt normalt och det skiljer inte så väldigt mycket i kostnad heller för normalt är det inte så många dagar som är kallare än -5 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.